|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
![]() |
MVII_0 Úvod.pptx | doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. | |
![]() |
MVII_1 Co je to vlastně kvalitativní výzkum.pptx | doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. | |
![]() |
MVII_3 Vzhůru do terénu_sběr dat.pptx | doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. | |
![]() |
MVII_4_Metody.pdf | doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. | |
![]() |
MVII_5_Jak se dělá analýza.pptx | doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. | |
![]() |
MVII_6 Hledáme poklad.pptx | doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. |
|
||
Kurz je tvořen přednáškami a praktickými semináři. Je pojatý jako základní průvodce všemi fázemi kvalitativního výzkumu. Opírá se o učební text Virginie Braun a Victorie Clark: Successful Qualitative Research-Practical Guide for Beginners (2013). Předmět je tvořený přednáškami, v nichž jsou jednotlivá témata vyložena, a na ně navazujícími praktickými semináři. Semináře jsou věnované rozpravě nad vybranými kapitolami průvodního učebního textu a plnění krátkých praktických úkolů zadávaných v hodině. Seminářům předchází domácí příprava studentek a studentů formou četby předepsaného kapitoly.
Předmět Metody výzkumu II je zaměřen na uvedení studentů bakalářského studia do logiky a specifičnosti kvalitativního výzkumu ve společenských vědách se zaměřením na aplikaci kvalitativního zkoumání v oblasti mediálních studií. Je vysvětlena odlišnost mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem. Je zdůrazněna induktivnost oproti kvantitativnímu testování hypotéz a vyložena hermeneutická podstata kvalitativního výzkumu jako studia vytvářených významů. Kurz prochází jednotlivé etapy kvalitativního výzkumu od designu a plánování po hledání vzorců a pravidelností ve zpracovaných datech. Poslední úprava: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (12.02.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je dosáhnout stavu, kdy jsou studenti a studentky schopni vysvětlit rozdíl mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem a určit, pro jaký typ výzkumných problémlů se hodí kvalitativní výzkum. Na závěr kurzu studentky a studenti dovedou vysvětlit jednotlivé fáze kvalitativního výzkumu a uvést příklady základních metod sběru dat a metod analýzy dat. Poslední úprava: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (12.02.2023)
|
|
||
Podmínkou absolvování zkoušky je splnění dvou povinností:
Podmínkou zakončení (absolvování) předmětu je získat celkové hodnocení minimálně 50,1 %. Poslední úprava: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Hlavní učebnicový titul k průběžné práci během semestru: Braun, V., Clarke, V. (2013). Successful Qualitative Research. A Practical Guide for Beginners. London: Sage.
Obecná literatura ke kvalitativnímu výzkumu (k testu) Novotná, H.; Špaček, O.; Šťovíčková Jantulová, M. (eds) (2019) Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS. Část I a III. Sedláková, R. (2014) Výzkum médií. Ptraha: Grada. Kapitoly: 1, 2, 3, 4, 6.2, 8.2, 9
Poslední úprava: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Hlavní studijní text kurzu (bude k dispozici v elektronické podobě): Braun, V., Clarke, V. (2013). Successful Qualitative Research-Practical Guide for Beginners. London: Sage. Obecný postup práce: Kurz je tvořen přednáškami a praktickými semináři. Je pojatý jako základní průvodce všemi fázemi kvalitativního výzkumu. Opírá se o učební text Virginie Braun a Victorie Clark: Successful Qualitative Research-Practical Guide for Beginners (2013). Předmět je tvořený přednáškami, v nichž jsou jednotlivá témata vyložena, a na ně navazujícími praktickými semináři. Semináře jsou věnované rozpravě nad vybranými kapitolami průvodního učebního textu a plnění krátkých praktických úkolů zadávaných v hodině. Seminářům předchází domácí příprava studentek a studentů formou četby předepsaného kapitoly. Systém práce v seminářích: Pro práci v seminářích se studentky a studenti rozdělí na stálé pracovní skupiny po 7-10. Každý/á student/ka se zapíše jako člen stálé pracovní skupiny do Google Form zde: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1EqtObD86wrTGWpUNZwpp3kv95QDfVf3qSWj1Y_RTn-c/edit#gid=0 Práce v seminářích je rozdělena na čtyři části: 1) zadání úkolu každé skupině, 2) samostatné řešení úkolu v rámci skupiny, 3) tvorba videa/audia/fotky/AI obsahu shrnujícího skupinové vypracování zadání úkolu a uploadování výsledku na určený disk, 4) vybrané skupiny reportují o způsobu řešení pro všechny členy semináře. Samostatné řešení úkolu ve skupinách trvá 30 minut. Na tuto dobu se skupiny přesunou na jakékoli k diskusi vhodné místo v budově Hollar, na závěr (s předstihem před koncem diskusního bloku) natočí krátké video (cca 3-5 minut), v němž zodpoví zadanou otázku, popř. demostrují plnění praktického úkolu. Každá skupina na závěr diskusního bloku uploaduje video do složky své skupiny zde: https://drive.google.com/drive/folders/1ba5Utc6OB6TvZMfIds2544xzoVWch4bn?fbclid=IwAR3qfO1faS7tNxgLKgCBW-0OLvylgdJvqLfgSNXvLe2CaCF4_1WWRa-gKyY Odkaz na celý disk: https://drive.google.com/drive/folders/1VT5wvCoYPjlJ3Cf8H7ejzy7IKiGN60v3 Poslední úprava: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (18.02.2025)
|
|
||
Předmět je zakončen zkouškou. Podmínkou absolvování zkoušky je splnění dvou povinností:
Podmínkou zakončení (absolvování) předmětu je získat celkové hodnocení minimálně 50,1 %.
