PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Výzkumný projekt - JKM111
Anglický název: Research Project
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 100 (80)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D.
PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. RNDr. Jan Daniel Bláha, Ph.D.
PhDr. Jan Křeček, Ph.D.
PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D.
doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D.
doc. PhDr. Martin Soukup, Ph.D.
PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout VP_sylabus2025_reifová.pdf doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D.
Anotace
V semináři studenti získají základní dovednosti z oblasti výzkumných technik a v tomto praktickém předmětu je ihned aplikují na vlastní semestrální výzkumný projekt. Ten by se neměl týkat zamýšlené diplomové práce. Cílem je naopak rozšířit studentovi paletu praktických výzkumných dovedností i o postupy a techniky, které ve své diplomové práci nevyužije. Každopádně si však na projektu osvojí práci na výzkumném úkolu (uchopení vědeckého problému, design výzkumu, časové plánování, realizace, analýza dat, shrnutí a prezentace), a posílí či koriguje tak dovednosti a zkušenosti, které získal při realizaci bakalářské práce. Student tak bude připraven nadesignovat projekt diplomové práce.

V LS 2024/2025 se otevírají čtyři paralelní skupiny. Každá se vyučuje v jiném rozvrhovém okně. Studenti se přihlásí do jedné z paralelních skupin. Každá má nastavenou kapacitu na 20 studentů.

skupiny:

23bJKM111x01 PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. středa 11.00 - 12.20 H11 Kvalitativní analýza online komunikace

23bJKM111x02 doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. pondělí 15.30-16.50 H20 Mediální publika

23bJKM111x03 doc. PhDr. RNDr. Jan Daniel Bláha, Ph.D + doc. PhDr. Martin Soukup, Ph.D. čtvrtek 17.00 - 18.20 H108 Výzkum kultury a prostoru

23bJKM111x04 PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D. úterý 11.00-12.20 H13 Kvantitativní výzkum

23bJKM111x05 PhDr. Jan Křeček, Ph.D. čtvrtek 12.30-13:50 H11 Výzkum volebních kampaní



INFORMACE PRO BLOK "MEDIÁLNÍ PUBLIKA"
Podrobný sylabus tohoto bloku (včetně rozpisu jednotlivých témat, způsobu organizace výuky a zadání úkolů) je na Moodle stránce tohoto bloku zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10634
Moodle stránka bloku Mediální publikum je hlavní pracovní prostředí kurzu a registrace do Moodle verze tohoto bloku je povinná.
Sylabus bloku pro LS2024 je také jako soubor v SISu.
Poslední úprava: Štoll Martin, prof. MgA., Ph.D. (10.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Cílem je prezentace projektu a jeho výsledků. Důležitou součástí je i kritická diskuse. Půjde tedy o formu malé vědecké konference. 

Poslední úprava: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (19.01.2020)
Literatura

Literatura se bude odvíjet od konkrétních projektů. Každý vedoucí projektu stanoví a doporučí literaturu už ve fázi designu projektu. 

Poslední úprava: Štoll Martin, prof. MgA., Ph.D. (17.01.2020)
Požadavky ke zkoušce

Cílem je prezentace projektu a jeho výsledků. Důležitou součástí je i kritická diskuse. Půjde tedy o formu malé vědecké konference.  

Poslední úprava: Štoll Martin, prof. MgA., Ph.D. (17.01.2020)
Sylabus

Student si vybere základní typus výzkumu, který na IKSŽ reprezentují různí pedagogové (může se v průběhu let proměňovat):        

Na výběr je nyní:

 

1. Mediální publikum (doc. PhDr. I. Reifová, Ph.D.)

V tomto širokém poli si studenti nadesignují projekt týkající se vztahu publika a textu, distribuce moci, variability komunikačních strategií různých mediatypů a nebo jejich percepce. Projekt bude řešit vztahy producentů a recipientů a vude se inspirovat nejen současnými výzkumnými přístupy, ale bude vycházet též z paradigmat škály kritických térií médií. Projekt se může dotýkat tématiky populární kultury a jejích jednotlivých projevů, mainsteramu i okrajovějších jevů. 

