|
|
|
||
Cílem předmětu Patologické fyziologie pro studenty farmacie je podat ucelený obraz vybraných patologických stavů, které jsou pro farmaceuta důležité zejména s ohledem na lékovou problematiku. Předmět se zaměřuje na základní informace týkající se etiopatogeneze onemocnění, patofyziologických aspektů a významných klinických symptomů u významných onemocnění orgánových systémů a tkání.
Poslední úprava: Nachtigal Petr, prof. PharmDr., Ph.D. (17.02.2025)
|
|
||
Zápočet: Řádní posluchači:
ÚČAST:
TESTY:
(3 pokusy, počet vypsaných termínů 4)
(3 pokusy, počet vypsaných termínů 4)
Opakující posluchači:
Zkouška: Zkoušení bude probíhat formou ústní zkoušky Na zkoušku se mohou přihlásit pouze studenti, kteří absolvovali Morfologii fyziologii/Základy anatomie a fyziologie člověka Přihlašování na zkoušku probíhá pouze přes Studijní informační systém (SIS) Studenti volí náhodným výběrem 2 otázky, ze kterých je posléze ústně zkoušen/a Vyučující má možnost položit doplňující otázky z ostatních témat mimo ty, které student/ka zvolil/a náhodným výběrem (jedná se o formu kontroly připravenosti studenta/tky v rámci celého rozsahu předmětu nahrazující zkouškový test). Student/ka odpovídá na otázky samostatně (zkouška by neměla trvat více jak 30 minut) Otázky zvolené náhodným výběrem studentem/tkou i otázky položené vyučujícím jsou rovnocenné. Nezbytným předpokladem pro úspěšné složení zkoušky je prokázání základních znalostí z předmětů na něž patologická fyziologie logicky navazuje Fyziologie, morfologie/anatomie Imunologie n Histologie
Poslední úprava: Nachtigal Petr, prof. PharmDr., Ph.D. (06.03.2025)
|
|
||
Povinná:
Poslední úprava: Nachtigal Petr, prof. PharmDr., Ph.D. (17.02.2025)
|
|
||
Patofyziologie nekrózy (typy) a apoptózy (mechanizmus), rozdíly mezi nekrózou a apoptózou Poruchy účinku hormonů na receptorové úrovni, rozdělení a příklady Patofyziologie horečky a její vliv na funkce organismu, hypertermie a hypotermie, sepse Etiopatogeneze nádorového bujení, klinická klasifikace a příklady Histopatologická klasifikace nádorů, paraneoplastické jevy a jejich příklady Vysvětlení a příklady termínů hypertrofie, atrofie, hyperplazie, metaplazie, dysplazie, trombóza, embolie, hyperemie a metastáza (patogeneze a důsledky pro organismus) Patofyziologie zánětlivé reakce, mediátory zánětu a jejich vliv na funkce organismu, patofyziologická klasifikace zánětu (příklady z jednotlivých skupin) Patofyziolologie edémů a příklady jejich výskytu u různých nemocí Klasifikace, patogeneze a důsledky šokových stavů; synkopa Patofyziologie stresové reakce, onemocnění vznikající v důsledku chronického stresu a jejich patofyziologické příčiny, přehled autoimunitních chorob (teorie vzniku) Definice, klasifikace a patogeneze bolesti Patologické formy dýchání, patofyziologie obranných dýchacích reflexů, patologie pleurální dutiny, patofyziologické aspekty symptomů patologie dýchacího systému Obstrukční plicní nemoci (astma bronchiale, emfyzém, bronchiektázie, chronická bronchitis a ChOPN) Restrikční plicní choroby (ARDS, atelektáza, fibróza, TBC, edém plic) Bronchogenní karcinom plic, zánětlivá onemocnění plic, pneumokoniózy Příčiny, patofyziologie a důsledky aterosklerózy Poruchy metabolismu lipidů (hyperlipoproteinémie, dyslipoproteinemie), příklady a klinické důsledky Příčiny a patofyziologie ischemické choroby srdeční (angina pectoris, infarkt myokardu), patofyziologické aspekty symptomů