Kurz představuje církevní obecné dějiny římské říše od 1. do 6. století:
Tematické bloky:
1. Helénistický a židovský kontext 1. století
2. Claudiovská epocha - doba Ježíše a Pavla
3. Flaviovci a druhá křesťanská generace
4. 2. století - formace a transformace křesťanství
5. Severovské impérium a církev 3. století
6. Diokleciánova tetrarchie a doba mučedníků
7. Církevní organizace a liturgie přednicejského období
8. Konstantin a jeho církevní politika
9. Teologicko-politické zápasy na Východě 4. a 5. století (1. nikájský až chalkedonský koncil)
10. Teologicko-politické zápasy na Východě 6. – 8. století (následky chalkedonského až po 2. nikájský
koncil)
11. Theodosius a Ambrož: vztahy církve a státu na Západě ve 4. století
12. Africká církev 4. – 5. století
13. Instituce a liturgie církve a římské říše 4. a 5. století
14. Od Augustina k Řehoři Velikému, nástupnická království
Poslední úprava: Kolářová Takácsová Kornélia, Mgr. et Mgr., Th.D., Ph.D. (26.04.2023)
Cíl předmětu -
1. Znalost (Remember)
Studenti si dokážou zapamatovat hlavní události a milníky dějin starověké církve.
Studenti dokážou vyjmenovat klíčové postavy a historické osobnosti raného křesťanství (např. Konstantin, Arius, Atanáš, Augustin).
Studenti si dokážou vybavit zásadní teologické a politické spory ve starověké církvi (např. arianismus, donatismus, pelagianismus).
2. Porozumění (Understand)
Studenti dokážou vysvětlit historický kontext vzniku a vývoje křesťanství ve vztahu k Římské říši.
Studenti dokážou popsat vývoj církevní hierarchie a její struktury od apoštolského období po 6. století.
Studenti dokážou interpretovat význam ekumenických koncilů v teologickém a politickém kontextu (např. nicejský koncil, chalcedonský koncil).
3. Aplikace (Apply)
Studenti dokážou použít historické metody pro analýzu primárních a sekundárních pramenů o raném křesťanství.
Studenti dokážou aplikovat získané poznatky při rozboru církevních dějin ve vztahu k moderním teologickým debatám.
Studenti dokážou vysvětlit historické souvislosti vývoje křesťanských doktrín a jejich dopad na současnou církevní praxi.
4. Analýza (Analyse)
Studenti dokážou rozlišit jednotlivé fáze vývoje křesťanství od období pronásledování po období státní církve.
Studenti dokážou porovnat vliv klíčových teologických a politických aktérů na formování církevní nauky a praxe.
Studenti dokážou analyzovat různé historiografické přístupy k dějinám rané církve a jejich výhody a nevýhody.
5. Hodnocení (Evaluate)
Studenti dokážou kriticky zhodnotit důsledky rozhodnutí ekumenických koncilů na vývoj teologie a církevní správy.
Studenti dokážou posoudit, jak jednotlivé události v dějinách starověké církve ovlivnily její další vývoj.
Studenti dokážou zvážit význam starověkých církevních konfliktů pro současné ekumenické dialogy.
6. Tvorba (Create)
Studenti dokážou vytvořit krátkou akademickou esej shrnující vývoj raného křesťanství v určitém období.
Studenti dokážou navrhnout prezentaci či studijní materiál na téma církevních dějin pro širší publikum.
Studenti dokážou sestavit argumentační rozbor primárních pramenů týkajících se významných teologických sporů rané církve.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
1. Knowledge (Remember)
Students will be able to remember the main events and milestones of ancient Church history.
Students will be able to list key figures and historical personalities of early Christianity (e.g., Constantine, Arius, Athanasius, Augustine).
Students will be able to recall fundamental theological and political disputes in the early Church (e.g., Arianism, Donatism, Pelagianism).
2. Comprehension (Understand)
Students will be able to explain the historical context of the emergence and development of Christianity in relation to the Roman Empire.
Students will be able to describe the development of Church hierarchy and its structure from the apostolic period to the 6th century.
Students will be able to interpret the significance of ecumenical councils in theological and political contexts (e.g., the Council of Nicaea, the Council of Chalcedon).
3. Application (Apply)
Students will be able to apply historical methods to analyse primary and secondary sources on early Christianity.
Students will be able to use acquired knowledge to examine Church history in relation to modern theological debates.
Students will be able to explain historical contexts of the development of Christian doctrines and their impact on contemporary Church practice.
4. Analysis (Analyse)
Students will be able to distinguish different phases in the development of Christianity, from the period of persecution to the establishment of the state Church.
Students will be able to compare the influence of key theological and political figures on the formation of Church doctrine and practice.
Students will be able to analyse various historiographical approaches to early Church history, identifying their strengths and limitations.
5. Evaluation (Evaluate)
Students will be able to critically assess the consequences of ecumenical councils’ decisions on the development of theology and Church governance.
Students will be able to evaluate how individual events in ancient Church history influenced its subsequent development.
Students will be able to consider the relevance of ancient Church conflicts to contemporary ecumenical dialogues.
6. Creation (Create)
Students will be able to produce a short academic essay summarising the development of early Christianity in a specific period.
Students will be able to design a presentation or study material on Church history for a wider audience.
Students will be able to construct an argumentative analysis of primary sources related to significant theological disputes in the early Church.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
Literatura
Povinná literatura:
Eusebios z Kaisareie: Církevní dějiny (č. př. J. Novák, Praha: Česká katolická charita, 1988 nebo jiný moderní překlad).
Suchánek, Drahomír - Drška, Václav: Církevní dějiny. Antika a středověk. Praha: Grada, 2013, s. 1-202 (kniha I a II).