2. Kvalitativní analýzy online komunikace (PhDr. L. Vochocová, Ph.D.)

V tomto předmětu studující nadesignují a realizují výzkumný projekt založený na kvalitativní analýze online diskusí (diskusní fóra online zpravodajství, zájmová diskusní fóra, veřejné debaty na sociálních sítích aj.) a zakotvený v teoriích online deliberace a tzv. e-expresivity. Zaměříme se tedy především na analýzu forem komunikace mezi přispěvateli, budeme zkoumat, zda jsou online prostředí spíše názorově homogenními "bublinami" (echo chambers), nebo zda nabízejí prostor pro setkávání a výměnu argumentů mezi nositeli rozdílných názorů. Zajímat nás budou dynamiky mezi zúčastněnými a to, zda je možné online debaty charakterizovat jako funkční výměnu argumentů, svého druhu online veřejnou sféru, nebo spíše jako "dialog hluchých" nebo "zákopové války" bez potenciálu funkční demokratické diskuse. Studovat budeme také různé formy neslušné a toxické komunikace, labelingu a vylučování nebo podobu debat o zásadních společenských otázkách v online prostředí. 

3. Výzkum kultury a prostoru (Kulturní a prostorové souvislosti výzkumu). (doc. PhDr. RNDr. Jan Daniel Bláha, Ph.D. + doc. Phdr. Martin Soukup, Ph.D.)

Projekt bude zaměřen na využití specifických metod geografie a kulturní antropologie, v kontextu mediálních obsahů. 

Studenti nadesignují a realizují výzkumný projekt zaměřený na analýzu mediálních reprezentací městského prostoru s využitím geografických a etnografických metod. Budeme zkoumat, jak média, digitální platformy a vizuální kultura utvářejí obraz města (Kevin Lynch) a jak tyto reprezentace ovlivňují vnímání a užívání městského prostředí. Jako příklad městských prostorů mohou posloužit lokality Žižkov, Smíchov, Holešovická tržnice či TTTM Sapa. Studenti se zaměří na analýzu vizuálních a textových mediálních obsahů (reklama, sociální sítě, digitální, lokální tisk aj.) a jejich vztah k fyzickému prostoru města. Využijeme mj. anekdotické pozorování k zachycení každodenních interakcí s městským prostředím a zkoumání jeho jazykové krajiny (Jan Blommaert) jako indikátoru kulturní a sociální dynamiky. Budeme se ptát, jak jsou v médiích zobrazovány jednotlivé čtvrti, zda se reprodukují geografické a kulturní stereotypy, jakou roli hraje influencer marketing v prezentaci městského prostoru nebo jak digitální mapy formují jeho dostupnost a vnímání. Cílem je propojit teoretické rámce mediálních a prostorových studií s praktickou aplikací výzkumných metod v konkrétním městském prostředí.

4. Nestrannost a vyváženost televizního zpravodajství. Předmět bude zaměřen na kvantitativní a kvalitativní analýzu tv zpravodajství. (PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D.)

5. Výzkum volebních kampaní (PhDr. Jan Křeček, Ph.D.)

V úvodu semináře si studující osvojí základní teoretické přístupy studií politické komunikace k jednání politických stran v předvolebním období a vedení volebních kampaní. Těžištěm semináře pak bude výzkum volebních kampaní neparlamentních politických stran v březnu a dubnu volebního roku 2024. Budou identifikovány a probrány oblasti a obsahy, které lze analýze podrobit, stejně jako následně užité metodické postupy (kvantitativní obsahová analýza s navazující kvalitativní částí). Studující si osvojí všechny kroky výzkumného procesu, kdy si na vybrané politické straně (její kampani a následné mediální reflexi) vyzkouší provedení vlastní samostatné (příp. ve dvojici) analýzy a její výsledky v závěru semestru prezentují.

