PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Reflektovaná pedagogická praxe z chemie I - MSPUCCH003
Anglický název: Reflective Teaching Practice in Chemistry I
Český název: Reflektovaná pedagogická praxe z chemie I
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/55, Z [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Garant: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Anotace
Reflektovaná pedagogické praxe I doplňuje předměty pedagogicko-psychologického bloku, Didaktiky chemie a praktické výuky I a Didaktiky chemie a praktické výuky II, na praxi je požadována 100 % účast.
Praxe je řízená a reflektovaná, jak vyučujícím didaktikem ze strany PřFUK, tak ze strany ZŠ/ŠŠ, na které účastník kurzu koná pedagogickou praxi a kde je v péči učitele, který vede účastníka programu na pedagogické praxi; zároveň účastníci reflektují své zkušenosti i mezi sebou navzájem, a to zejména v předmětech Reflektovaný seminář I.
Oboroví didaktici vykonají alespoň jednou za dobu realizace programu hospitaci ve výuce každého účastníka a následně vykonají tripartitní reflexi výuky s účastníkem a jeho provázejícím (uvádějícím) učitelem.
Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (23.09.2025)
Požadavky ke zkoušce

Účastníci programu absolvují pedagogickou praxi v rozsahu dle požadavků MŠMT, resp. Standardu studia pedagogiky k získání kvalifikace učitele 2. stupně ZŠ a SŠ z roku 2023 v následujícícm rozsahu:

25 VH Samostatná nebo párová výuka žáků // Do párové výuky je možné započítat i vyučovací hodiny, ve kterých student na základě předchozí společné přípravy s učitelem realizuje v průběhu vyučovací hodiny dílčí výstup (nemusí tedy učit celou vyučovací hodinu). Párová výuka se odehrává na základě předchozí společné přípravy a účastník i učitel zde vystupují v rovnocenných rolích, zatímco u asistence vystupuje účastník vzdělávacího programu v roli asistenta pedagoga a tuto roli vykonává bez předchozí přípravy výuky společně s učitelem. Párovou výukou je myšleno jak vyučování účastníka s (provázejícím nebo uvádějícím) učitelem, tak vyučování účastníka s jiným účastníkem programu v tandemu.

15 VH Asistence ve výuce nebo pozorování výuky

20 VH Reflexe a společné plánování, uvádění do života školy s provázejícím nebo uvádějícím učitelem, případně jiným účastníkem programu

Všechny hodiny, hospitované i vedené, studenti SPUC zapisují do pedagogického deníku, který současně slouží jako reflektivní deník. Do classroomu odevzdávají studenti přípravy (obecněji materiály) z praxí, rozvrh i další dílčí úkoly, jako např. tipy z výuky.

Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (23.09.2025)
Výsledky učení

Účastník kurzu během Reflektované pedagogické praxe z chemie I:

- didakticky zprostředkovává učivo vzdělávacího oboru, který v rámci pedagogické praxe na dané škole vyučuje (metodická analýza učiva), 

- integruje do vzdělávacího oboru pedagogické (didaktické) zásady,

- formuluje cíle pro vyučovací hodiny svých předmětů, a to v rovině kognitivní, afektivní a psychomotorické,

- a vyhodnocují dosahování stanovených cílů a reflektují svou výuku,

- na základě potřeb žáků, které vyučují, volí vhodné výukové postupy (využití široké škály forem, metod a technik) tak, aby umožnili každému žáku aktivně se zapojit do výuky a motivovali je k dalšímu učení,

- stanovují kritéria a postupy hodnocení s důrazem na formativní hodnocení, k čemuž vedou i své žáky,

- připravuje a vyhledává vhodné materiální didaktické prostředky (didaktická technika, učební pomůcky), výukové prostory a jejich vybavení,

- pro efektivní vedení výuky využívá odpovídající metodické pomůcky a učební textové, hypertextové a multimediální pomůcky

- při výuce vyučovaného předmětu pracuje individuálně nebo týmově s heterogenní skupinou žáků a diferencovaně podporují učení žáků podle jejich individuálních potřeb (včetně žáků se SVP),

- při přípravě i výuce využívá metodických postupů pro utváření specifických znalostí a dovedností vyučovaného předmětu a dále se ve svém oboru rozvíjí,

- reflektuje žákovo pojetí učiva (práce se zkušeností žáků, zvláště práce s miskoncepcemi),

- používá vhodnou pedagogickou komunikaci a odpovídající řízení sociální komunikace žáků, čímž vytváří bezpečné prostředí pro učení,

- se svými žáky spoluutváří vhodné klima třídy, čímž podporuje bezpečné prostředí pro učení,

- zajišťuje vhodné uspořádání fyzického a digitálního prostoru,

- odpovědně pracuje s informacemi a digitálním prostorem,

- na základě formulovaných kritérií reflektuje průběh výuky i dosažené výsledky, a to na základě formativních principů, pedagogické reflexe a sebereflexe, k čemuž vede i své žáky

- reflektuje průběh výuky s využitím žákovských, kolegiálních, popř. externích hodnocení,

- na základě provedeného hodnocení a sebehodnocení navrhuje, je-li to potřebné, a přijímají případná opatření směřující ke změně pedagogických přístupů či výukových postupů,

- zohledňuje fyziologické potřeby žáků i sebe samotného a systematicky pečuje o své duševní zdraví a psychohygienu.

Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (23.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK