Základní orientací semináře je akademická angličtina jako lingua franca (ELFA) Seminář je zaměřen na rozvoj
akademických kompetencí v anglickém jazyce. Předpokládaná úroveň jazyka je minimálně B1–B2 dle evropského
referenčního rámce (posluchač semináře by měl být schopen s pomocí slovníku porozumět delšímu textu a
aktivně se účastnit diskuzí).
Výkladové teoretické části (cca 20 %) v českém jazyce. 80% interaktivního obsahu semináře v anglickém jazyce.
Student má v rámci povinně volitelných předmětů povinnost zapsat si jednu z dvojice předmětů: buď Akademická
angličtina 1 a 2, či Odborná němčina 1 a 2.
Poslední úprava: Makovcová Demartini Lenka, ThLic. Mgr., Ph.D. (19.02.2025)
The basic orientation of the seminar is Academic English as a Lingua Franca (ELFA) The seminar focuses on developing
academic competencies in the English language. The expected level of the language is at least B1–B2 according to the European reference framework
(the seminar participant should be able to understand a longer text with the help of a dictionary and
actively participate in the discussions).
80% of the interactive content of the seminar is in English.
As part of the compulsory electives, the student is required to enroll in one of a pair of courses: either Academic
English 1 and 2 or Professional German 1 and 2.
Poslední úprava: Makovcová Demartini Lenka, ThLic. Mgr., Ph.D. (19.02.2025)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je rozvoj akademických kompetencí v anglickém jazyce pro obor filosofie.
Během letního semestru a na jeho konci by studenti měli být schopni číst (pochopit a analyzovat) akademické texty týkající se specifických otázek a: 1) ústně prezentovat své odborné téma se všemi náležitostmi (struktura, kontext, argumentace, jazykové prostředky). 2) akademické psaní: rozlišovat mezi neformálním a formálním stylem, používat jazykové prostředky relativizující jednoznačná tvrzení a znát jazykové typy používané v akademických pracích: popis, vyprávění, definice, exemplifikace, klasifikace, srovnání a kontrast, příčina a následek, zobecnění, výklad, parafrázování + shrnutí, citace a odkazování (...) a aktivně používat různé jazykové výrazy (pro 3 typy argumentace. a/nebo/ale) 3) znát a rozlišovat strukturu a požadavky na akademickou práci: vypracovat návrh seminární práce. 4) diskutovat o tématech, která budou zpracovávána v rámci domácí přípravy (tj. na základě pracovních listů: filozofie ve společensko-historickém kontextu a vybraná teologická a etická témata v současném postmoderním kontextu). 5) prokázat porozumění poslechu
Poslední úprava: Makovcová Demartini Lenka, ThLic. Mgr., Ph.D. (22.03.2024)
The aim of the course is to develop academic competences in English for the fields of Philosophy.
During and by the end of the summer term, students shouldbe able to read (cover or analyze) academic texts concerning the specific needs, and: 1) orally present their professional topic with all the requisites (structure, context, argumentation, linguistic devices) 2) academic writing: distinguish between informal and formal style, usecautious language, and be familiar with language types for academic papers: description, narrative, definitions, exemplification, classification, comparison and contrast, cause and effect, generalization, interpretation, paraphrasing, summarising, quotation and referencing (...) and master various linguistic expressions (for 3 types: and/or/but) 3) know and distinguish the structure and requirements of an academic paper: produce a draft of a seminar paper 4) discuss the topics to be worked on in the home preparation (i.e. based on the worksheets: philosophy in a socio-historical context and selected theological and ethical topics in a contemporary postmodern context) 5) demonstrate listening comprehension
Poslední úprava: Makovcová Demartini Lenka, ThLic. Mgr., Ph.D. (22.03.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
100% - 70% splnění požadavků, které upřesní vyučující.
Kvalitně zpracované a včas prezentované/odevzdané všechny zadané pracovní listy: 35% Strukturovaná prezentace: 25% Závěrečný projekt (návrh seminární práce) a úspěšně absolvované kolokvium: min. 20% – max. 40%. Poznámka: otázky ke kolokviu se budou týkat tematických worksheetů, akademického psaní a prezentací (a návrhu seminární práce).
Poslední úprava: Makovcová Demartini Lenka, ThLic. Mgr., Ph.D. (19.02.2025)
1) 100% - 70% compliance with the requirements specified by the instructor.
All well-crafted assignments submitted on time: 35%
Structured presentation: 25%
Final project (seminar thesis project) and successfully passed colloquium: min. 20% - max. 40%. Note: colloquium questions will cover thematic worksheets, academic writing, and presentations (and the seminar paper project).