Detaily k semináři s L. Vochocovou:

Těžiště setkávání bude spočívat v praktické práci studujících, kteří začnou v průběhu semestru rozpracovávat svůj skupinový výzkumný projekt (je tedy třeba počítat s domácí přípravou mezi jednotlivými setkáními) a budou prezentovat jeho jednotlivé fáze, k nimž od vyučující dostanou zpětnou vazbu. Každý účastník nebo účastnice kurzu tedy v průběhu semestru realizuje jeden výzkum - všemi jeho fázemi budou studující krok za krokem provedeni a ke každému z realizovaných kroků získají zpětnou vazbu, aby své dovednosti případně dále prohloubili. Seminář se zaměří především na stanovení výzkumného tématu, výzkumných otázek, na výběr a redukci vzorku pro kvalitativní analýzu obsahu a na následnou analýzu získaných dat pomocí postupů zakotvené teorie (otevřeného, axiálního a selektivního kódování). Studující se tedy seznámí s postupy induktivní analýzy i s jejím propojením s analýzou deduktivní, s principy utváření kategorií, jejich členění a vztahů mezi nimi, a také se způsoby interpretace výsledků na základě propojení analýzy s teoretickými východisky formulovanými pomocí rešerší literatury.

V závislosti na počtu zapsaných budou studující pracovat ve dvou- až tříčlenných skupinách. Hodnoceni budou za závěrečnou prezentaci výzkumného projektu včetně prvních analytických závěrů a jejich interpretací. 

1. (19.2.) Představení cílů kurzu a jeho organizace, instrukce týkající se práce v kurzu, online deliberace, online expresivita. Principy výzkumného projektu, jeho fáze, metody analýzy mediálních obsahů, omezení jednotlivých metod. 

2. (26.2.) Výuka je zrušena, vyučující čerpá dovolenou (jarní prázdniny). 

3. (5.3.) Výběr a schválení výzkumných projektů (široké, obecné téma, bude upřesněno v následujících setkáních). Filozofická východiska výzkumného projektu (pozitivismus, konstruktivismus, kritická teorie), vztah výzkumného projektu k dosavadnímu oborovému poznání, příprava týmů na formulaci výzkumného problému. 

4. (12.3.) Vztah mezi výzkumným problémem a zvolenou kvalitativní metodou analýzy mediálních obsahů, formulace výzkumné otázky (prezentace studujícími a zpětná vazba vyučující). 

5. (19.3.) Výuka je zrušena, domácí příprava studujících, vyučující se účastní hodnoticího panelu GAČR.

6. (26.3.) Metodologická omezení výzkumu. Principy výběru a redukce vzorku pro kvalitativní analýzu mediálních obsahů (účelový výběr, vztah výběru vzorku k výzkumným otázkám). 

7. (2.4.) Shrnutí principů zakotvené teorie a jejích postupů - typy kódování, utváření kategorií, vztahy mezi kategoriemi, paradigmatický model - otevřené kódování. 

8. (9.4.) Zakotvená teorie - axiální kódování, identifikace několika klíčových kategorií a jejich subkategorií, případně již promýšlení ústřední kategorie v paradigmatickém modelu (na datech studujících).

9. (16.4.)  Interpretace dat ve vztahu k teoretickým východiskům - práce v týmech. 

10. (23.4.) Budování teorie, přínos vlastního výzkumu k oborovému poznání - práce v týmech.

11. (30.4.) Budování teorie, přínos vlastního výzkumu k oborovému poznání - práce v týmech.

12. (7.5.) Závěrečné studentské prezentace projektů.

13. (14.5.) Závěrečné studentské prezentace projektů.

Detaily k semináři s Irenou Reifovou

Detailní popis kurzu, jednotlivá témata, zadání domácích úkolů a sylabus tohoto bloku najdete v Moodlu: 

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10634

Sylabus bloku  pro LS2025 také jako soubor výše zde v SISu.

