Seminář je určen především studentům denního studia a je zaměřen přimárně na náboženskou výchovu dětí v rodinách, ve školách, ve farnostech nebo v jiných společenstvích. Pozornost bude věnována i tzv. výuce náboženství a hodnotové výchově ve škole a programům, které mohou být do škol nabízeny jednorázově nebo v cyklech. Seminář nabídne i krátký exkurz do náboženského vzdělávání dospělých. Studenti nahlédnou podrobněji do jednotlivých oblastí náboženské výchovy, seznámí se s tvorbou didaktických materiálů pro tyto oblasti a osvojí si používání některých metod. Seminář se nebude věnovat jednotlivým formám katechezí zaměřených do uvádění nebo rozvíjení víry dětí a dospělých.
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (09.10.2024)
The seminar is intended primarily for full-time students and focuses on the religious education of children in families, schools, parishes or other communities. Attention will also be given to so-called religious education and values education in schools and to programs that can be offered to schools on a one-time basis or in cycles. The seminar will also offer a brief excursion into adult religious education. Students will look in more detail at the different areas of religious education, become familiar with the development of didactic materials for these areas and learn how to use some of the methods. The seminar will not focus on particular forms of catechesis aimed at introducing or developing the faith of children and adults.
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (09.10.2024)
Cíl předmětu -
Absolventi semináře získají přehled o formách, metodách a tvorbě didaktických pomůcek pro náboženskou výchovu dětí a náboženského vzdělávání dospívajících, mladých i starších dospělých. Budou schopni navrhnout program takového vzdělávání a připravit pro něj didaktické materiály.
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (22.02.2024)
Graduates of the seminar will gain an overview of the forms, methods and creation of didactic aids for religious education of children and religious education of adolescents, young and older adults. They will be able to design a programme of such education and prepare didactic materials for it.
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (09.10.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
Účast na výuce nejméně 75%
aktivní řešení úkolů při výuce
zpracování a obhájení závěrečné praktické práce
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (09.10.2024)
Attendance of at least 75%
active problem solving during lessons
preparation and defence of the final practical work
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (09.10.2024)
Metody výuky -
stručná prezentace tématu
ukázky
řešení úkolů ve skupinách, diskuse
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (09.10.2024)
brief presentation of the topic
Excerpts
group problem solving, discussion
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (09.10.2024)
Sylabus -
1. Uvedení do tématiky, cíle a úkoly náboženského vzdělávání, specifika, vztah ke katechezi (podle Direktoria pro katechezi 2020)
2. Výuka náboženství dětí: identita, uplatnění, RVP pro oblast výuky náboženství, specifikace kompetencí žáků
3. Náboženské vzdělávání dospělých: formy, metody, obsahy
4. Řešení úkolu první evangelizace formou výuky náboženství, praktická ukázka metod
5. Rozvíjení spirituality dětí a mladých lidí v rámci náboženského vzdělávání, ukázky metod
6. Bible v náboženském vzdělávání, rozvíjetí kritického myšlení při četbě textů
7. Rituály, symboly, liturgický jazyk a liturgická praxe, ukázky metod
8. Rozvíjení smyslu pro umění, cesta krásy v náboženském vzdělávání, ukázky metod
9. Využití technologií včetně AI v náboženském vzdělávání, ukázky metod
10. Lidské hodnoty v křesťanské kultuře, příprava programů hodnotové výchovy pro školy
11. Sociální témata: lidská práva a solidarita a jejich rozvíjení v náboženském vzdělávání
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (09.10.2024)
1. Introduction to the topic, aims and objectives of religious education, specifics, relationship to catechesis (according to the Catechesis Directory 2020)
2. Religious education of children: identity, application, RVP for religious education, specification of pupils' competences
3. Religious education of adults: forms, methods, contents
4. Addressing the task of first evangelization through religious education, practical demonstration of methods
5. Developing the spirituality of children and young people in the context of religious education, practical examples of methods
6. The Bible in religious education, developing critical thinking in reading texts
7. Rituals, symbols, liturgical language and liturgical practice, examples of methods
8. Developing a sense of art, the way of beauty in religious education, examples of methods
9. Use of technology including AI in religious education, examples of methods
10. Human values in Christian culture, developing value education programmes for schools
11. Social issues: human rights and solidarity and their development in religious education
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (09.10.2024)