|
|
|
||
Kurz je úvodem do metod hodnocení životního prostředí a jejich praktického využití v procesu tvorby veřejných politik a analýzy jejich dopadů. Kurz se věnuje zejména hodnocení ekonomickému, které pro kontext zasazuje do palety dalších relevantních typů hodnocení, s nimiž se lze setkat v odborné literatuře i rozhodovací praxi (např. hodnocení biofyzikální či sociokulturní). Část kurzu je věnována zakomponování výsledků valuačních studií do vhodného analytického rámce (analýza nákladů a přínosů, ale také mezioborové integrované modely hodnocení či dynamické analýzy využívané pro analýzu dopadů politik).
Moodle kurzu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16434 Poslední úprava: Mácová Kateřina, Ing., Ph.D. (26.08.2024)
|
|
||
Identifikace vztahů a vazeb mezi přírodou a lidskou společností a vyčíslování hodnot životního prostředí (nejčastěji v penězích) se v posledních desetiletích stává jedním z klíčových prvků rozhodování o využití krajiny a přírodních zdrojů. Zohlednění hodnoty přínosů přírody lidem (ekosystémových služeb) či škod na životním prostředí ve strategických i rozhodovacích procesech je explicitně vyžadováno mezinárodními dohodami, legislativou EU i koncepčními dokumenty ČR, a je již součástí např. procesů hodnocení dopadů koncepcí, legislativy i investičních projektů. Výsledky hodnocení jsou podstatné pro návrh širokého spektra nových nástrojů (podpory, kompenzace, uhlíkové offsety, dobrovolná schémata, ekosystémové účty, zelená taxonomie), i pro evaluaci a vývoj stávajících nástrojů směrem k větší udržitelnosti, zejména s ohledem na změnu klimatu. Pro některé typy rozhodování jsou podstatné také další typy hodnocení a metody nevedoucí k vyčíslení v penězích, včetně participativních. Studenti se na příkladech z mezinárodní i české vědecké a aplikační praxe seznámí s východisky hodnocení a s metodami, které jsou v současnosti využívány, včetně jejich výhod a limitů. Získají přehled o šíři a dostupnosti vědecké evidence nezbytné ke zodpovězení otázek, na něž má hodnocení životního prostředí pomoci odpovědět. Na příkladech z praxe si vyzkouší interpretovat výsledky studií, zhodnotit jejich kvalitu a účelnost výsledků studií pro řešená témata. Znalosti postupně nabývané v kurzu využijí v průběhu semestru pro zpracování zadání valuační studie či analýzy na vybrané téma z oblasti veřejné politiky týkající se problematiky životního prostředí či územního rozvoje Poslední úprava: Mácová Kateřina, Ing., Ph.D. (26.08.2024)
|
|
||
Studenti mohou získat maximálně 100 bodů v následujících aktivitách: · samostatné přípravy na hodiny (reflexe četby zadané vyučujícím) – 30 bodů · týmová práce: zadání valuační studie či analýzy (dle struktury postupně zadávané v blocích výuky) – 20 bodů · závěrečný test (otázky s otevřenou odpovědí) – 50 bodů Pro úspěšné absolvování kurzu je nezbytná osobní účast na alespoň 3 ze 4 bloků výuky. Na každý blok (2-4) budou zadány 2 odborné texty k předběžné samostatné přípravě, jejichž obsah bude dále reflektován v hodinách. Předpokládá se aktivní účast v diskusní části hodin/cvičení. Týmová práce bude krátce (10 minut + 5 minut společná diskuse) prezentována v rámci posledního bloku (13. 12.). Poslední úprava: Mácová Kateřina, Ing., Ph.D. (26.08.2024)
|
|
||
Základní literatura OECD (2002). The Handbook of Biodiversity Valuation - A Guide For Policymakers. OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264175792-en OECD (2018). Cost-Benefit Analysis and the Environment: Further Developments and Policy Use. OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264085169-en . Ch. 3-7, 13, 14.3, 14.5, 18.2.3 Na každý blok (2-4) budou zadány 2 odborné texty (článek či kapitola knihy) k předběžné samostatné přípravě. Doporučená literatura Champ, P. A., K. J. Boyle, T. C. Brown, eds. (2003). A Primer on Nonmarket Valuation. London: Kluwer Academic Publishers. EPA (2014). Guidelines for Preparing Economic Analyses (updated May 2014). US Environmental Protection Agency. On-line: https://www.regulations.gov/document/EPA-HQ-OAR-2020-0044-0034 . Ch 7, 8.1, 8.4 IPBES (2022). Methodological Assessment Report on the Diverse Values and Valuation of Nature of the Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services. Balvanera, P., Pascual, U., Christie, M., Baptiste, B., and González-Jiménez, D. (eds.). IPBES secretariat. On-line: https://www.ipbes.net/the-values-assessment Kling, C. L., D. J. Phaneuf, J. Zhao (2012). From Exxon to BP: Has Some Number Become Better Than No Number? Journal of Economic Perspectives, 26 (4): 3–26. http://dx.doi.org/10.1257/jep.26.4.3 Birol, E., P. Koundouri (2008). Choice Experiments Informing Environmental Policy: A European Perspective. https://doi.org/10.4337/9781848441255 Baker, J., W.R. Sheate, P. Phillips, R. Eales (2013). Ecosystem services in environmental assessment - Help or hindrance? Environmental Impact Assessment Review, 40:3-13. https://doi.org/10.1016/j.eiar.2012.11.004 Jaeger, W.K. (2005). Environmental Economics for Tree Huggers and Other Skeptics. Washington, D.C.: Island Press. Poslední úprava: Mácová Kateřina, Ing., Ph.D. (26.08.2024)
|
|
||
Blok 1 (4.10.) ● hodnota a hodnocení, oceňování o vazba hodnocení na cíl poznání ● spektrum metod hodnocení ŽP, typy hodnot ● ekonomické hodnocení I o nákladové metody, jejich zaměření, možnosti, limity ● zadání týmových prací (téma à cíl poznání, aktéři, typy hodnot)
Blok 2 (8.11.) ● ekonomické hodnocení II o poptávkové metody, jejich zaměření, možnosti, limity o primární studie vs. přejaté výsledky (transfer hodnot) ● výběr metody hodnocení: účelnost, efektivnost ● různá relevance a kvalita studií hodnocení ŽP, zobecnění výsledků ● zadání týmových prací (preferované metody, výhody a limity vzhledem k cíli poznání; synergie zadaného výzkumu)
Blok 3 (22.11.) ● využití výsledků hodnocení ŽP ve fázích tvorby veřejné politiky ● začlenění hodnocení ŽP do hodnotícího rámce modelování dopadů - ukázky o statické a dynamické hodnocení o jednoduché a integrované modely hodnocení ● zadání týmových prací (fáze tvorby/typ rozhodování, ex ante/ex post hodnocení, vhodnost rozšíření stávajícího hodnotícího rámce)
Blok 4 (13.12.) ● začlenění výsledků hodnocení do procesů RIA, SEA, EIA etc. ● prezentace a diskuse týmových prací ● diskuse a shrnutí klíčových sdělení kurzu
Kurz vznikl za podpory projektu "Environmentální modul magisterského studijního programu Veřejná a sociální politika při FSV UK" financovaného Evropskou unií v rámci Národního plánu obnovy. Poslední úprava: Mácová Kateřina, Ing., Ph.D. (01.10.2024)
|