|
|
|
||
Dílčí část kurzu Poruchy psychiky - modul IIC - 4.ročník.
Kurs je rozdělen do 15 výukových témat. Dva výukové dny absolvují studenti na farmakologii, zbytek kursu se odehrává v Psychiatrickém centru Praha. Tématicky kurs pokrývá všechny poruchy psychiky, tak, jak jsou řazeny v klasifikačním manuálu Duševní poruchy a poruchy chování (MKN-10; Mezinárodní klasifikace nemocí, 10. revize). Rozdělení témat podle klinických kategorií je přehledné a umožní rychlou orientaci studentů v problematice: psychopatologie, afektivní poruchy, organické poruchy, psychotické poruchy, neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy, behaviorální syndromy spojené s fyziologickými porucha a somatickými faktory (poruchy příjmu potravy, poruchy spánku, poruchy v šestinedělí), osobnostní poruchy, poruchy vyvolané účinkem psychoaktivních látek, poruchy chování a emocí se začátkem obvykle v dětství a v adolescenci. Závěrečný den je věnován psaní testu, po jehož dokončení se probírají nejasnosti v problematice a doplňují se základní mezery ve vzdělání. Výuka probíhá v Psychiatrickém centru Praha od 8.00 do 13.00. První část výukového dne se vždy věnuje teoretickým aspektům daného okruhu (patofyziologii, etiologii, epidemiologii), navazuje praktická část (klinický obraz, s důrazem na široce pojatou diferenciální diagnostiku). Terapie se probírá pouze okrajově, jelikož je náplní seminářů v pátém ročníku. Během praktické části jsou studentům demonstrováni pacienti. Očekává se, že se studenti zapojí aktivně a prokáží znalost psychiatrické propedeutiky ze 3. ročníku.
Poslední úprava: Jarošová Hana (26.05.2008)
|
|
||
absolventi kurzu 1) pochopí souvislosti mezi patofyziologickými aspekty a klinickým obrazem duševních poruch; 2) dovedou samostatně posoudit přítomný tav psychický a provést syndromologickou diferenciální diagnostiku duševních poruch Poslední úprava: Jarošová Hana (22.07.2008)
|
|
||
? Psychiatrie/ Cyril Höschl, Jan Libiger, Jaromír Švestka (eds.) - 2. vyd. - Praha: Tigis, 2004. ? Kaplan and Sadock?s Synopsis of Psychiatry / B. J. Sadock, H. I. Kaplan. - 8th ed. - Baltimore: Williams & Wilkins, 1998. ? Psychiatrie pro praktické lékaře / Cyril Höschl. - 1. vyd. - Jinočany: H & H, 1996. ? Psychiatrie: učebnice pro vyšší zdravotnické školy / Cyril Höschl a kol. - 1. vyd. - Praha: Scientia Medica, 1997. ? Kaplan and Sadock?s Synopsis of Psychiatry / B. J. Sadock, H. I. Kaplan. - 8th ed. - Baltimore: Williams & Wilkins, 1998. ? Psychiatrie pro praktické lékaře / Cyril Höschl. - 1. vyd. - Jinočany: H & H, 1996. ? Psychiatrie: učebnice pro vyšší zdravotnické školy / Cyril Höschl a kol. - 1. vyd. - Praha: Scientia Medica, 1997. Poslední úprava: Jarošová Hana (26.05.2008)
|
|
||
Powerpointová prezentace, vidoukázky klinických obrazů, demonstrace pacientů vyučujícími, vyšetření pacienta studentem, práce s kasuistikami, studium lékařské dokumentace, exkurze a praktická výuka závislostí na psychoaktivních látkách ve specializovaném pracovišti u Apolináře,
Materiály ke studiu: veškeré potřebné materiály jsou umístěny na http://www.pcp.lf3.cuni.cz/vyuka/ Poslední úprava: Jarošová Hana (26.05.2008)
|
|
||
Podmínky udělení zápočtu: Studenti jsou s podmínkami zápočtu seznámeni první den kurzu, kromě toho jsou umístěny na http://www.pcp.lf3.cuni.cz/vyuka/. Očekává se 80% účast na praktické části výuky a napsání závěrečného testu. Závěrečný test slouží k opakování, opravuje se hromadně, tak, aby se ujasnilo, čemu studenti nerozumí, a měli možnost se zeptat na nejasnosti. Studenti si přinesou vlastní poznámky, které získali během kurzu, a během testu je používají. Nahrazování je možné za předpokladu, že se absentující student včas (tedy obratem, případně ihned po ukončení kurzu) ohlásí e-mailem vedoucí kurzu motlova@pcp.lf3.-cuni.cz a v kopii sekretářce jarosova@pcp.lf3.cuni.cz. Zameškanou výuku student nahradí 1) během následujícího výukového bloku, s tím, že si předem ověří, zda se učí téma, na kterém chyběl; 2) pokud toto není možné, dohodne se s vedoucí kurzu na dalším postupu (kontakt: motlova@pcp.lf3.cuni.cz); Tímto dalším postupem se rozumí účast na seminářích Psychiatrického centra Praha, pokud se jedná o relevantní téma, či na mimořádných přednáškách, o nichž nalezne informace na výukovém webu. V případě, že ani toto není možné, vypracuje seminární práci v rozsahu 5 normostran na příslušné téma, případně provede vyšetření pacienta včetně zápisu. Pokud bude chybět na test, a nebude mít možnost napsat si jej s jinou skupinou (může psát i v AJ), opět kontaktuje vedoucí výuky a domluví se na náhradním termínu psaní testu. Poslední úprava: Jarošová Hana (18.07.2008)
|
|
||
Kurs je rozdělen do 15 výukových témat. Dva výukové dny absolvují studenti na farmakologii, zbytek kursu se odehrává v Psychiatrickém centru Praha. Tématicky kurs pokrývá všechny poruchy psychiky, tak, jak jsou řazeny v klasifikačním manuálu Duševní poruchy a poruchy chování (MKN-10; Mezinárodní klasifikace nemocí, 10. revize). Rozdělení témat podle klinických kategorií je přehledné a umožní rychlou orientaci studentů v problematice: psychopatologie, afektivní poruchy, organické poruchy, psychotické poruchy, neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy, behaviorální syndromy spojené s fyziologickými porucha a somatickými faktory (poruchy příjmu potravy, poruchy spánku, poruchy v šestinedělí), osobnostní poruchy, poruchy vyvolané účinkem psychoaktivních látek, poruchy chování a emocí se začátkem obvykle v dětství a v adolescenci. Závěrečný den je věnován psaní testu, po jehož dokončení se probírají nejasnosti v problematice a doplňují se základní mezery ve vzdělání. Výuka probíhá v Psychiatrickém centru Praha od 8.00 do 13.00. První část výukového dne se vždy věnuje teoretickým aspektům daného okruhu (patofyziologii, etiologii, epidemiologii), navazuje praktická část (klinický obraz, s důrazem na široce pojatou diferenciální diagnostiku). Terapie se probírá pouze okrajově, jelikož je náplní seminářů v pátém ročníku. Během praktické části jsou studentům demonstrováni pacienti. Očekává se, že se studenti zapojí aktivně a prokáží znalost psychiatrické propedeutiky ze 3. ročníku. Poslední úprava: Jarošová Hana (22.07.2008)
|