|
|
|
||
Kurz je úvodem do základů kulturních a komunikačních studií. V teoretické části se zabýváme pojmy text, diskurz a kultura a jejich vzájemnými vztahy.
V praktické části se zabýváme lingvisticko-diskurzivní analýzou mediálních textů. Naučíme se, jak takovou analýzu provést. Určujeme diskurzivní prvky jako kulturní hodnoty, normativy, stereotypy, protiklady. Určujeme tak diskurzivní orientaci textů a zasazujeme je do kulturního a společensko-politického kontextu. Předmět připravuje studenty na praktickou část bakalářské zkoušky. Poslední úprava: Lütke Notarp Ulrike, Dr. phil. habil., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Poslední úprava: Lütke Notarp Ulrike, Dr. phil. habil., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Povinná literatura: Text 1 HODGES PERSELL, C. Understanding Society. An Introduction to Sociology, p. 83-101. New York University, 1987. Text 2 SCHNEIDEROVÁ, S. Analýza diskurzu a mediální text. Praha: Karolinum, 2015. Kap. 1-4. Text 3 KRAUS, J. Jazyk v proměnách komunikčních médií. Praha: Karolinum, 2008. Kap. IV. Text 4 FLEISCHER, M. Kulturtheorie. Systemtheoretische und evolutionäre Grundlagen. Oberhausen: Athena, 2001. Script I. Text 5 FLEISCHER, M. Kulturtheorie. Systemtheoretische und evolutionäre Grundlagen. Oberhausen: Athena, 2001. Script II. Texty, které používáme v semináři, budou poskytovány v tištěné formě nebo ve formátu pdf.
Doporučená literatura: FAIRCLOUGH, N. (2003). Analysing Discourse. Textual analysis for social research. London & New York. Routledge, 2003. FLEISCHER, M. Allgemeine Kommunikationstheorie. [General Communication Theory.] Oberhausen: Athena, 2006. JIRÁK, J. & KÖPPLOVÁ, B. Masová média. Praha: Portál, 2009. SCHNEIDEROVÁ, S. Analýza diskurzu a mediální text. Praha: Karolinum, 2015. KRAUS, J. Jazyk v proměnách komunikčních médií. Praha: Karolinum, 2008. Poslední úprava: Lütke Notarp Ulrike, Dr. phil. habil., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Znalost literatury uvedené k jednotlivým přednáškám a seminářům. Schopnost zkoumat mediální text metodou diskurzivní analýzy. Odevzdání dvou samostatně analyzovaných textů. Test: Diskurzivní analýza mediálního textu. Celkové hodnocení zapsaných studentů probíhá na procentní škále v tomto rozsahu: 100 - 91: A (výtečně, vynikající výkon pouze s drobnými chybami) 81 - 90: B (velmi dobře, nadprůměrný výkon, avšak s určitými chybami) 71 - 80: C (dobře, celkově dobrý výkon s řadou výrazných chyb) 61 - 70: D (uspokojivě, přijatelný výkon, ale se značnými nedostatky) 51 - 60: E (dostatečně, výkon splňuje minimální požadavky) 50 - 0: F Poslední úprava: Lütke Notarp Ulrike, Dr. phil. habil., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Sylabus 1. Úvod do kurzu 2. Komunikace - Text - Diskurz - Kultura – definice pojmů 3. Pojem „diskurz“, různé tradice diskurzivní analýzy Text 2: Schneiderová „Analýza diskurzu a mediální text“ Text 3: Kraus: „Teorie diskursu“ Kap. IV. 6, 7, 8, 11 4. Kultura a diskurz – Úvod do lingvistické analýzy diskurzu Text 4: Skript „Kultura a diskurs“ 5. Lingvistická analýza diskurzu Text 5: Skript „Prvky diskursu“ 6. Praktická analýza textu 7. Praktická analýza textu 8. Zařazení diskurzivní analýzy jako metody do vědeckého výzkumu + praktická analýza textu 9. Příklad vědeckého výzkumu + praktická analýza textu 10.Praktická analýza textu 11. Shrnutí - příprava na test 12. Test – praktická analýza textu Poslední úprava: Lütke Notarp Ulrike, Dr. phil. habil., Ph.D. (03.02.2025)
|