kardiovaskulárního systému Příčiny, patologie rozdělení a důsledky arteriální hypertenze, plicní hypertenze (cor pulmonale) Klasifikace, příčiny a důsledky poruch převodního systému srdečního Rozdělení, patofyziologie a důsledky získaných chlopňových vad srdce Etiopatogeneze a důsledky srdeční insuficience (selhání „dopředu“ a „dozadu“) Diabetes mellitus, příčiny, typy, přehled akutních a chronických důsledků diabetu Nealkoholické ztukovatění jater (NAFLD), nealkoholická steatohepatitida (NASH) (etiopatogeneze, patofyziologie, příklady a důsledky) Příčiny vzniku, patofyziologie a klinické důsledky inzulinové rezistence a metabolického syndromu Glomerulopatie s nefrotickým a nefritickým obrazem (etiopatogeneze, patofyziologie, příklady a důsledky), rozdíly mezi nefrotickým a nefritickým syndromem Akutní a chronické selhání ledvin (příčiny, patofyziologie, rozdíly a důsledky) Poruchy acidobazické rovnováhy, rozdělení a vliv na funkce organismu Žaludeční a střevní dyspepsie (klasifikace a příklady), patofyziologické aspekty symptomů gastrointestinálního systému Onemocnění jícnu a žaludku (hiátová hernie, achalázie, ezofagitida, gastritidy, vředová choroba, karcinom) Zánětlivá a nádorová onemocnění tenkého střeva a tlustého střeva (akutní enteritis, Crohnova choroba, ulcerózní kolitis, celiakie, kolorektální karcinom, hemeroidy) Onemocnění žlučníku, pankreatu (akutní a chronická pankreatitida) a peritonea (peritonitida) Ikterus, ascites, portální hypertenze (příčíny, projevy a patofyziologické aspekty) Onemocnění jater (insuficience, encefalopatie, cirhóza, steatóza, Wilsonova choroba, hepatitídy) Projevy deficitu vitamínů (vitaminy A, D, E, K, skupiny B, C) Projevy deficitu základních minerálních látek (vápníku, hořčíku, draslíku, sodíku, železa, zinku, selenu) Patofyziologie a důsledky poruch výživy a metabolizmu (anorexie, malnutrice, bulimie, obezita) Patogeneze a příklady endokrinních poruch hypothalamu a hypofýzy Etiopatogeneze a patofyziologie endokrinních poruch štítné žlázy a příštítných tělísek (hypo a hyperfunkce, struma) Etiopatogeneze a patofyziologie poruch nadledvin I (Addisonova choroba, Cushingova nemoc a syndrom) Etiopatogeneze a patofyziologie poruch nadledvin II (hypoaldosteronismus, sekundární a terciární hypofunkce kůry nadledvin, primární a sekundární hyperaldosteronismus) Neurologická onemocnění CNS (patofyziologie epilepsie, Parkinsonovy a Huntingtonovy nemoci) Demyelinizační a autoimunní onemocnění CNS (Sclerosis multiplex, encephalomyelitis, myastenia gravis). Neuroinfekce – bakteriální, virová a prionová postižení nervového systému (meningitídy, encefalitídy, vzteklina, polyomyelitída). Poruchy paměti (amnézie, demence, Alzheimerova choroba a jiné poruchy paměti); Schizofrénie, autizmus (etiopatogeneze, klinická manifestace). Etiopatogeneze afektivních poruch (deprese, bipolární porucha, úzkostné stavy, ADHD). Kvantitativní a kvalitativní poruchy vědomí, poruchy spánku Klasifikace a příčiny anémii I (kompenzační mechanismy organismu jako následek na tkáňovou hypoxií a patofyziologické aspekty symptomů anémií, anémie sideropenická a megaloblastová) Klasifikace a příčiny anémií II (anémie ze zvýšených ztrát), polycytémie Poruchy hemokoagulace (krvácivé stavy, diseminovaná intravaskulární koagulace, tromboembolické choroby), poruchy primární hemostázy (poruchy trombocytů, vaskulopatie) Onemocnění bílé krevní složky (choroby hematopoetické