|
|
|
||
Výuka cizích jazyků je jednou z oblastí, kde se aktivně využívají různé moderní digitální technologie (ICT). Během realizace výuky předmětu studenti získají soubor praktických dovedností, které jim pomohou při jejich pedagogickém působení na středních školách a v dalším profesním rozvoji. Účastníci předmětu budou vytvářet moderní výukové materiály a používat různé digitální technologie.
Každý seminář se skládá z teoretické i praktické části: v první části student získává přehled o ICT požívaných ve výuce cizích jazyků, praktická část se zaměřuje na vytváření a prezentace moderních výukových materiálů. Na seminářích se očekává aktivní účast a zapojování do řešení a plnění různých praktických úkolů, sdílení a šíření výukových aktivit a dovedností mezi studenty. Na konci výuky předmětu by student měl používat širokou škálu moderních informačních a komunikačních technologií - moderní prostředky prezentace výukového materiálu, formy hodnocení a metody organizace samostatné práce studentů. Veškeré vytvořené materiály jsou součastí profesního portfolia studenta. Kurz je určen výhradně pro studenty oboru Učitelsví ruského jazyka pro střední školy (NMgr.), kteři absolvovali předmět "Didaktika cizích jazyků" v ZS Poslední úprava: Rycheva Ekaterina, Mgr., Ph.D. (17.01.2025)
|
|
||
Cíl kurzu - prezentace nových metod a způsobů učení prostřednictvím digitálních technologií, zlepšení kompetence budoucích učítelů v oblasti práce s informacemi a digitálními technologiemi, rovněž podpoření inovační postupy vzdělavání a integrace digitálních technologií do výuky cizích jazyků. V průběhu kurzu budou studenti využívat moderní technologie při výuce cizích jazyků, prakticky aplikovat techniky a metody výuky cizího jazyka, připravovat vlastní učební materiály dle pokynů vyučujícího. Poslední úprava: Štoll Pavel, Mgr., Ph.D. (05.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura: Choděra, R. Didaktika cizích jazyků. Úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2006. Kalhous, Z. a Obst, O. Školní didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 178 s. Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 380 s. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP, 2007. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004. Skalková, J. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. 322 s Stanley, G. Language Learning with Technology: Ideas for Integrating Technology in the Classroom (Cambridge Handbooks for Language Teachers). Cambridge University Press. 2013. Vrba, J., Všetulová, M. Multimediální technologie ve vzdělávání. Olomouc: Vydavatelství UP, 2003. Zounek, J., Šeďová, K. Učitelé a technologie: Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. Zounek, J., Sudický, P. E-learning: učení (se) s online technologiemi. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2012.
Doporučená literatura: Bejček, M. Podpora výuky pomocí ICT nástrojů. Praha: Vysoká škola manaţerské informatiky a ekonomiky, 2007. Brdička, B. Jaká je budoucnost technologií ve vzdělávání? Učitelské noviny, 1997, č. 4, s. 19. Bušová, L. Interaktivní tabule ve vyučování. Český jazyk a literatura, 2009-2010, r. 60, č. 1, s. 32–35. Dostál, J. Výukový software a počítačové hry – nástroje moderního vzdělávání. Časopis pro technickou a informační výchovu. 2009, roč. 1, č. 1. Drotár, P. Využívání informačních technologií ve výuce. Praha, 2008. Klement, M., Chráska, M., Dostál, J., Marešová, H. E- lerning: elektronické studijní opory a jejich hodnocení. Olomouc: agentura GEVAK, 2012. Kučerová, H. Organizace znalostí: klíčová témata. Praha: Karolinum, 2017. Marešová, H. ICT vzdělávání učitelů základních a středních škol. E-pedagogium, roč. 2010, č. 3, s. 73–88. Mcluhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota. 2000. Mičienka, M. Základy mediální výchovy. Praha: Portal 2007. Navrátil, P. S počítačem nejen k maturitě, 1. a 2. díl.. Kralice na Hané. 2013. Pokorný, M. Digitální technologie ve výuce 1.díl. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media. 2009. Schlebbe, K, 2018. Selecting digital children’s books: an interview study. Information Research 23(2). [online] http://www.informationr.net/ir/23-2/paper794.htm Uhlířová, M. Edukační přínos informačních a komunikačních technologií. In Bártek, K., Dofková, R., et al. Reflexe vzdělávacích potřeb učitelů matematiky jako východisko jejich profesního rozvoje, 216-240, 2017.
Digitální informační zdroje: Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 [online] http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-digitalniho-vzdelavani-do-roku-2020 Rámec digitálních kompetencí učitele [online] http://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/ramec-digitalnich-kompetenci-ucitele Kompetenční model učitele pracujícího s ICT [online] https://publi.cz/books/220/files/KMU.pdf Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů [online] https://spomocnik.rvp.cz/clanek/21855/evropsky-ramec-digitalnich-kompetenci-pedagogu-digcompedu.html Portál Digitalní technnologie [online] https://portaldigi.cz/ Strategie 2030+ (Strategie vzdělávací vzdělávací politiky ČR) [online] http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030 The Digital Competence Framework 2.0 [online] https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp/digital-competence-framework Deklarace digitálního občanství [online]https://digikoalice.cz/deklarace-digitalniho-obcanstvi/ Učitel 21 - přehled digitálních kompetencí [online] https://ucitel21.rvp.cz Učitelství na FF UK [online] https://ucitelstvi.ff.cuni.cz/ffuk Učitel Digital [online] http://ucitel.digital/ Poslední úprava: Štoll Pavel, Mgr., Ph.D. (05.01.2025)
|
|
||
Požadavky ke zápočtu: - vytvoření a předvedení vlastních prezentací a výukových materiálů (min. 3), - prezentace aktuálního výzkumu k vybranému tématu, - vedení učitelského portfolia (Mahara). Poslední úprava: Rycheva Ekaterina, Mgr., Ph.D. (07.01.2025)
|
|
||
Téma 1 (seminář 1) - Role a cíle informačních technologií ve výuce ruského jazyka jako cizího. Téma 2 (seminář 2) - Praktické využití ICT ve výuce cizích jazyků na českých školách e výuce ruského jazyka jako cizího. Role ICT v přípravě učebních materiálů pro výuku cizích jazyků. Sociální sítě a počítačové hry ve výuce cizích jazyků. Téma 3 (seminář 3) - Podpora distanční výuky. Distanční vzdělávání. Kombinované formy vzdělávání. Téma 4 (seminář 4) - Prezentace a procvičování fonetických jevů. Poslech. Tvorba pracovních listů. Téma 5 (seminář 5-6) - Prezentace a procvičování slovní zásoby. Tvorba pracovních listů. Téma 6 (seminář 7-8) - Prezentace a procvičování gramatických jevů. Tvorba pracovních listů. Téma 7 (seminář 9) - Mluvení a psaní. Tvorba pracovních listů. Téma 8 (seminář 10) - Čtení. “Trenažery” čtení. Tvorba interaktivního čtenářského deníku. Téma 9 (seminář 11) - Hodnocení. Druhy aplikací pro hodnocení. Téma 10 (seminář 12-13) - Tvorba výukových filmů. Poslední úprava: Rycheva Ekaterina, Mgr., Ph.D. (07.01.2025)
|
|
||
Kurz je určen výhradně pro studenty oboru Učitelsví ruského jazyka pro střední školy (NMgr.), kteři absolvovali předmět "Didaktika cizích jazyků" v ZS Poslední úprava: Rycheva Ekaterina, Mgr., Ph.D. (07.01.2025)
|