|
|
|
||
|
Předmět je určen pro studenty studijních programů učitelství přírodovědných předmětů na PřF UK, primárně pro 2. ročníky bakalářského studia.
Propedeutická praxe je přípravný předmět před náslechovými praxemi ve 3. ročníku Bc studia a následnými výstupovými pedagogickými praxemi I a II v NMgr. Cílem je společně reflektovat viděné pedagogické situace, dokázat rozlišovat odborný obsah od formy, popsat různé vrstvy výchovně vzdělávacího procesu a dokázat je analyzovat a vzápětí reflektovat. Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (03.09.2024)
|
|
||
|
Předmět je nepravidelně rozvrhován v týdenním plánu. Úvodní schůzky slouží k seznámení, diskuzi o pozorování výuky, způsobu zápisu pozorování, domlouvání škol. Průběžné společné schůzky cílí na společnou reflexi. Důraz je kladen na společné návštěvy škol a bezprostřední reflexi s danými učiteli a následně skupinovou reflexi s vedoucím, který skupinu na praxi doprovází (garant). Pro splnění předmětu studenti:
Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (27.09.2025)
|
|
||
|
1. Úvodní setkání: seznámení s požadavky předmětu, seznámení účastníků; diskuze a návrhy škol relevantních pro praxi 2. Pedagogická praxe - zdůvodnění, způsoby realizace 3. Pedagogické situace - analýza školního a třídního prostředí, klíčové momenty výuky 4. Pozorování pedagogických situací - možnosti evidence a hodnocení 5. Návštěva 3-4 škol - společné stanovení kritérií hodnocení pro jednotlivé návštěvy 6. Stínování prevázejícího učitele; příklady viděné praxe - sdílení ostatním studentům ve skupině 6. Reflexe pozorovaných pedagogických situací - každá návštěva, hledání/analýza podobných znaků u jednotlivých hodin, pedagogů a škol; SWOT analýza 7. Individuální reflexe navštívených škol. 8. Kritické čtení Kompetenčního rámce absolventa učitelství (https://msmt.gov.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi) - analýza navštívených hodin v kontextu KRAU Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (27.09.2025)
|
|
||
|
Studenti rozlišují jednotlivé pedagogické situace v rámci pozorovaných hodin. Studenti popíší využití motivačních prvků v pozorovaných hodinách. Studenti popíší využité způsoby hodnocení v pozorovaných hodinách. Studenti diskutují se spolužáky způsoby nahlížení na pedagogické situace. Sudenti sepíší schema zhlédnuté hodiny, tzn. analyzují pozorovanou hodinu a určí jednotlivé fáze hodiny. Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (27.09.2025)
|
|
||
|
Zapsaní studenti nemusejí splňovat žádné vstupní požadavky, jen musejí být dostatečně flexibilní při domluvě škol a ochotni na setkáních aktivně vystupovat a reflektovat pedagogické situace. Aktivní účast je předpokladem pro zvládnutí dalších typů pedagogických praxí. Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (27.09.2025)
|