|
|
|
||
Předmět poskytuje základní vhled do oblasti akademického studia média počítačových her, neboli game studies. Na počítačové (částečně i deskové a karetní) se zaměří z mnoha pohledů, jako jsou např. formální analýza, naratologie, ludologie, kulturální studia, sociologie, politická ekonomie aj. Bude postupovat od toho, jak hry fungují a nefungují po formální a strukturní stránce, k tomu, jaká je jejich pozice v našem životě a v naší kultuře. Příklady budou zahrnovat vše od Pongu až po League of Legends. Ačkoli se zmíní o strategiích herního designu, nejedná se o předmět, kde se studenti naučí navrhovat hry, ačkoli znalost média dobrému designu jistě napomůže. Předmět se dotkne i často veřejně diskutovaných otázek: Vzbuzují násilné hry v lidech násilné chování? A mohou hry být umění? Poslední úprava: Štoll Martin, prof. MgA., Ph.D. (10.09.2019)
|
|
||
1. Blog post s analýzou jedné ze zadaných her (30 %) 2. Závěrečná esej (výběr ze tří tematických variant) (50 %) 3. Participace v předmětu (20 %) Poslední úprava: Švelch Jaroslav, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (21.09.2022)
|
|
||
BENDOVÁ, H. Umění počítačových her. NAMU, 2017. EGENFELDT-NIELSEN, S. – SMITH, J. H. – TOSCA, S. P. Understanding video games: the essential introduction. Routledge, 2012. ŠVELCH, J. Hra pro více hráčů: Herní studia a interdisciplinarita. In SUWARA, B. – HUSÁROVÁ, Z. (Eds.). V sieti strednej Európy: nielen o elektronickej literatúre (pp. 125–141). SAP a Ústav svetovej literatúry SAV, 2012 ŠVELCH, J. Co nám říká hra: Teoretické a metodologické přístupy k počítačové hře jako expresivnímu médiu. Iluminace, 24(2), 2012, 33–48
Doporučená literatura: BOGOST, I. Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. MIT Press, 2007. DONOVAN, T. Replay: The History of Video Games. Yellow Ant, 2010. FERGUSON, C. J. Much Ado About Nothing: The Misestimation and Overinterpretation of Violent Video Game Effects in Eastern and Western Nations. Psychological Bulletin, 2010. JUUL, J. Half-real: Video Games Between Real Rules and Fictional Worlds.MIT Press, 2005. JUUL, J. A casual revolution: reinventing video games and their players. MIT Press, 2009. TAVINOR, G. The art of videogames. Wiley-Blackwell, 2009. Poslední úprava: Švelch Jaroslav, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (21.09.2022)
|
|
||
Aktuální sylabus se všemi termíny a úkoly najdete ZDE.
Témata přednášek: 1. Úvod, představení předmětu a oboru game studies. 2. Historie digitálních her 3. Antropologické studium (nedigitálních) her; pokusy o definici hry 4. Specifika digitálních her a formování game studies jako oboru 5. Vyjadřovací prostředky her: narativ a reprezentace 6. Vyjadřovací prostředky her: pravidla a mechaniky 7. Jak číst hru 8. Avatar, imerze a agence 9. Hráčská kultura a demografie hráčů 10. Herní průmysl 11. Účinky her, hry a etika Poslední úprava: Švelch Jaroslav, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (15.11.2023)
|