Cílem předmětu je představit psychodynamické teorie a ukázat, jak se ve vývoji dítěte uplatňuje zkušenost s důležitými blízkými osobami a jejich výchovou s ohledem na využitelnost pro klinickou diagnostiku a terapii adiktologických pacientů.
Poslední úprava: Kohútová Vladislava, Ing. (15.05.2023)
Literatura
Povinná:
Fonagy, Peter Target, Mary. Psychoanalytické teorie : perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál, 2005, 398 s. ISBN 80-7178-993-3.
Freud, Anna. Já a obranné mechanismy. Praha: Portál, 2006, 119 s. ISBN 80-7367-084-4.
Mitchell, Stephen A., Black, Margaret J.. Freud a po Freudovi : dějiny moderního psychoanalytického myšlení. Praha: Triton, 1999, 312 s. ISBN 80-7254-029-7.
Sayers, Janet. Matky psychoanalýzy : [Helena Deutschová, Karen Horneyová, Anna Freudová, Melanie Kleinová]. Praha: Triton, 1999, 253 s. ISBN 80-7254-035-1.
Doporučená:
Erikson, Erik H.. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1999, 127 s. ISBN 80-7106-291-X.
Erikson, Erik H.. Mladý muž Luther : studie psychoanalytická a historická. Praha: Psychoanalytické nakladatelství - J. Kocourek, 1996, 199 s. ISBN 80-901601-6-6.
Erikson, Erik H.. Dětství a společnost. Praha: Argo, 2002, 387 s. ISBN 80-7203-380-8.
Fraiberg, Selma. Magické roky : [jak pochopit a řešit problémy raného dětství]. Praha: Triton, 2002, 260 s. ISBN 80-7254-270-2.
Kernberg, Otto F. Normální a patologická láska : pohled současné psychoanalýzy. Praha: Portál, 2011, 232 s. ISBN 978-80-7367-892-0.
Kohut, Heinz. Obnova Self. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1991, 137 s. ISBN .
Mahler, Margaret S., Pine, Fred Bergman, Anni. Psychologický zrod dítěte. Praha: Triton, 2006, 375 s. ISBN 80-7254-722-4.
Praško, Ján. Poruchy osobnosti. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-737-X.
Poslední úprava: Kohútová Vladislava, Ing. (15.05.2023)
Sylabus
V rámci předmětu bude představena:
psychoanalýza,
ego psychologie a její představitelé,
britská škola objektních vztahů a vývojová teorie Melanie Kleinové,
další teoretici britské školy (D. Winnicott, R. Fairbairn, M. Balint, J. Bowlby, W. Bion),
americká škola objektních vztahů,
vývojová teorie E. Jacobsonové,
vývojová teorie Margarety Mahlerové,
teorie O. Kernberga a H. Kohuta,
vývojová teorie E. Ericksona.
Student v praktických kazuistických studiích identifikuje, jak se ve vývoji dítěte uplatňuje zkušenost s důležitými blízkými osobami a jejich interakce s výchovou.
Učí se kolokviální diskusí nad prezentovaným materiálem správně identifikovat a interpretovat možnosti využití konceptů vývojové psychopatologie pro práci na reparaci či úzdravě pacientů/klientů.
Poslední úprava: Kohútová Vladislava, Ing. (15.05.2023)