Detaily k demináři s J. D. Bláhou a M. Soukupem

Těžiště setkávání bude spočívat v praktické práci studentů, kteří začnou v průběhu semestru rozpracovávat svůj skupinový výzkumný projekt, proto je zapotřebí počítat s domácí aktivitou (u většiny projektů doplněnou terénním výzkumem) mezi jednotlivými setkáními. Studenti budou postupně provedeni jednotlivými fázemi realizace výzkumného projektu, které budou prezentovat a k nimž od vyučujících dostanou zpětnou vazbu, aby své dovednosti případně dále prohloubili.

Obsahem semináře bude mj. stanovení výzkumného tématu, výzkumných otázek, příp. hypotéz, vymezení geografického prostoru, redukce podnětů, výběr vhodných metod a přístupů, analýza, kategorizace, interpretace a vizualizace získaných dat/informací. To vše s využitím geografických a etnografických metod výzkumu v návaznosti na teoretická východiska formulovaná pomocí rešerše literatury.

V závislosti na počtu zapsaných budou studující pracovat ve dvou- až tříčlenných skupinách. Hodnoceni budou za závěrečnou prezentaci výzkumného projektu včetně prvních analytických závěrů, jejich interpretací a vizualizace výsledků.

 

Detaily k semináři s V. Nečasem:

Seminář bude zaměřen na výzkum zpravodajských obsahů vysílacích médií. Výzkum bude vycházet z legislativních a normativních požadavků na podobu zpravodajtví, a to zejména v kontextu principů objektivity a vyváženosti. Samotný empirický výzkum bude kombinací kvantitativní a kvalitativní obsahové analýzy. Studující získají praktickou zkušenost se všemi fázemi empirického výzkumu, tedy s formulací výzkumných cílů, konceptualizací, formulací výzkumných otázek, operacionalizací, vymezením indikátorů, sběrem dat a jejich vyhodnocením. Studující si take osvojí praktické dovednosti pro získání a výběr analyzovaných mediálních dat.

x

V tomto roce se neotevírají:

Historický výzkum. Zde si student osvojí základy historického výzkumu, práci s archivním materiálem (listinným, auditivním, vizuálním, audiovizuálním), práci s pamětníky (metoda oral history). Naučí se zasazovat zíáskaná data do vybraných historických kontextů, naučí se na ně nahlížet kriticky a prověřovat je z více zdrojů. (P. Bednařík, J. Cebe, J. Končelík)

Participativní výzkum. V předmětu si studentky a studenti vyzkouší přípravu a realizaci participativního výzkumu. Ten narozdíl od jiných výzkumných přístupů vnímá participanty jako významné aktéry napříč výzkumným procesem - v podstatě jako spoluvýzkumníky, kteří mohou od začátku promlouvat do toho, co, kdy a jak se bude v projektu dělat. Hlavním cílem takového výzkumu je narovnat nerovnost moci a umožnit cílové populaci uplatnit svůj hlas, volbu či vliv. Participativní přístup je proto velmi vhodný při zacílení na tzv. zranitelnou skupinu (např. malé děti, senioři, nemocní, vězni, uprchlíci, umírající, znevýhodnění v oblasti vzdělání, zaměstnání, majetku, lidé z vyloučených oblastí, lidé s kognitivním či komunikačním omezením atp.), jejíž hlas může být nyní ve společnosti nedostatečně slyšet a v rámci "konvenčního" výzkumu může být zastíněn vlivem výzkumníka. 

Studenti si ve skupinách vyberou vlastní výzkumná témata a v koordinaci se zástupci cílové populace připraví výzkumný design a proces, kterým je předmět provede krok za krokem (z týdne na týden). Studenti si budou moci vybrat z široké škály výzkumných přístupů a technik, včetně jejich propojení, a vyzkoušet si tak kreativní výzkumný projekt v duchu participativního přístupu. Podrobný harmonogram bude představen na první hodině. Výsledkem bude graficky zpracovaný výzkumný plakát představený v rámci závěrečné výstavy se společnou diskusí a reflexí. Tento hlavní výstup bude svým obsahem kopírovat obecnou strukturu diplomové práce, proto je tento předmět také užitečnou přípravou na vlastní diplomový výzkumný projekt. (M. Háša)

 

Poslední úprava: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (10.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK