Studenti navazují na předměty metodologické linie a odborné předměty, přinášejí návrhy svých bakalářských
prací, které jsou kolokviální formou diskutovány v celém kruhu a korigovány. Předmět probíhá formou cvičení.
Dále jsou studenti seznámeni s požadavky na bakalářské práce a pravidly pro jejich zpracování a hodnocení,
zejména pak s platnými pokyny pro zpracování závěrečných prací.
Poslední úprava: Kolářová Jana (25.01.2021)
Cíl předmětu
Posluchač
si připomene (návaznost na Metodologii I a II) základy odborného publikování,
si připomene (návaznost na Metodologii I a II) základní znalosti a dovednosti při plánování, přípravu, průběh a vyhodnocení výzkumné studie,
cvičně přinášejí návrhy svých bakalářských prací, které jsou kolokviální formou diskutovány v celém kruhu a korigovány,
je seznámen s požadavky na závěrečné práce a pravidly pro jejich psaní, včetně procesu obhajoby.
Poslední úprava: Vacek Jaroslav, Mgr., Ph.D. (21.05.2019)
Podmínky zakončení předmětu
Požadavky k zápočtu:
přednesení vlastního návrhu bakalářské práce formou prezentace,
aktivita v diskuzi o návrzích ostatních studentů,
účast na seminářích alespoň 80 % - nahrazení neúčasti 15 % = 2 normostrany odborné rešerše k tématu bakalářské práce
Poslední úprava: Libra Jiří, PhDr. (29.10.2019)
Literatura
Povinná literatura a studijní materiály jsou součástí příloh:
Vacek, J., & Miovský, M. (2019). Manuál pro vytvoření závěrečných kvalifikačních prací. Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, Praha.
Poslední úprava: Vacek Jaroslav, Mgr., Ph.D. (21.05.2019)
Požadavky ke zkoušce
Požadavky k zápočtu:
přednesení vlastního návrhu bakalářské práce formou prezentace,
aktivita v diskuzi o návrzích ostatních studentů,
účast na seminářích alespoň 80 % - nahrazení neúčasti 15 % = 2 normostrany odborné rešerše k tématu bakalářské práce
Poslední úprava: Vacek Jaroslav, Mgr., Ph.D. (21.05.2019)
Sylabus
Výuka probíhá formou interaktivních seminářů, kde jednotliví studenti prezentují vlastní návrhy bakalářských prací, nad nimiž se dále strukturovaně a konstruktivně diskutuje.
Doporučená struktura prezentace je následující:
1. Název práce (a vaše jméno, případně jméno vedoucího vaší práce, pokud ho máte dohodnutého) – název hlavně přesný a výstižný, nemusí být příliš stručný, měl by vystihovat základní problém a nastínit design (např. Užívání alkoholu studenty pražských lékařských fakult: dotazníkové šetření) 2. Východiska – koresponduje s úvodem práce – co je výzkumný problém, proč je téma zajímavé a smysluplné (osobně i odborně) 3. Teoretická část – co by mělo být obsahem teoretické části, jaké kapitoly tam budou, případně jaké jsou klíčové publikace k tématu 4. Cíl – stručný a jasný jednou větou, pouze jeden hlavní: popsat (jev, souvislosti, vztahy), vysvětlit, předpovědět… (známe 3-4 typy cílů, osvěžte znalosti z metodologie) 5. Design – základní postup, typ výzkumu (kvalita / kvantita / kombinace obou; explorační, terénní výzkum, dotazníkové šetření, experiment, případová studie…) 6. Výzkumné otázky / hypotézy – standardně 3-5 dle designu a zaměření 7. Soubor – kdo (případně co) bude do výzkumu zařazen, nominační technika (jakým způsobem na základě jakých kritérií vyberu účastníky výzkumu ze základního souboru-populace), celkový rozsah výzkumného souboru (nezapomeňte zdůvodnit) 8. Etika – jaká etická pravidla bude nutno dodržet, aby účastníci výzkumu nebyli ohroženi (ani výzkumníci by neměli být ohroženi) 9. Metody tvorby dat – jakou metodou budu tvořit data, která následně podrobím analýze (např.: rozhovor, ohnisková skupina, dotazník, pozorování, zpracování dokumentace klientů…) 10. Metody analýzy dat – jakým způsobem budu z dat tvořit výsledky (např.: induktivní analýza, popisně či analyticky statistické metody – raději konkrétněji a polopaticky, aby tomu rozumněli i spolužáci...) 11. Předpokládané výsledky – co mi asi vyjde a k čemu to bude dobré, jak to půjde prakticky využít 12. Rizika a problémy – v čem spatřuji možná rizika realizace, sporné body, otázky interní i externí validity (např.: budu mít dost respondentů? budou mi říkat pravdu? bude možné výsledky aplikovat v praxi? …) - velmi důležitý bod
Body 4 a 5 lze spojit do jednoho slajdu, stejně jako 7 a 8. Prezentace by měla být stručná, nepište ji ve větách ale spíš v odrážkách. Jediné stylisticky úplné věty z celé prezentace by měly být cíl a hypotézy jako věty oznamovací a/nebo výzkumné otázky jako věty tázací (možná ještě východiska by šlo do prezentace formulovat ve větách).
Budeme diskutovat zejména zaměření a rozsah výzkumu a zda toto koresponduje s navrhovanými metodami. Pokud chcete psát teoretickou bakalářskou práci, vězte, že i ta má cíl a otázky, pracuje s nějakým materiálem (literatura) určitými metodami (systematická a kritická analýza, obsahová analýza, metaanalýza…), z čehož plyne, že struktura prezentace pro tento typ práce je totožná. A případně kasuistická práce v rámci bakalářky představuje pouze specifický typ kvalitativního výzkumu, takže nikdo se ze struktury nevykroutí… Všichni byste měli mít nějaký hrubý náčrt výzkumného plánu již z loňska z metodologie, takže věřím, že to pro vás nebude těžké ani časově příliš vyčerpávající. Nebojte se popustit uzdu fantazii, ale zároveň zkuste využít tuto příležitost k diskuzi nad vaší reálnou bakalářkou. Výhodou je, pokud máte již téma a vedoucího práce vybrané, případně už i prokonzultované, nicméně to není nutností.
Poslední úprava: Vacek Jaroslav, Mgr., Ph.D. (21.05.2019)