Základy edukace je volitelný předmět, ve kterém student získává rozšiřující znalosti o problematice edukace pacienta a rodinných příslušníků. Rozsah předmětu je celkem 30 vyučovacích hodin, výuka probíhá v 3 hodinových blocích. Předmět je ukončen zápočtem. Předmět je zařazen ve 3. ročníku a navazuje na vědomosti které student získal v předmětu Pedagogika v ošetřovatelství.
Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (26.09.2012)
Elective subject taught in the 3rd year of the baccalaureate programme of nursing. It provides students with deeper knowledge of the principals and practice of patient education.
Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (26.09.2012)
Cíl předmětu -
Po absolvování předmětu Základy edukace bude student schopen: - Definovat základní pojmy - Orientovat se v aktuálně platné legislativě vztahující se k problematice edukace - Seznámit se s faktory ovlivňujícími průběh edukace - Realizovat anamnestický rozhovor s pacientem, zaměřený na zhodnocení úrovně znalostí, dovedností a potřeby edukace sestrou - Specifikovat použití jednotlivých didaktických metod a forem edukace v ošetřovatelské praxi - Seznámit se s požadavky na vedení edukačního záznamu v dokumentaci pacienta - Naplánovat a realizovat edukační program v oblasti primární, sekundární terciální prevence
Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (26.09.2012)
The student will be able to: define the main terms orient self in the current legislation related to education learn the factors influencing education perform patient interview focused at evalution of the patient's level of knowledge, skills, and educational needs use didactic instruments and forms of education learn the requirements for documentation of patient teaching plan and carry out educational programme in the field of primary, secondarya nd terciary prevention
Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (26.09.2012)
Literatura -
Juřeníková, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. 77 s. Kuberová, H. Didaktika ošetřovatelství. 1.vyd. Portál: Praha. 2010. 248 s. Mužík, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Fraus, Plzeň, 2005.197 s. Plamínek, J. Vzdělávání dospělých. Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010. 313 s Sitná, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 152 s. Svěráková, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. 63 s. Závodná, V. Pedagogika v ošetrovaťelstve. Martin: Osveta, 2002. 95 s. Tematicky relevantní články z odborných časopisů(Časopisy: Andragogika, Pedagogika, Zdravotnické noviny, Učitelské noviny aj. včetně cizojazyčných); Využití informačních databází a Internetu jako zdroje odborných informací Právní předpisy
Doporučená literatura: Beneš, M. Andragogika. 1. vyd. Praha: Grada, 2008.136 s. Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. 655 s. Čeledová, L., Čevela, R. Výchova ke zdraví. Praha:Grada, 2010. 128 s. Brich, P. Koučování, inspirujte ostatní ke zlepšení výkonu. Brno: CP Books, 2005. s. 97. Gabura, J., Pružinská, J. Poradenský proces. Praha, Slon 1995. 146 s. Geoffrey, P. Moderní vyučování. 2. vyd., Praha: Portál, 2002. 380 s. Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. 169 s. Janáčková, L., Weiss, P. Komunikace ve zdravotnické péči. Portál: Praha, 2008. 136 s. Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 155 s. Medlíková, O. Umíte prezentovat? Odpověď zní: ano! Praha: PartMédia a ICN. 2005. 98 s. Průcha, J., Walterová, E. Mareš, J. Pedagogocký slovník. 6. rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Portál, 2009. 400 s. Vester, F. Myslet, učit se…. A zapomínat? 1. Vyd. Plzeň: Fraus, 1997. 191 s.
Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (26.09.2012)
Juřeníková, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. 77 s. Kuberová, H. Didaktika ošetřovatelství. 1.vyd. Portál: Praha. 2010. 248 s. Mužík, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Fraus, Plzeň, 2005.197 s. Sitná, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 152 s. Svěráková, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. 63 s. Závodná, V. Pedagogika v ošetrovaťelstve. Martin: Osveta, 2002. 95 s. Tematicky relevantní články z odborných časopisů(Časopisy: Andragogika, Pedagogika, Zdravotnické noviny, Učitelské noviny aj. včetně cizojazyčných); Využití informačních databází a Internetu jako zdroje odborných informací Právní předpisy
Doporučená literatura:
Beneš, M. Andragogika. 1. vyd. Praha: Grada, 2008.136 s. Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. 655 s. Čeledová, L., Čevela, R. Výchova ke zdraví. Praha:Grada, 2010. 128 s. Brich, P. Koučování, inspirujte ostatní ke zlepšení výkonu. Brno: CP Books, 2005. s. 97. Gabura, J., Pružinská, J. Poradenský proces. Praha, Slon 1995. 146 s. Geoffrey, P. Moderní vyučování. 2. vyd., Praha: Portál, 2002. 380 s. Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. 169 s. Janáčková, L., Weiss, P. Komunikace ve zdravotnické péči. Portál: Praha, 2008. 136 s. Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 155 s. Medlíková, O. Umíte prezentovat? Odpověď zní: ano! Praha: PartMédia a ICN. 2005. 98 s. Plamínek, J. Vzdělávání dospělých. Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010. 313 s. Průcha, J., Walterová, E. Mareš, J. Pedagogocký slovník. 6. rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Portál, 2009. 400 s. Vester, F. Myslet, učit se…. A zapomínat? 1. Vyd. Plzeň: Fraus, 1997. 191 s.
Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (26.09.2012)
Metody výuky -
přednášky, praktická cvičení, případové studie, workshop a metody aktivního vyučování
Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (26.09.2012)
lectures, practical seminars, case studies
Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (26.09.2012)
Požadavky ke zkoušce -
80% aktivní účast studenta na výuce Předmět se ukončuje udělením zápočtu do indexu v poslední den výuky ne základě splnění požadované docházky a vypracování zadaných úkolů v rámci samostudia/skupinové práce (zpracování příspěvku/textu k vybrané problematice a tématu poradenství a edukace v ošetřovatelské praxi) a skupinové prezentace/předání zpracovaných informací v rámci výuky (práce ve trojicích, volba vhodné edukační metody dle tematického zaměření a výběru studetů).
Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (26.09.2012)
Active participation at classes, portfolio of the taught topics, self study, fulfillment assigned tasks.
Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (26.09.2012)
Sylabus -
Vymezení poradenství a edukace v ošetřovatelství (předmět a cíle základní pojmy a kontext, interdisciplinarita); Faktory ovlivňující průběh a výsledky poradenského procesu a edukace; Faktory související s učícím se jedincem, faktory související se situací, v níž edukace probíhá; faktory související s učivem; činitelé související s osobností edukátora/poradce; Teoretické minimum - učení a učení se jako proces; Psychické procesy a stavy (práce s pamětí, koncentrace pozornosti jako základ efektivní edukace; tvořivost a její rozvíjení); Psychologie učení a principy učení jednotlivých věkových kategorií pacientů; Psychologie učení dospělých (motivace ve vzdělávání dospělých, učební (studijní) styly, metody učení); Hodnocení a zpětná vazba; Metodicko-didaktické aspekty edukace a poradenství; Didaktická struktura edukačního procesu a poradenství v teorii a klinické praxi; Způsoby práce s klientem/pacientem: Systemický přístup - koncept pomoci a kontroly; Na řešení orientovaný přístup/SFA; Zakázkový model; Sociálně- psychologické aspekty edukace a poradenství; Aplikace poznatků teorie na klinickou praxi Jedinci se speciálními potřebami a edukace, edukace rodinných příslušníků; Edukační proces a poradenství v ošetřovatelské praxi; Možnosti využití edukace a poradenství v různých oblastech života, v průběhu životní dráhy zdravotníka,spolupráce s dalšími odborníky a institucemi
Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (26.09.2012)
1. Teaching and education in nursing 2. Factors affecting learning 3. Methodology and didactics of teaching/education 4. Social/psychological aspects of education 5. Persons with special needs, education of family caregivers 6. Educational process in the nursing practice
Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (26.09.2012)