Kurz je interaktivní (viz kurz v Moodlu 2), neboť je vyučován s důrazem na využívání moderních informačních technologií a za pomocí současných trendů ve výuce cizího jazyka. Studenti získájí znalosti a dovednosti v oblasti oborové didaktiky cizího jazyka a seznamí se s nejnovějšími trendy ve výuce cizích jazyků.
Kurz je realizován prezenční formou, posluchači pravidelně docházejí a musí být přítomní na jednotlivých přednáškách.
Očekává se aktivní účast a zapojování do řešení a plnění různých praktických úkolů, sdílení a šíření výukových aktivit a dovedností mezi studenty.
Kurz je určen pro studenty navazujícího magisterského programu oboru Učitelství ruského jazyka pro střední školy.
Poslední úprava: Rycheva Ekaterina, Mgr., Ph.D. (15.09.2021)
Cíl předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními informacemi o didaktice cizího jazyka. Kromě obecných a teoretických informací jsou součásti kurzu praktické rady pro budoucí učitele cizího jazyka.
Poslední úprava: Rycheva Ekaterina, Mgr., Ph.D. (11.07.2020)
Literatura
Literatura:
Čechová, I.: Role informačních a komunikačních technologií v jazykové přípravě vysokoškolských studentů, dizertační práce, MU FF Brno, Brno 2010 http://rvp.cz, Jitka Rambousková, Edu.Glogster, 30. 4. 2011
Bednaříková I. Vytváření studijních textů pro distanční vzdělávání, VUP Olomouc 2001
Chráska M. Didaktické testy v práci učitele, Paido, Brno 1999
Choděra, R. Didaktika cizích jazyků. Úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2006.
Choděra, R. a kol.: Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. Praha: Editpress, 2001.
Hendrich, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.
Eger, L.; Bartopková H.: Studijní texty v distančním vzdělávání. Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci, Olomouc 2003.
European Language Portfolio and language learning at university, 1. vyd. 2006, Praha: Cercles – CASAJC
Květop, K.: Základy distančního a online vzdělávání. České vysoké učení technické v Praze, Praha 2003.
Little D., Perclová R.: Evropské jazykové portfolio, Metodická příručka pro učitele a školitele, MŠMT ČR, 2001
Mikošek, M.: Technologie tvorby a využívání didaktických prostředků ve vzdělávání dospělých. Ostravská univerzita v Ostravě, Ostrava 2003.
Milková, E., Poulová, P.: E-learning a semináře k otázkám distančního vzdělávání na vysokých školách. Andragogika 4/2001, Čtvrtletník pro vzdělávání dospělých, 4. čtvrtletí 2001, s. 4, 16.
Průcha, J.: Jak psát učební texty pro distanční studium. VŠB – Technická univerzita Ostrava, Fakulta metalurgie a materiálového inženýrství, Ostrava 2003.
Průcha J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha, Karolinum 1995.
Purm, R., Jelínek, S. a Veselý, J. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly. 3. vyd., rozš. a upr. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003.
Skalková, J. Obecná didaktika. ISV nakladatelství. 1999.
Společný evropský referenční rámec pro jazyky, Univerzita Palackého, Olomouc 2002.
Государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования. Лингвистика и межкультурная коммуникация. Квалификация: лингвист, преподаватель. М., 2000.
Государственный образовательный стандарт по русскому языку. Элементарный уровень. Базовый уровень. 1, 2, 3, 4 сертификационные уровни. М.: СПб., 1999– 2000.
Hanzlíková, M.: Soft Skills a Evropské jazykové portfolio pro vysoké školy. In: Sborník příspěvků z II. konference projektu COMPACT. Brno, MU 2011, s. 67–72.
Hyvnarová, P.: Glogging – moderní způsob sebevyjadřování s využitím multimediálních prostředků, bakalářská práce 2009, VŠE v Praze
Janík, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno: Paido, 2007.
Janík, T., Mužík, V., Šimoník, O. (ed.). Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Sborník z konference konané 13.–14. září na PdF MU v Brně [CD-ROM]. Brno: MU, 2004.
Janíková, M., Vlčková, K. a kol. Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido, 2009.
Jelemenská, P., Sander, E., Kattmann, U. Model didaktickej rekonštrukcie : Impulz pre výzkum v oborových didaktikách. Pedagogika, 2003, roč. 53, č. 2, s. 190–201.
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
Kansanen, P. Didaktika a její vztah k pedagogické psychologii: problémy klíčových pojmů a jejich překladu. Pedagogika, 2004, roč. 54, č. 1, s. 48–57.
Maňák, J. Didaktika 1964–2004. Pedagogická orientace, 2005, roč. 15, č. 4, s. 7–15.
Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál 2006. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995.
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.
Slavík, J., Janík, T. Teorie, výzkum a tvorba školy. Pedagogika, 2006, roč. 56, č. 2, s. 168–177.
Slavík, J., Janík, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 2005, roč. 55, č. 4, s. 336–354.
Vyskočilová, E., Dvořák, D. Didaktika jako věda a jako nástroj učitele. In: Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002, s. 17–61.
Пассов Е. И. Программа-концепция коммуникативного иноязычного образования. М., 2000.
Программа курса «Методика преподавания русского языка как иностранного». Для государственных университетов / сост. Г. И. Рожкова, И. Д. Морозова, С. И. Хавронина. М., 2002.