PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávání v chemii - MC280P73
Anglický název: Chemical Education
Český název: Vzdělávání v chemii
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Vysvětlení: Od roku 2024/25 vyučován pouze v letním semestru.
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D.
Vyučující: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D.
Neslučitelnost : MC280P70
Anotace -
Cílem kurzu je seznámit studenty s aktuální situací v oblasti základního a středoškolského vzdělávání, v úrovni vzdělání všeobecného i odborného. POzornost bude také zaměřena na mezinárodní výzkumy v oblasti přírodovědného vzdělávání (PISA a TIMSS). Součástí kurzu je také příklad multidisciplinárního přístupu k výuce chemie s využitím konceptu udržitelného rozvoje.



Předmět je ralizován prezenční formou, pokud to není možné, je realizován fromou distanční výuky, kdy probíhají rozvrhované lekce online v prostředí Google Meet.
Poslední úprava: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (11.10.2020)
Literatura -

Literatura a internetové odkazy

Kalhous, Z., Obst, O.: Školní didaktika. Portál, Praha 2002.
Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího procesu k vyučovací hodině. Portál, Praha 1998.
Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha. 1996.
Skalková, J.: Obecná didaktika. Grada, Praha 2006.

www.natur.cuni.cz www.nuov.cz
www.msmt.cz www.uiv.cz
www.vuppraha.cz www.cermat.cz

Poslední úprava: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -

aktivní práce na seminářích a vypracování prezentace s doprovodným textem k vybranému tématu

Poslední úprava: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (26.10.2019)
Sylabus

Vzdělávání v chemii na základních a středních školách - minulost, současnost a budoucnost

Vzdělávání v chemii na základních a středních školách - alternativní způsoby výuky minulost, současnost a budoucnost

Kurikulární dokumenty pro výuku chemie na základních a středních školách - standardy vzdělávání, učební osnovy, rámcové vzdělávací programy a školní vzdělávací programy

Hodnocení výsledků výuky chemie na základních a středních školách - národní a mezinárodní hodnocení a státní maturita

Vzděkávání v chemii na středních odborných školách.

Koncept udržitelného rozvoje ve výuce chemie jako multidisciplinární přístup k výuce.

Vzdělávání v chemii na úrovni základních, středních a vysokých škol - diskuse


Poslední úprava: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (26.10.2019)
Výsledky učení -

V rámci tohoto kurzu jsou u studentů očekávány následující výsledky učení:

  • Popíší aktuální situaci ve všeobecném i odborném vzdělávání na základních a středních školách.
  • Interpretují data z výzkumů PISA a TIMSS v kontextu národních i mezinárodních vzdělávacích trendů.
  • Zhodnotí výsledky mezinárodních výzkumů v oblasti přírodovědného vzdělávání (PISA a TIMSS) a analyzují jejich dopady na vzdělávací politiku.
  • Porovnají rozdíly mezi vzdělávacími systémy na mezinárodní úrovni se zaměřením na přírodovědné vzdělávání.
  • Aplikují multidisciplinární přístupy k výuce chemie s využitím konceptu udržitelného rozvoje.
  • Diskutují význam udržitelného rozvoje v rámci výuky chemie a navrhují způsoby, jak začlenit tento koncept do vzdělávací praxe.
Poslední úprava: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (24.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK