Vývojový proces v umění od počátku 19.století do 1.pol. 20.století, vymezení vývojových etap. Počátky formování moderní výtvarsné kultury. Institucionální a formální vývoj směrem k modernímu paradigmatu uměleckého díla. Od klasicismu a širokého etablování akademického modelu, přes formování umělecké subjektivity v romantismu až po formální a sociální pohled realismu. Přechodné období od
impresionismu do secese, modernismus přelomu století. Nástup avantgardy. Období mezi dvěma světovými válkami.
Poslední úprava: Čech Viktor, Mgr. (04.02.2021)
Art inm the period since beginning of 19th century to the first half the 20th century. The definition of development stages, an
emergence of Avant Garde. Transitional period from Impressionism to Art Nouveau. Art between the two world wars.
Poslední úprava: Čech Viktor, Mgr. (04.02.2021)
Cíl předmětu -
Představeníí obecných problémů moderního umění a s ním spojené teorie a estetiky ve vztahu k výrazným příkladům konkrétní umělecké tvorby 19. a 1. pol. 20. století a základnímu umělecko-historickému rámci.
Poslední úprava: Čech Viktor, Mgr. (04.02.2021)
From common problems of the art and estethic theory to concrete, temporaly determined epoche of ancient and medieval visual arts. Basic principles, tendencies, "Knotenpunkte" (key evolution points).
Poslední úprava: Čech Viktor, Mgr. (04.02.2021)
Literatura -
* Základní studijní literatura: 1) ZHOŘ,I.Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : SPN, 1992.ISBN 80-04-25555-8 2) ŠAMŠULA,P; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5 3) DEMPSEYOVÁ, A.. Umělecké styly, školy a hnutí: Encyklopedický průvodce moderním uměním. Praha, Slovart, 2002. 4.) Kol. aut. Dějiny českého výtvarného umění III (1+2) a IV (1+2), Praha Academia, 2001 a 1998. 5.)BOIS, Y.-A.,BUCHLOCH B., FOSTER H., KRAUSSOVÁ R. Umění po roce 1900: Modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha: Slovart, 2015.
Poslední úprava: Čech Viktor, Mgr. (04.02.2021)
* Základní studijní literatura: 1) ZHOŘ,I.Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : SPN, 1992.ISBN 80-04-25555-8 2) ŠAMŠULA,P; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5 3) MRÁZ,B.; MRÁZOVÁ,M. Encyklopedie světového malířství.Praha: ACADEMIA 1988. ISBN nemá
Poslední úprava: Čech Viktor, Mgr. (04.02.2021)
Metody výuky -
seminář - Výuka probíhá formou semináře, spojeného s úvodní prezentací vybraných témat a následnou diskuzí. V rámci semináře rovněž dojde k návštěvě expozic Národní galerie a vybraných výstav (bude s předstihem upřesněno).
Poslední úprava: Čech Viktor, Mgr. (04.02.2021)
seminary
Poslední úprava: Čech Viktor, Mgr. (04.02.2021)
Požadavky ke zkoušce
Plnění je realizováno prostřednictvím vypracování písemné práce v minimálním rozsahu 5 normostran na vybrané téma z poskytnutého seznamu a následné zodpovězení otázek pedagoga (je možné i elektronickou formou).
Je vyžadován poznámkový aparát, uvedení citací a použité literatury.
Podmínky plnění předmětu zůstanou stejné jako je zmíněno výše.
Poslední úprava: Čech Viktor, Mgr. (04.02.2021)
Sylabus -
Geneze moderního umění jako vyústění uměleckého vývoje v 19.století. Vývojové etapy do 2.světové války, jejich základní principy, tendence, uzlové body. Kvalitativní proměna "gramatiky", tektoniky a sémantiky výtvarných děl moderního umění. Specifické problémy interpretace výtvarného uměleckého díla. Teorie: 1.1. Počátky formování moderní výtvarné kultury. Institucionální a formální vývoj směrem k modernímu paradigmatu uměleckého díla. Vývojový proces v umění od počátku 19.století do 1.pol. 20.století, vymezení vývojových etap. Počátky formování moderní výtvarsné kultury. Institucionální a formální vývoj směrem k modernímu paradigmatu uměleckého díla. Od klasicismu a širokého etablování akademického modelu, přes formování umělecké subjektivity v romantismu až po formální a sociální pohled realismu. 1.2. Přechodné období od impresionismu do secese, modernismus přelomu století a s ním spojené otázky uměleckého díla a pozice umělce. (Impresionismus, Post-impresionsmus, Symbolimsus, Secese, Modernistická archtiktura) 1.4. Nástup Avantgardy. Formování avatgardních skupin. Intermdediální tendence i nové formování paradigmat jednotlivých médií (Kubismus, Futurismus, Abstraktní tvorba, Dadaismus) 1.5. Vývojové etapy moderního umění do 2.světové války: meziválečná avantgarda, okruh a vliv Bauhausu a další paralelní hnutí. Surrealismus.
Poslední úprava: Čech Viktor, Mgr. (04.02.2021)
Genesis of modern art principles, continuation and contradiction with 19. century. Basic principles, tendencies, "Knotenpunkte" (key evolution points). Tectonic and semantic, problems of interpretation.
Keywords: Avantgarde, styles, evolution, figurative and non-figurative, object, rationally and symbolicaly trends.