Závěrečný test je tvořen patnácti uzavřenými i otevřenými otázkami, které vycházejí z odpřednášené problematiky a předepsané literatury. Za každou správnou odpověď lze získat dva body. Celkem lze získat maximálně 30 bodů, což představuje 100 % úspěšnosti závěrečného testu. Celkový výsledek je stanoven podle klasifikační škály: 91 % a více => A 81-90 % => B 71-80 % => C 61-70 % => D 51-60 % => E 0-50 % => F Poslední úprava: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (12.02.2023)
|
|
||
18.2.: Úvod - představení kurzu Úvodní setkání Během úvodního setkání se představí garantka Irena Reifová a vyučující Hana Řičicová. Studenti budou seznámeni se systémem práce v rámci kurzu. Bude vysvětlen obsah a sled jednotlivých přednášek a seminářů, jakož i způsob zakončení předmětu a podoba závěrečné zkoušky.
25.2.: A co je to vlastně kvalitativní výzkum? Přednáška Na základě course book: kapitoly 1 a 2 Charakteristika kvalitativního výzkumu ve srovnání s kvantitativním; představení rozdílů mezi induktivním a deduktivní logikou. Seznámení s hlavními znaky kvalitativního výzkumu, zejména využíváním přirozeního jazyka jako hlavního pracovního nástroje, významem kontextu, mnohostí správných výsledků a subjektivitou.
4.3.: A co je to vlastně kvalitativní výzkum? Seminář Domácí příprava na seminář: četba course book, kapitola 1 a 2 Samostatná práce ve skupinách nad přiděleným zadáním, vybrané skupiny referují o svém výsledku všem členům seminář.
11.3.: Štěstí přeje připraveným: design a plánování výzkumu Přednáška Na základě course book: kapitola 3 Definice a formulace výzkumné otázky. Seznámení s jednotlivými fázemi kvalitativního výzkumu a zdůraznění flexibility a reiterativního postupu.
18.3.: Štěstí přeje připraveným: design a plánování výzkumu Seminář Domácí příprava na seminář: četba course book, kapitola 3 Samostatná práce ve skupinách nad přiděleným zadáním, vybrané skupiny referují o svém výsledku všem členům seminář.
25.3.: Vzhůru do terénu: sběr dat v kvalitativním výzkumu Přednáška Na základě course book: kapitola 4, 5, 6 Základní metody sběru dat a tvorby výběrového vzorku v kvalitativním výzkumu. Vymezení rozdílu mezi preexistentními daty a elicitovanými daty (respondent-generated data). Definice jednotlivých metod sběru dat: selekce dokumentů, individuální rozhovory, focus groups, pozorování
1.4.: Vzhůru do terénu: sběr dat v kvalitativním výzkumu Seminář Domácí příprava na seminář: četba course book, kapitola 4 Samostatná práce ve skupinách nad přiděleným zadáním, vybrané skupiny referují o svém výsledku všem členům seminář.
8.4.: Zpátky ke stolu: metody analýzy dat v kvalitativním výzkumu Přednáška Na základě course book: kapitola 8 Charakteristika základních metod analýzy dat v kvalitativním výzkumu. Definice a výklad tématické analýzy, interpretativní fenomenologické analýzy, diskursní analýzy, zakotvené teorie
15.4.: Zpátky ke stolu: metody analýzy dat v kvalitativním výzkumu Seminář Domácí příprava na seminář: četba course book, kapitola 8 Samostatná práce ve skupinách nad přiděleným zadáním, vybrané skupiny referují o svém výsledku všem členům seminář.
22.4.: Jak se dělá analýza v kvalitativním výzkumu? Přednáška Na základě course book: kapitola 9 Vysvětlení postupu kódování v kvalitativním výzkumu a praktická ukázka. Základní vhled do programů používaných pro kvalitativní kódování.
29.4. Jak se dělá analýza v kvalitativním výzkumu? Seminář Domácí příprava na seminář: četba course book, kapitola 9 Samostatná práce ve skupinách nad přiděleným zadáním, vybrané skupiny referují o svém výsledku všem členům seminář.
6.5.: Hledáme poklad: vzorce a pravidelnosti v datech Přednáška Na základě course book: kapitola 11, 12 Vysvětlení postupu při zpracování dat - zajištění pravděpodobnosti, koherence a zakotvení v datech. Identifikace vzorců a opakujících se struktur v datech jako východisek pro odpovědi na výzkumné otázky a další interpretaci.
13.5.: Rektorský den Výuka odpadá. Poslední úprava: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (10.02.2025)
|