kmenové buňky, reaktivní změny bílých krvinek, leukémie, zhoubné lymfoproliferativní choroby, paraproteinémie, myelofibróza) Onemocnění mužského reprodukčního systému (hyperplazie prostaty, karcinom prostaty, infertilita) Poruchy menstruačních cyklů (amenorea, metroragie, menoragie, poly-, oligo-, hyper-, hypomenorea, PMS, dysmenorea) Karcinomy prsu a děložního čípku, vulvovaginitidy (etiopatogeneze, rizikové faktory, klinická manifestace) Onemocnění pohybové soustavy (zánětlivá a degenerativní onemocnění kloubů a páteře – progresivní polyartritida, osteoartróza, ankylosující spondylartritis, spondylartrosis, mimokloubní revmatismus; myopatie, dna)
Poznámka: nezbytným předpokladem pro úspěšné složení zkoušky je prokázání základních znalostí z předmětů na něž patologická fyziologie logicky navazuje (fyziologie, morfologie, imunologie, mikrobiologie), např. u poruch převodního systému srdečního popsat úlohu iontových kanálů na genezi akčního potenciálu, u zánětlivých onemocnění hlavní infekční agens, které je způsobují, u bolesti dráhu bolesti, u endokrinopatií mechanismy účinku hormonů, znalosti fyziologické role vitaminů a minerálních látek, znalosti fyziologických rozmezí tělesných parametrů (tlak krve aj.) a biochemických parametrů (hladin lipoproteinů aj.) atd.
Poslední úprava: Nachtigal Petr, prof. PharmDr., Ph.D. (06.03.2025)
|
|
||
Předmět: Patologická fyziologie pro Farmaceuty navazuje na znalosti a dovednosti získané v předmětech: Obecná biologie, Mikrobiologie, Imunologie a zejména Morfologie a Fyziologie člověka. Studující po absolvování předmětu znají základní patologickou a medicínskou terminologii a jsou schopni na základě této terminologie porozumět patofyziologii vybraných patologických stavů. Výsledky učení: Studující na základě získaných znalostí a dovedností: Ø definují vybrané patologické termíny popisující patologické stavy jako nekróza, apoptóza, atrofie, dystrofie, hypertrofie, hyperplazie, zánět, edém Ø znají vybrané fyziologické a patologické hodnoty krevních parametrů (např. glykemie, cholesterolemie, pH) Ø jsou schopni využít základy fyziologie a morfologie, pro pochopení patofyziologických procesů z vybraných onemocnění kardiovaskulárního, respiračního, trávicího, vylučovacího, endokrinního, nervového a reprodukčního systému, krve a psychiatrických stavů Ø orientují se a vysvětlí etiopatogenezi, patofyziologii a klinické symptomy vybraných onemocněních: o kardiovaskulárního systému jako ateroskleróza ICHS, arteriální hypertenze, metabolický syndrom, arytmie, sehnáni srdce a šokové stavy o respiračního systému jako ARDS, CHOPN, plicní edém, karcinom plic o reprodukčního systému jako poruchy menstruace, karcinomy prsu, děložního čípku a prostaty o psychiatrických a neurologických onemocněních jako úzkostné poruchy, bipolární choroba, Alzheimerovy choroby, Hungtintonovy nemoci, Parkinsonovy nemoci a epilepsie o trávicího systému a metabolismu jako malnutrice, obezity, diabetes mellitus, ikterus, jaterní fibróza, pankreatitida, vředová choroba, Idiopatické střevní záněty, kolorektální karcinom o vylučovacího systému a poruch pH jako nefritický a nefrotický syndrom, selhání ledvin, glomerulonefritidy, acidózy a alkalózy o endokrinního systému jako Addisonova choroba, Cushingův syndrom, Graves-Basedowova choroba, Hashimotova struma, poruchy hypotalamo-hypofýzarního systému
Poslední úprava: Nachtigal Petr, prof. PharmDr., Ph.D. (06.03.2025)
|