Cílem předmětu je seznámit posluchače se vznikem a vývojem muzejních a galerijních institucí na půdě USA v sociokulturním kontextu. Formování a růst amerických sbírek je založen na evropských vzorech, a právě z tohoto pohledu budou zkoumány americké sbírky. Bude připomenuto, jakým způsobem američtí sběratelé získávali evropská mistrovská díla do svých sbírek, jaké vazby měli k evropskému trhu s uměním, jaké kontakty udržovali s obchodníky s uměním v daném období. Předmět je strukturován na základě chronologie, typologie a významu vybraných muzejních a galerijních institucí. Analyzována bude jak architektonická podoba muzejních a galerijních objektů, charakter a rozvoj sbírek v nich uložených, tak i osobnosti spjaté s dílčími institucemi a jejich celosvětový význam v rámci muzeologického diskurzu.
Poslední úprava: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (15.08.2024)
The aim of the course is to acquaint students with the origin and development of museum and gallery institutions in the USA in a sociocultural context. The formation and growth of American collections are based on European patterns, and from this perspective, American collections will be examined. It will be reminded how American collectors acquired European masterpieces in their collections, what ties they had to the European art market, what contacts they maintained with art dealers during the period. The course is structured on the basis of chronology, typology, and meaning of selected museum and gallery institutions. The architectural form of museum and gallery objects, the character of the collection, and its development will be analyzed, as well as personalities associated with it will be discussed.
Poslední úprava: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (15.08.2024)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je seznámit posluchače se vznikem a vývojem muzejních a galerijních institucí na půdě USA s přihlédnutím k muzeologickému kontextu v Evropě.
Poslední úprava: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (15.08.2024)
The aim of the course is to get to know students with the origin and development of museum and gallery institutions in the United States, taking into account the museological context in Europe.
Poslední úprava: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (15.08.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Účast na přednáškách. Předmět je zakončen ústní zkouškou. Otázky vycházejí z odpřednášené látky.
Poslední úprava: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (15.08.2024)
Literatura -
Základní:
ALEXANDER/RUESCHEMEYER 2005 — Victoria D. ALEXANDER / Marilyn RUESCHEMEYER, (eds.): Art and the state. The visual arts in comparative perspective. New York 2005
COLEMAN 1939 — Laurence Vail COLEMAN: The museum in America. 3. sv. Washington 1939
CONN 1998 — Steven CONN: Museums and American intellectual life, 1876–1926. Chicago 1998
COOLIDGE 1989 — John COOLIDGE: Patrons and architects. Designing art museums in the 20th Century. (=Anne Burnett Tandy lectures in American civilization, 2). Amon Carter Museum 1989
PACH 1948 — Walter PACH: The art museum in America. Wakefield, Murray 1948
Doporučená:
RAGSDALE 2009 — J. Donald RAGSDALE: American museums and the persuasive impulse. Architectural form and space as social influence. Newcastle upon Tyne, Cambridge 2009
SPAETH 1975 — Eloise SPAETH: American art museums. An Introduction to Looking. New York 1975 3
STEFFENSEN-BRUCE 1998 — Ingrid A. STEFFENSEN-BRUCE. Marble palaces, temples of art. Art museums, architecture, and American culture, 1890–1930. Lewisburg 1998
TILDEN/ROCHELEAU 2004 — Scott J. TILDEN / Paul ROCHELEAU (eds.): Architecture for art. American art museums, 1938–2008. New York 2004
TRASK 2012 — Jeffrey TRASK: Things American. Art museums and civic culture in the Progressive Era. Philadelphia 2012
Poslední úprava: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (15.08.2024)
Basic:
ALEXANDER/RUESCHEMEYER 2005 — Victoria D. ALEXANDER / Marilyn RUESCHEMEYER, (eds.): Art and the state. The visual arts in comparative perspective. New York 2005
COLEMAN 1939 — Laurence Vail COLEMAN: The museum in America. 3. sv. Washington 1939
CONN 1998 — Steven CONN: Museums and American intellectual life, 1876–1926. Chicago 1998
COOLIDGE 1989 — John COOLIDGE: Patrons and architects. Designing art museums in the 20th Century. (=Anne Burnett Tandy lectures in American civilization, 2). Amon Carter Museum 1989
PACH 1948 — Walter PACH: The art museum in America. Wakefield, Murray 1948
Recommended:
RAGSDALE 2009 — J. Donald RAGSDALE: American museums and the persuasive impulse. Architectural form and space as social influence. Newcastle upon Tyne, Cambridge 2009
SPAETH 1975 — Eloise SPAETH: American art museums. An Introduction to Looking. New York 1975 3
STEFFENSEN-BRUCE 1998 — Ingrid A. STEFFENSEN-BRUCE. Marble palaces, temples of art. Art museums, architecture, and American culture, 1890–1930. Lewisburg 1998
TILDEN/ROCHELEAU 2004 — Scott J. TILDEN / Paul ROCHELEAU (eds.): Architecture for art. American art museums, 1938–2008. New York 2004
TRASK 2012 — Jeffrey TRASK: Things American. Art museums and civic culture in the Progressive Era. Philadelphia 2012
Poslední úprava: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (15.08.2024)
Metody výuky -
Přednášky s powerpointovou prezentací, online přednášky, Teams, Moodle.
Poslední úprava: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
Lecture supplemented by a PowerPoint presentation, online lectures, Teams, Moodle.
Poslední úprava: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
Sylabus -
Umělecká sbírka bankéře Johna Pierponta Morgana v New Yorku
Privátní muzeum Fenway Court v Bostonu sběratelky Isabelly Stewart Gardnerové
Fogg Art Museum Harvardské univerzity a muzejní kurz Paula Sachse
Umělecká sbírka průmyslníka Henryho Claye Fricka v New Yorku
Sbírka středověkého umění George Greye Barnarda a vznik The Cloisters v New Yorku
Metropolitní muzeum umění v New Yorku
Židovské muzeum, Guggenheimovo muzeum a Neue Gallerie Ronalda Laudera na Páté Avenue v New Yorku
Národní galerie ve Washingtonu, D.C.
Evropské umění na pobřeží Pacifiku – Muzeum umění v San Franciscu a Muzeum umění v San Diegu
Vydavatel William Randolph Hearst a jeho kalifornská rezidence v San Simenon
Sbírka železničního magnáta Henryho Huntingtona a jeho ženy Arabelly v San Marinu a sbírka průmyslníka Nortona Simona v Pasadeně
Sbírky průmyslníka Jeana Paula Gettyho v Los Angeles
Poslední úprava: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (15.08.2024)
Art collection of banker John Pierpont Morgan in New York
Private Fenway Court Museum in Boston by collector Isabella Stewart Gardner
Fogg Art Museum of Harvard University and Paul Sachs Museum Course
Art collection by industrialist Henry Clay Frick in New York
George Gray Barnard's collection of medieval art and the creation of The Cloisters in New York
The Metropolitan Museum of Art in New York
The Jewish Museum, the Guggenheim Museum, and Ronald Lauder's Neue Gallerie on Fifth Avenue in New York City
The National Gallery in Washington, D.C.
European Art on the Pacific Coast - San Francisco Museum of Art and San Diego Museum of Art
Published by William Randolph Hearst and his California residence in San Simenon
Collection of railroad magnate Henry Huntington and his wife Arabella in San Marino and collection of industrialist Norton Simon in Pasadena
The collections of the industrialist Jean Paul Getty in Los Angeles
Poslední úprava: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (15.08.2024)
Vstupní požadavky -
Předpokládá se dobrá znalost angličtiny.
Poslední úprava: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (15.08.2024)
Good knowledge of English is assumed.
Poslední úprava: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (15.08.2024)