|
|
|
||
Popularizace přírodních věd představuje pro akademickou sféru takovou obdobu sexuální výchovy na střední škole. Všichni si tak trochu myslí, že jsou v tom dost dobří, ale moc se o tom nemluví a za lecjaký veřejnější popularizační počin se mnozí přírodovědci před svými kolegy až stydí. Adekvátní popularizační aktivity však tvoří nezbytný kanál komunikace mezi vědeckou sférou a širokou veřejností a umět souvisle a přesvědčivě prezentovat vlastní výzkum patří mezi velmi žádané dovednosti.
Poslední úprava: Sacherová Veronika, RNDr., Ph.D. (16.01.2023)
|
|
||
Doporučená popularizační periodika Přírodovědci Živa Vesmír
Doporučené popularizační pořady a kanály Veritasium (Youtube) Vědecké kladivo (Youtube) Hyde Park Civilizace (ČT 24) TEDx
Doporučené popularizační události Academia Film Olomouc Famelab CZ Poslední úprava: Sacherová Veronika, RNDr., Ph.D. (29.04.2022)
|
|
||
Zkouška bude provedena formou online testu na Moodle. Odpovědi budou textové v náhodně vylosované variantě v časovém limitu jedné hodiny. Součástí zkoušky bude natočení kratičkého videa např. telefonem (podrobnosti se včas dozvíte během přednášky). Poslední úprava: Sacherová Veronika, RNDr., Ph.D. (29.04.2022)
|
|
||
Témata teoretické přednášky pokryjí běžná úskalí popularizace přírodních věd v českých i světových médiích či osobní komunikaci, typicky přednášce pro lidové publikum. Hlavní okruhy zahrnují:
Jaké jsou formy popularizace a jaký reálný dopad mají? Hlavní komunikační kanály pro Českou republiku. Definice publika a nastavení cílení textu či kampaně. Načasování výstupů a úloha plánování. Proč dokumenty na Netflixu vypadají lépe, než většina obsahu na Youtube. Jak zvolit titulek populárního článku? Práce s vlastním talentem i handicapem. Práce s trémou. Nastavení pozornosti diváka a práce s jejím poklesem. Práce s pozorností diváka televizního pořadu vs. čtenáře. Bulvární metody Trojského koně, HLP a pro otrlé i HZP. Sociální sítě jako dobrý sluha, ale špatný pán. Proč se prodá lépe křeček než šváb. A proč se i šváb může prodat dráž než dva křečci. Mediální oživení neživé přírody. Základní technické vybavení pro popularizační video a přírodovědnou fotografii. Modelové příklady úspěšných recentních popularizačních projektů. Poslední úprava: Sacherová Veronika, RNDr., Ph.D. (29.04.2022)
|