PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Propedeutická praxe - MC280C25
Anglický název: Propedeutic practice
Český název: Propedeutická praxe
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Anotace -
Předmět je určen pro studenty studijních programů učitelství přírodovědných předmětů na PřF UK, primárně pro 2. ročníky bakalářského studia.
Propedeutická praxe je přípravný předmět před náslechovými praxemi ve 3. ročníku Bc studia a následnými výstupovými pedagogickými praxemi I a II v NMgr. Cílem je společně reflektovat viděné pedagogické situace, dokázat rozlišovat odborný obsah od formy, popsat různé vrstvy výchovně vzdělávacího procesu a dokázat je analyzovat a vzápětí reflektovat.
Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (03.09.2024)
Požadavky ke zkoušce

Předmět je nepravidelně rozvrhován v týdenním plánu. Úvodní schůzky slouží k seznámení, diskuzi o pozorování výuky, způsobu zápisu pozorování, domlouvání škol. Průběžné společné schůzky cílí na společnou reflexi. Důraz je kladen na společné návštěvy škol a bezprostřední reflexi s danými učiteli a následně skupinovou reflexi s vedoucím, který skupinu na praxi doprovází (garant).

Pro splnění předmětu studenti:

  • účastní se úvodní schůzky, při které se plánují návštěvy ve školách
  • aktivně se účastní schůzek, při kterých studenti sami definují kritéria pozorování
  • plní drobné úkoly, např. myšlenkovou mapu na zadané téma
  • založí a vedou reflektivní deník, který jim bude sloužit po celou dobu studia. Do deníku zaznamenávají své dojmy ze škol a hospitovaných hodin, které navštívili, ale také např. ze společných schůzek, při kterých s otatními diskutují pedagogická témata a příklady z praxe
  • absolvují návštěvu 3-4 škol se skupinou studentů a vyučujícím
  • absolvují 1 dopoledne s provázejícím učitelem, kterého stínují při jeho běžné činnosti
  • aktivně se účastní reflektivních schůzek
  • napíší vlastní reflexi zhlédnutých výuk, vybírají příklady dobré praxe, které jsou jim inspirací pro svou vlastní pedagogickou praxi, i příklady horší praxe, ke kterým vymezí konkrétní problém a navrhnou možnosti řešení (tzn. v modelových situacích navrhují způsoby řešení.)
Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (27.09.2025)
Sylabus

1. Úvodní setkání: seznámení s požadavky předmětu, seznámení účastníků; diskuze a návrhy škol relevantních pro praxi

2. Pedagogická praxe - zdůvodnění, způsoby realizace

3. Pedagogické situace - analýza školního a třídního prostředí, klíčové momenty výuky

4. Pozorování pedagogických situací - možnosti evidence a hodnocení

5. Návštěva 3-4 škol - společné stanovení kritérií hodnocení pro jednotlivé návštěvy

6. Stínování prevázejícího učitele; příklady viděné praxe - sdílení ostatním studentům ve skupině

6. Reflexe pozorovaných pedagogických situací - každá návštěva, hledání/analýza podobných znaků u jednotlivých hodin, pedagogů a škol; SWOT analýza

7. Individuální reflexe navštívených škol.

8. Kritické čtení Kompetenčního rámce absolventa učitelství (https://msmt.gov.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi) - analýza navštívených hodin v kontextu KRAU

Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (27.09.2025)
Výsledky učení -

Studenti rozlišují jednotlivé pedagogické situace v rámci pozorovaných hodin.

Studenti popíší využití motivačních prvků v pozorovaných hodinách.

Studenti popíší využité způsoby hodnocení v pozorovaných hodinách.

Studenti diskutují se spolužáky způsoby nahlížení na pedagogické situace.

Sudenti sepíší schema zhlédnuté hodiny, tzn. analyzují pozorovanou hodinu a určí jednotlivé fáze hodiny.

Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (27.09.2025)
Vstupní požadavky

Zapsaní studenti nemusejí splňovat žádné vstupní požadavky, jen musejí být dostatečně flexibilní při domluvě škol a ochotni na setkáních aktivně vystupovat a reflektovat pedagogické situace. Aktivní účast je předpokladem pro zvládnutí dalších typů pedagogických praxí.

Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (27.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK