|
|
|
||
Dramatická výchova je orientována na prožitek a na jeho reflexi. V protikladu k memorování poznatků směřuje jako veškerá „zážitková pedagogika“ k orientaci na zážitky a na respekt vůči vlastním pocitům a k pocitům druhých.
Vede k lepšímu využívání intuice a řeči těla, ke spontánní tvořivosti. Zabývá se problémy v komunikaci, jejich zvládáním a podporuje vnitřní sílu danou vztahy s rodiči, prarodiči a předky. Účastníci se neschovávají za konvenční role, fráze a pózy a učí se brát více odpovědnosti za své jednání.
Zakladatelka dramatické výchovy, Američanka Winifred Wardová, stanovila pro DV tyto cíle :
• dát příležitost kontrolovanému emocionálnímu vybití;
• poskytovat každému dítěti prostor pro sebevyjádření;
• povzbuzovat a vést tvořivou obrazotvornost dítěte;
• dát mladým lidem příležitost vyvíjet se v sociálním porozumění a spolupráci;
• poskytnout dětem zkušenost samostatného myšlení a vyjadřování vlastních myšlenek beze strachu.
(Winifred Wardová – Playmaking with Children, přel. Eva Machková)
Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (01.10.2020)
|
|
||
Seznámit studenty v teorii i v praxi s principy dramatické hry jako s komplexní formou uchopení skutečnosti rozumem, citem i smysly a s možnostmi jejího využití ve výchovně vzdělávací praxi, při rozvoji osobnosti, sociálních a komunikačních dovedností a jako jedné z moderních metod výuky. Seznámit je také s možnostmi hudebně - dramatické hry, především s formou krátké dramatizace - zpřítomnění příběhů lidových písniček Poslední úprava: Selčanová Zuzana, Mgr., Ph.D. (19.04.2018)
|
|
||
Vzhledem k praktické a interaktivní formě práce a s ohledem na počet studentů bude předmět vyučován prezenčně. Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (01.10.2020)
|
|
||
· Student je schopen objasnit pojem dramatická výchova a podstatu práce s ní ve škole. · Je schopen argumentačně obhájit místo dramatické výchovy v současném vzdělávání · Zná stručně vznik a historii DV a některé hlavní postavy z naší i světové scény DV. · Chápe vliv dramatické výchovy na vývoj dítěte v různých obdobích jeho života · Principy práce s dramatickou hrou je schopen používat a rozvíjet v praxi. · Je schopen samostatně naplánovat, vést a vyhodnotit menší dramaticko-výchovný nebo inscenační projekt s dětmi, mládeží, event. i s dospělými. (Konkrétně zná a umí v praxi použít pět kroků dramatizace lidové písně a je schopen krátkou dramatizaci s kolegy prakticky uskutečnit.) · Vnímá jako centrální prvek výuky žáka (aktivního účastníka), je schopen zdravě reflektovat sebe jako učitele a také reflektovat fungování procesu výchovy a vzdělávání, na kterém se aktivně podílí. Poslední úprava: Selčanová Zuzana, Mgr., Ph.D. (19.04.2018)
|
|
||
Doporučená literatura Základní - tyto dva tituly :
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011. WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Přel. Eva Machková. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 220 s. Přel. z: Development Through Drama [1967].
Inspirace z dílny lektora * LIDOVÉ PÍSNIČKY A HRY S NIMI - Z.Šimanovský - Alena Tichá (Portál, 1999) Soubor známých lidových písniček doplněný stručnými návody ke hrám a náměty, jak téma písničky rozvíjet. * DVD Hry s hudbou pro menší děti – nauková videa (Portál, 2005) * DVD Hry s hudbou pro starší děti – nauková videa (Portál, 2005) * HRAJEME SI S PÍSNIČKOU Z.Šimanovský - Alena Tichá (Portál, 2012) Zpěvník obsahuje sto písniček vhodných pro práci s dětmi, v jednoduché notové lince s akordy a návody ke hrám a činnostem. Umožňují dramaticky zpřítomnit postavy a situace z písně, což podporuje zdravé, uvolněné a spontánní klima ve třídě, radost a sebepoznání. Do knihy je vloženo CD *HRY POMÁHAJÍ S PROBLÉMY - Z.Šimanovský - Václav Mertin (Portál, 1996) Každá kapitola je věnována jednomu problémovému typu chování - dítě uzavřené, vzdorovité, neklidné, neohrabané, úzkostné, nepřizpůsobivé, plaché nebo to, které chodí za školu a lže.(V.Mertin učí na katedře psychologie UK) * HRY PRO ZVLÁDÁNÍ AGRESIVITY A NEKLIDU - Z.Šimanovský (Portál, 2002) Kniha nabízí hlubší pochopení podstaty problému a jeho zpracování pomocí her. Lze využít při práci s menšími dětmi, jsou zde také dramatické hry a činnosti vhodné pro starší děti. (Lektoroval V. Mertin) * HRY PRO ROZVOJ ZDRAVÉ OSOBNOSTI - Z.Šimanovský - Barbara Šimanovská (Portál, 2005) Bohatý zásobník informací, her a metod, které s využitím principu dramatu mohou účinně pomáhat při vývoji zdravé osobnosti.
** Další literatura o dramatické výchově – inspirace, zásobníky her a cvičení
( Červeně označené tituly lze objednat na adrese: NIPOS • P.O.Box 12 • Fügnerovo nám. 5 • 120 21 Praha 2 - pí. Paterová 221 507 936 / Zeleně označené v nakladatelství AMU )
BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008. 28, 16, BUDÍNSKÁ, Hana. Ať si už mohou naše děti ve své škole hrát!: Tvořivá hra s nejmenšími. Praha: IPOS-ARTAMA, 1992. MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011. MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., uprav.vyd. Praha: NIPOS, 2007. MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Metodika mluvní výchovy dětí. 3., revid. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994.
ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, kat. vých. dramatiky, 2007.
*
EVA SVOBODOVÁ a HANA ŠVEJDOVÁ Metody dramatické výchovy v mateřské škole Portál Praha 2011 EVA MACHKOVÁ, Projekty dramatické výchvoy, Portál Praha 2013 DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní ped. nakladatelství, 1976. MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004. SLAVÍK, Mirek. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA 96, WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Přel. Eva Machková. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 220 s. Přel. z: Development Through Drama [1967]. FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paido, 2001. JOSKOVÁ, Zdena. Dramaturgie a dramatika v divadle hraném dětmi. Tvořivá dramatika, 1999, roč. X, č. 1, s. 1 - 13. ISSN 1211-8001. MACHKOVÁ, Eva. Drama v anglické škole: komentované citace anglických osnov dramatické výchovy. Praha: ARTAMA (IPOS)-Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1991. MARTINEC, Václav. Lidské tělo - inspirace a nástroj dramat. projevu. Praha: ÚKVČ, 1975. MAŠATOVÁ, Milada. Dramatika s loutkou: Metodický materiál literárně dramatického oboru ZUŠ pro potřeby členů STD a zájemců o tvořivou dramatiku. Olomouc: STD, regionální sekce při OKS Olomouc, 1991.
Poslední úprava: Selčanová Zuzana, Mgr., Ph.D. (19.04.2018)
|