Poslední úprava: Makovcová Demartini Lenka, ThLic. Mgr., Ph.D. (19.02.2025)
Literatura -
studijní texty zasílány studentům via e-mail
pomocná literatura
O'DELL, Felicity - MCCARTHY, Michael. Academic Vocabulary in Use. Cambridge: Cambridge University Press, 2008
JORDAN, R. R. Academic Writing Course. Study Skills in English. Harlow: Essex, UK, 2006.
DUŠKOVÁ, Libuše a kol. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia, 2006. Elektronická verze: emsa.ff.cuni.cz.
MURPHY, Raymond. English Grammar in Use (New Edition). Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
Poslední úprava: Makovcová Demartini Lenka, ThLic. Mgr., Ph.D. (31.12.2023)
study texts sent to students via e-mail
auxiliary literature
O'DELL, Felicity - MCCARTHY, Michael. Academic Vocabulary in Use. Cambridge: Cambridge University Press, 2008
JORDAN, R. R. Academic Writing Course. Study Skills in English. Harlow: Essex, UK, 2006.
DUŠKOVÁ, Libuše et al. The lexicon of contemporary English against the background of Czech. Prague: Academia, 2006. Electronic version: emsa.ff.cuni.cz.
MURPHY, Raymond. English Grammar in Use (New Edition). Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
STRNADOVÁ, Zora. English Grammar (for the Professional English course). Prague: Leda, 2002.
HAIS, Karel - HODEK, Břetislav. The Great English-Czech Dictionary. Prague: Academia, 1991.
STRETTIOVÁ, Terezie J. English-Czech Theological Dictionary. Prague: Karolinum, 1994.
MIKULICOVÁ, Mlada. English texts for theologians. Prague: Karolinum, 2002.
Poslední úprava: Makovcová Demartini Lenka, ThLic. Mgr., Ph.D. (31.12.2023)
Metody výuky -
Nejméně v 50% výuky bude používána metoda "flipped classroom", tj. studenti se samostatně připraví vypracováním zadaných úkolů na práci v hodině. Výsledky učení podléhají kontrole.
Poslední úprava: Makovcová Demartini Lenka, ThLic. Mgr., Ph.D. (23.01.2024)
At least 50% of the lessons will use the "flipped classroom" method, i.e. students will prepare independently by working on assigned tasks for class work. The learning outcomes are subject to control according to specified criteria.
Poslední úprava: Makovcová Demartini Lenka, ThLic. Mgr., Ph.D. (31.12.2023)
Sylabus - angličtina
Introduction to Academic Writing
Overview of academic writing conventions + presentations skills
Understanding the writing process
Structure and cohesion
Academic style
Paraphrasing and summarizing
Language functions (i.e. connectives (and, or, but/, narrative, description, definitions, exemplification, classification, comparison and contrast, cause and effect, generalization, qualification, caution)
Introductions and conclusions
Quotations and referencing
AI GPT usage and referencing
Suggested thematic headings and presentation topics:
1) 27.2. Introduction to Philosophy
2) 5.3. Critical Reading, Research, Reading and Writing
3) 12.3. The Early History of Philosophy around the World
4) 19.3. The Emergence of Classical Philosophy
5) 26.3. Easter in Theology
6) 9.4. Bible and Morality
7) 16.4. Logic and Reasoning
8) 23.4. Metaphysics
9) 30.4. Ethical Theories
10) 7.5. COLLOQUIM + SEMINARY PAPER PROPOSAL DEADLINE
Assessment:
Thematic worksheets
Presentations
Structured project of a seminar paper
Grading:
Weekly assignments ( (all the worksheets submitted) 35%
Structured presentation: 25%
Seminar paper project submission and final colloquium: min. 20% – max. 40%. NOTE: Questions for the colloquium will be based on the thematic worksheets + academic English writing + student presentations + student's structured project of a seminar paper
Poslední úprava: Makovcová Demartini Lenka, ThLic. Mgr., Ph.D. (19.02.2025)
Vstupní požadavky -
Pro studenty Acadamic English 2 KJAZ257 obecně: znalost min. B1–B2 dle evropského referenčního rámce
Poslední úprava: Makovcová Demartini Lenka, ThLic. Mgr., Ph.D. (19.02.2025)
For students of Acadamic English 2 KJAZ257 in general: knowledge of min. B1 of the European Framework of Reference. For students in the Google Classroom group B2–C2 KJAZ257 in LS 2024: submitting the appropriate certificate or obtaining permission from the instructor to participate in the group.
Poslední úprava: Makovcová Demartini Lenka, ThLic. Mgr., Ph.D. (11.01.2024)