PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika biochemie - MC280P08
Anglický název: Didactics of biochemistry
Český název: Didaktika biochemie
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D.
Vyučující: doc. RNDr. Petr Distler, Ph.D.
doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D.
Prerekvizity : {jeden z předmětů MC280P10, MC280P06.}
Anotace -
Předmět je zaměřen na výuku středoškolské biochemie z pohledu studenta – budoucího učitele chemie. Odhaluje problematické úseky výuky biochemie. Představuje celou škálu didaktických materiálů, modelů i některých vybraných pokusů.
Předmět je úzce propojen s předmětem Didaktika organické chemie.

Poslední úprava: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Literatura -

www.studiumbiochemie.cz

didaktikabiochemie.natur.cuni.cz 

Harry Fletcher-Wood - Responzivní výuka

Robert Čapek - Moderní Didaktika, Líný učitel

Carl Hendrick, Robin Macpherson - Co funguje ve školní třídě?

Dylan Wiliam, Siobhán Leahyová - Zavádění formativního hodnocení

Paul Ginnis - Efetivní výukové nástroje pro učitele

Piaget - Psychologie dítěte

Poslední úprava: Distler Petr, doc. RNDr., Ph.D. (10.10.2021)
Požadavky ke zkoušce -

Aktivní účast na semináři (i ve formě online semináře).

Průběžné vypracování zadaných úkolů.

Výstup studenta ne semináři dle zadaných požadavků (prezentace celkového konceptu výuky vybraného tématu + ukázky aktivizačních metod).

Závěrečný Test.

Poslední úprava: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (04.02.2021)
Sylabus -

Metody a formy práce:

Předmět je vyučován tandemovou metodou. Převažují diskuzní metody a vytváření modelů situací ze školního prostředí.

Učivo / témata:

(níže uvedené metody jsou demonstrovány vždy na vybraném úseku učiva biochemie)

  • Pedagogické dokumenty (RVP, ŠVP, Tematický plán)
  • Učebnice biochemie
  • Teorie učení (křivka zapomínání, křivka pozornosti, teorie paměti, fáze VH, význam motivace, vzdělávací cíl a jeho význam ve výuce, Bloomova taxonomie cílů)
  • Filozofie líného učitele
  • Aktivizační metody (+ didakticky cyklus C.M.I.A.R.E.)
  • Kritické myšlení RWCT metody (+ didaktický cyklus E-U-R)
  • Just in Time Teaching metody
  • Koncept převrácené třídy
  • Vrstevnické učení
  • Práce s výukovým videem / textem / mobilními aplikacemi
  • Badatelsky orientovaná výuka
  • Formativní a sumativní hodnocení
  • Komunikace ve třídě – rozvoj řečových dovedností
  • Virtuální vyučovací hodina
  • Problematické úseky ve výuce biochemie (dýchací řetězec, fotosyntéza) – význam vizualizace ve výuce chemie
Poslední úprava: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Výsledky učení -

Student

… analyzuje RVP (a vybraná ŠVP) vzhledem ke klíčovým kompetencím, cílům celé vzdělávací oblasti člověk a příroda, očekávaným výstupům a učivu se zaměřením na biochemii.

… okomentuje silné a slabé stránky předloženého tematického plánu/ŠVP se zaměřením na biochemii na SŠ.

… analyzuje a porovnává dostupné učebnice biochemie pro SŠ.

… aplikuje významné prvky z teorie učení do výuky biochemie.

… analyzuje, hodnotí a porovnává vybrané didaktické metody.

… uvádí výhody a nevýhody vybraných didaktických metod ve výuce biochemie.

… porovnává filozofii Líného učitele s filozofií jiných učitelů.

… navrhne koncept výuky celého tématu z učiva biochemie (Co? – obsah; Proč? – cíle/očekávané výstupy; Jak? – volba vhodných didaktických metod; Koho? – charakteristika žáků)

… v rámci konceptu výuky (návrhu několika vyučovacích hodin) stanovuje cíle/očekávané výstupy všech VH, k čemuž využívá Bloomovu taxonomii cílů, navrhuje časové rozložení všech VH.

… v rámci konceptu výuky vhodným způsobem propojuje předkládané učivo s každodenním životem, klade důraz na mezipředmětové vztahy a návrh výuky doplní o vhodnou laboratorní výuku.

… v rámci konceptu výuky začlení aktivizační metody (či metody RWCT) s využitím cyklu C-M-I-A-R-E (popř. dodržením třífázového cyklu E-U-R).

Poslední úprava: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK