PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Didaktika geografie a praktická výuka II - MSPUCGG002
Anglický název: Didactics of Geography and Practical Teaching II
Český název: Didaktika geografie a praktická výuka II
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:16/24, Z+Zk [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Garant: doc. RNDr. Miroslav Marada, Ph.D.
RNDr. Tereza Cimová, Ph.D.
Anotace
Didaktika geografie a praktická výuka II rozvíjí způsobilost vyučovat geografii na základních a středních školách získanou v kurzu Didaktika geografie a praktická výuka I.
Předmět využívá organizační formy seminář, a to s aktivní účastí studentů, přičemž je požadována 80 % prezenční účast.
Ve výuce tohoto předmětu studenti procvičují a dále prohlubují kompetence stanovené KRAU.
Poslední úprava: Cimová Tereza, RNDr., Ph.D. (25.09.2025)
Literatura

ČAPEK, R. (2018): Moderní didaktika.  Grada, Praha

GINNIS, P. (2017): Efektivní výukové nástroje pro učitele. České vydání, EDULAB, Praha.

KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha.

KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J. (2008): Školní hodnocení žáků a studentů. Portál, Praha.

KÜHNLOVÁ, H. (2007): Život v našem regionu. Příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. Nakladatelství Fraus, Plzeň, 74 s.

LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. (2010): Learning to teach geography in the secondary school. Routledge, London and New York.

LEAT, D. (1998) Thinking through geography. Cambridge: Chris Kington Publishing.

MANDÍKOVÁ, D., HOUFKOVÁ, J. a kol. (2013): Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti http://www.csicr.cz/getattachment/475d4a0d-856b-432d-ba8d-6f31c990e791

MARADA, M. (2006): Jak na výuku zeměpisu v terénu? Geografické rozhledy, 15, č. 3, s. 2–5.

MATĚJČEK, T. (2008): Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání. Životní prostředí. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Projekt JPD 3 – Přírodovědná gramotnost, Praha, 48 s.

MATĚJČEK, T. (2008): Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání: Biodiverzita a její ohrožení. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Projekt JPD 3 – Přírodovědná gramotnost, Praha, 40 s.

PASCH, M. a kol. (1998): Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha.

PETTY, G. (2013): Moderní vyučování. Portál, Praha

PIKE, G., SELBY, D. (1994): Globální výchova. Nakl. Grada, Praha.

ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2004-2008): Čtení v hodinách zeměpisu (1.-7. díl). Geografické rozhledy, 13-18. roč.

ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2007): Model maturitní zkoušky z pohledu geografů (1. díl). Geografické rozhledy, 16, č. 3, s. 19–20.

ŘEZNÍČKOVÁ, D. a kol. (2008): Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání: Výuka v krajině. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Projekt JPD 3 – Přírodovědná gramotnost, Praha, 184 s.

ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2010): Ilustrační maturitní test ze zeměpisu: značka nejvyšší kvality? Geografické rozhledy, 20, č. 2, s. 18–20.

ŘEZNÍČKOVÁ, D., MATĚJČEK, T. (2014): Učební úlohy ve výuce geografie. Praha, Nakladatelství P3K, 96 s.

SLAVÍK, J. (1999): Hodnocení v současné škole. Portál, Praha.

WILIAM, D., LEAHYOVÁ, S. (2015): Zavádění formativního hodnocení. Learning Sciences International/ EDULAB, Praha.

Dokumenty

Rámcové vzdělávací programy pro základní a gymnaziální vzdělávání, VUP Praha

Deklarace (charty) Komise geografického vzdělávání Mezinárodní geografické unie (IGU CGE), viz https://www.igu-cge.org/charters/

Učebnice zeměpisu včetně pracovních sešitů vydané v Nakladatelství ČGS, Fraus, Moby Dick

Časopisy

Geografické rozhledy: relevantní články k výuce školní geografie, viz https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv

Poslední úprava: Cimová Tereza, RNDr., Ph.D. (25.09.2025)
Výsledky učení

učivo/téma

Očekávané výstupy

Účastník kurzu:

Plánování a didaktická analýza učiva na vybraných tématech sociální geografie

       provádí didaktickou analýzu vybraného socioekonomického tématu; nastaví a formuluje výukové cílů a aktivity vedoucí k naplnění cílů

       koncipuje výuku v kontextu hlavních požadavků strategických a kurikulárních dokumentů, vzdělávacích potřeb žáků určitého věku a dalších faktorů

       dle konkrétních výukových podmínek aplikuje různé alternativní přístupy k výuce geografie, přičemž dbá na to, aby zajistil vhodné prostředí pro výuku

       věcně správně používá odborný jazyk

Plánování a didaktická analýza učiva na vybraných tématech fyzické geografie

       provádí didaktickou analýzu vybraného fyzicko-geografického tématu; nastaví a formuluje výukové cílů a aktivity vedoucí k naplnění cílů

       koncipuje výuku v kontextu hlavních požadavků strategických a kurikulárních dokumentů, vzdělávacích potřeb žáků určitého věku a dalších faktorů

       dle konkrétních výukových podmínek aplikuje různé alternativní přístupy k výuce geografie, přičemž dbá na to, aby zajistil vhodné prostředí pro výuku

       věcně správně používá odborný jazyk

Plánování a didaktická analýza učiva na vybraných tématech regionální geografie

       provádí didaktickou analýzu vybraného tematického celku regionální geografie; nastaví a formuluje výukové cílů a aktivity vedoucí k naplnění cílů

       koncipuje výuku v kontextu hlavních požadavků strategických a kurikulárních dokumentů, vzdělávacích potřeb žáků určitého věku a dalších faktorů

       dle konkrétních výukových podmínek aplikuje různé alternativní přístupy k výuce geografie, přičemž dbá na to, aby zajistil vhodné prostředí pro výuku

       věcně správně používá odborný jazyk

Aplikace konstruktivistického modelu E-U-R na vybraná geografická témata

       aplikuje konstruktivistický model učení ve výuce geografie a využívá tento přístup k podpoře aktivního učení a kritického myšlení všech žáků s různými vzdělávacími potřebami

       klade relevantní otázky a úkoly různých typů a funkcí a při jejich plánování využívá revidovanou Bloomovu taxonomii (či obdobnou taxonomii vzdělávacích cílů), formuluje takové otázky, které podporují zvídavost a žáky motivují ve výuce

Plánování a realizace terénní výuky a exkurzí jako metodického nástroje pro rozvoj geografických dovedností

       naplánuje, zrealizuje a následně vyhodnotí terénní výuku, která efektivně propojuje teoretické a praktické poznatky

       při plánování i realizaci zohledňuje potřebu bezpečného prostředí

       motivuje žáky k učení se prostřednictvím aktivizačních metod terénní výuky, které vedou žáky ke spolupráci

Rozvoj badatelských dovedností žáků prostřednictvím geografických projektů a problémového vyučování

       plánuje vzdělávací aktivity, které podporují badatelské dovednosti žáků v geografii, a tím přispívají k podpoře zvídavosti a motivace žáků

       aplikuje různé přístupy k rozvoji kritického a tvůrčího myšlení žáků

       vysvětlí důležitost badatelských dovedností pro rozvoj klíčových kompetencí

       vede žáky k reflexi své práce a srovnávání různých způsobu řešení problémů

Využití projektového vyučování při výuce geografie a jeho přínosy pro rozvoj klíčových kompetencí

       navrhuje projektové vyučování integrující různé geografické dovednosti a znalosti a vedoucí k podpoře spolupráce s kolegy i širší komunitou školy

Strategie a metody hodnocení učení a výstupů žáků (formativní a sumativní hodnocení, kriteriální a normativní hodnocení)

       v praxi používá různé formy hodnocení (formativní, sumativní; kriteriální, normativní; vrstevnické aj.) a jejich použití dokáže obhájit

       volí relevantní kritéria hodnocení a podle nich posuzuje výkony žáků, proces vyučování/učení geografie, studijní a výukové prostředky a nástroje hodnocení

       poskytuje studentům účinnou (formativní) zpětnou vazbu a vede k tomu také své žáky a žákyně, podporuje u žáků osvojení dovednosti objektivně hodnotit, provádí pedagogickou sebereflexi

Navrhování testů a nástrojů hodnocení pro rozvoj geografického poznání, klíčových kompetencí a oborových dovedností; praktické ukázky a analýza testových úloh 1

       navrhuje didaktické testy a další hodnotící nástroje zaměřené na ověřování úrovně oborového poznání, klíčové kompetence a specifické oborové dovednosti žáků

       správně volí kritéria hodnocení didaktických testů

       poskytuje a přijímá účinnou zpětnou vazbu a podporuje sebereflexi žáků

Navrhování testů a nástrojů hodnocení pro rozvoj geografického poznání, klíčových kompetencí a oborových dovedností; praktické ukázky a analýza testových úloh 2

       navrhuje didaktické testy a další hodnotící nástroje zaměřené na ověřování úrovně oborového poznání, klíčové kompetence a specifické oborové dovednosti žáků

       správně volí kritéria hodnocení didaktických testů

       poskytuje a přijímá účinnou zpětnou vazbu a podporuje sebereflexi žáků

Využití portfolia ve výuce geografie jako nástroje pro hodnocení a sebereflexi žáků; funkce a typy portfolia

       navrhne strukturu portfolia a využívá jej v praxi jako nástroj pro hodnocení a podporu (sebe)reflexe žáků

       podpoří u žáků rozvoj klíčových kompetencí, oborových dovedností i oborového poznání prostřednictvím portfolia

Poslední úprava: Cimová Tereza, RNDr., Ph.D. (25.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK