PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Introduction to Discrete and Computational Geometry - NMMB444
Anglický název: Introduction to Discrete and Computational Geometry
Zajišťuje: Katedra algebry (32-KA)
Fakulta: Matematicko-fyzikální fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Garant: Maria Saumell i Mendiola, M.Sc.
Třída: M Mgr. MMIB > Povinně volitelné
Kategorizace předmětu: Matematika > Algebra
Anotace -
The course intends to introduce the students to the discipline of Discrete and Computational Geometry. The main goal of the course is to get familiar with the most fundamental notions of this discipline, and to be able to solve simple algorithmic problems with a geometric component.
Poslední úprava: Žemlička Jan, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (21.05.2025)
Literatura -

Franco P. Preparata, Michael Ian Shamos. Computational Geometry: An Introduction. Springer, 1985.

Mark Berg, Marc Kreveld, Mark Overmars, Otfried Cheong Schwarzkopf. Computational Geometry: Algorithms and Applications. Springer, 2000.

Jacob E. Goodman, Joseph O'Rourke, and Csaba D. Tóth (ed.). Handbook of Discrete and Computational Geometry (third edition). CRC Press, 2017.

Poslední úprava: Žemlička Jan, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (21.05.2025)
Sylabus -

Osnova přednášek:

1. Introduction to Discrete and Computational Geometry

2. Convexity

3. Convex hull in two dimensions

4. Intersection of polygons

5. Triangulations of polygons and point sets

6. Voronoi diagram and Delaunay triangulation

7. Arrangements of lines

8. Duality transforms

9. Linear programming in two dimensions

10. Point location

11. Introduction to polytopes

Osnova cvičení:

Discrete and Computational Geometry.

Tutorial 3: Convexity.

Tutorial 4: Convex hull in two dimensions.

Tutorial 5: Intersection of polygons.

Tutorial 6: Triangulations of polygons and point sets.

Tutorial 7: Voronoi diagram and Delaunay triangulation.

Tutorial 8: Semestral test.

Tutorial 9: Arrangements of lines.

Tutorial 10: Duality transforms.

Tutorial 11: Linear programming in two dimensions.

Tutorial 12: Point location.

Tutorial 13: Polytopes.

Poslední úprava: Žemlička Jan, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (21.05.2025)
Vstupní požadavky -

The students are expected to be familiar with the basic notions of combinatorics, graph theory and analysis of algorithms.

Poslední úprava: Žemlička Jan, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (21.05.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK