|
|
|
||
Předmět Didaktika Vv je určen studentům, kteří se ve studiu nezaměřují na výtvarnou výchovu.
V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou
kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů
a jevů doplňuje vědecké poznání.
Ukazuje studentům možnosti zapojení vizuální kultury do obsahu výtvarné výchovy a možnosti zpřístupňování umění.
Učí studenty, jak transformovat vlastní umělecké zkušenosti a poznatky
do učiva výtvarné výchovy, jako základ výtvarných úkolů. V návaznosti na praxi ve školách učí studenty didakticky
analyzovat výtvarné činnosti a reflektovat je s cílem plánovat i realizovat vlastní pedagogické výstupy. Předmět
představuje současné trendy v didaktice výtvarné výchovy a dostupné materiály pro výtvarnou výchovu –
učebnice, pracovní listy a sešity i odbornou literaturu.
V souvislosti s projektem Horizon AMASS budou studenti zkoumat otevřené formy kolaborativního umění, procesy umělecké tvorby a vizuální komunikaci a aktivně se na nich podílet.
Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Zasazení výtvarné výchovy v širším kontextu souvisejících oborů: např. vizuální kultura. Promyslet možnosti interdisciplinární návaznosti výtvarné výchovy na ostatní školní předměty na 1. st.ZŠ. Prostudovat kurikulární dokumenty: RVP ZV vzdělávací oblast Umění a kultura a naučit se s nimi pracovat. Vytvořit předpoklady pro poučený náhled na dětský výtvarný projev ( proces i produkt ) spontánní i pedagogicky ovlivňovaný. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Výtvarná výchova, vizuální výchova,interdisciplinarita, vizuální vnímání, citlivost, představivost, tvorba, komunikace, dětská kresba, otevřená umělecká forma, procesy umělecké tvorby. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012 FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997 KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. elektronický text TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha Aventinum 1992, 1997 FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU 2010 HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014 KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000 ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997 SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999 PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově. Plzeň: ZU 2017 TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha: Verlag Dashofer 2005 Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
přednáška, seminář, online výuka výuka bude vedena distanční/hybridní formou v prostředí MS TEAMS Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
* Požadavky pro klasifikovaný zápočet: Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhnou výuka i zakončení předmětu distanční/hybridní formou dle pokynů vyučující/ho. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (02.02.2021)
|
|
||
1. Cíle a obsah výtvarné výchovy 3. RVP ZV, ŠVP, kurikulární dokumenty; plánování výtvarného úkolu I. 4. Analýza výtvarného úkolu; tvořivost; plánování výtvarného úkolu II. 5. Standardy Vv; analýza učiva 6. Vizuální vnímání 7. Umění ve výtvarné výchově; interpretace uměleckého díla 8. Galerijní a muzejní edukace, metody a přístupy; příklady 9. Muzejní pedagogika; návštěva a analýza vzdělávacího programu 10.Reflexe a zpětná vazba ve Vv; formativní hodnocení 11. Hodnocení ve Vv; plánování výtvarného úkolu III. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (28.01.2022)
|