Věnuje se základnímu přehledu vývoje španělské literatury včetně úvod do 20. století. Soustředí se na klíčové osobnosti jednotlivých období a jejich díla, ale zároveň také na širší literární společenský kontext. Konkrétní vývojové fáze španělské kultury jsou pak reflektovány ve světle soudobých souvislostí evropských i světových. Cílem je naznačit základní směřování šp. literatury a kultury při vědomí určitých specifických rysů, které provázejí v různých proměnách celý jeho vývoj.
Poslední úprava: Sánchez Fernández Juan Antonio, doc., Ph.D. (01.03.2022)
Literatura
Lecturas obligatorias
Miguel de Cervantes Saavedra, El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha I parte
Quevedo y Villegas, Francisco, "El mundo por de dentro" (SueňoS)
Lope de Vega, Fuenteovejuna
Mariano José de Larra, Artículos -El Café, En este país, El mundo todo es máscaras, El día de difuntos de 1836, La Nochebuena de 1836, Vuelva usted maňana
Bělič, O., Forbelský, J. Dějiny španělské literatury. Praha : SPN, 1984. Forbelský, Josef, Sánchez, J. A. Španělská moderní literatura. Praha : Karolinum, 2017. Rico, Fr. (ed.). Historia y crítica de la literatura espaňola. Barcelona : Crítica, 1980 - 1983. Alborg, Juan Luis. Historia de la literatura espaňola. Madrid : Gredos, 1992, 1999.
Poslední úprava: Sánchez Fernández Juan Antonio, doc., Ph.D. (05.02.2024)
Požadavky ke zkoušce
Atestace
Písemná zkouška na konci semestru z materiálu probíraného v hodinách, fotokopií kometovaných na přednáškách a z povinné četby. Zkouška se liší pro studenty pedagogického a filologického modulu vzhledem k zaměření studia. V případě pedagogického modulu je test zaměřen spíše na historické otázky (díla, témata, období) než na otázky interpretace (bibliografie, debaty kritiků, podobnosti s jinými díly atd.), které obsahuje test pro studenty filologického modulu.
Pro oba moduly má test pět otázek, za každou z nichž je jeden bod. Tři body jsou minimum na složení zkoušky.
Examen escrito al final del semestre sobre el material dado en las lecciones, las fotocopias comentadas durante la "přednáška" y las lecturas obligatorias. Los alumnos del módulo pedagógico y del filológico, debido a la orientación de su especialidad, tendrán un examen distinto. En el caso del módulo pedagógico se hará atendiendo a cuestiones históricas (obras, temas, periodos) más que interpretativas (bibliografía, debates críticos, paralelismos con otras obras, etc), que será la orientación filológica.
El examen, para los dos módulos, tendrá cinco preguntas, cada una valiendo un punto. Tres puntos son mínimo para el aprobado.
Poslední úprava: Sánchez Fernández Juan Antonio, doc., Ph.D. (07.02.2025)