PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Metodologická praktika v psychologii - APS500033
Anglický název: Methodological Practice in Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 75 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3929
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Vyučující: Bc. Lucie Zernerová, M.Sc., Ph.D.
Anotace -
Metodologická praktika poskytují studentům příležitost procvičit a prohloubit aplikaci principů vědeckého uvažování při práci s psychologickými poznatky a postupy. Těžištěm kurzu je rozvoj dovedností spojených s evidence-based přístupem – od formulace výzkumných otázek přes systematické vyhledávání, kritické hodnocení a syntézu literatury až po prezentaci závěrů formou odborné prezentace a závěrečné výzkumné zprávy. Významná pozornost je věnována metodám rychlých a systematických přehledů (rapid evidence assessment, systematické review, metaanalýzy) a jejich využitelnosti pro kvalifikované rozhodování v psychologické praxi.

Cílem předmětu je rozvoj kritického myšlení, schopnosti odlišovat vědecky podložená tvrzení od názorů či anekdotických zkušeností a dovednosti aplikovat psychologické poznatky v praxi, která často nedodržuje standardy akademické formulace a ověřování tvrzení. Diskutovány budou i etické aspekty evidence-based praxe a způsoby práce s kontroverzními oblastmi psychologie, kde se odborná stanoviska mohou významně lišit.

Obsah kurzu navazuje na základní koncepty představené v předmětu Psychologická metodologie a dále je rozšiřuje: definice pojmů – odbornou a neodbornou terminologii a její posouzení; tvrzení a teorie; testování hypotéz; reliabilitu a validitu metod sběru dat; experimenty a kvaziexperimenty; postupy systematické rešerše; rapid evidence assessment; přehledové studie a metaanalýzy; etické otázky diagnostiky a intervence.
Poslední úprava: Zernerová Lucie, Bc., M.Sc., Ph.D. (16.09.2025)
Cíl předmětu - angličtina

a

Poslední úprava: Zernerová Lucie, Bc., M.Sc., Ph.D. (16.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu -

Úspěšné zakončení předmětu je podmíněno:

  • aktivní účastí na týmové práci během semestru,
  • přípravou a prezentací průběžného postupu rapid evidence assessment na zvolené téma,
  • prezentací výsledků projektu (kritické posouzení evidence-base) na závěrečné konferenci předmětu,
  • odevzdáním písemné výzkumné zprávy ve formátu APA.

Poslední úprava: Zernerová Lucie, Bc., M.Sc., Ph.D. (16.09.2025)
Literatura -

Povinná:

Barends, E., Rousseau, D.M. & Briner, R.B. (Eds). (2020). CEBMa Guideline for Rapid Reviews in Management and Organizations, Version 2.0. Center for Evidence Based Management, Amsterdam. Available from www.cebma.org/guidelines/ 

Ganann, R., Ciliska, D. & Thomas, H. (2010). Expediting systematic reviews: methods and implications of rapid reviews. Implementation Sci 5, 56. https://doi.org/10.1186/1748-5908-5-56  

Garritty, C., Hamel, C., Trivella, M., Gartlehner, G., Nussbaumer-Streit, B., Devane, D., Kamel, C., Griebler, U., & King, V. J. (2024). Updated recommendations for the Cochrane rapid review methods guidance for rapid reviews of effectiveness. BMJ, e076335. https://doi.org/10.1136/bmj-2023-076335

Siddaway, A. P., Wood, A. M., & Hedges, L. V. (2019). How to Do a Systematic Review: A Best Practice Guide for Conducting and Reporting Narrative Reviews, Meta-Analyses, and Meta-Syntheses. Annual Review of Psychology, 70(1), 747–770. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010418-102803

Doporučená:

Dobelli, R. (2012). Pasti v myšlení a jak do nich nespadnout. Praha: Wolters Kluwer.
Goldacre, B. (2013). Prolhaná věda. Praha: Cpress.
Gilovich, T. (2008). How we know what isn't so. Simon and Schuster.
Lilienfeld, S. O., Lynn, S. J., Ruscio, J., & Beyerstein, B. L. (2009). 50 great myths of popular psychology: Shattering widespread misconceptions about human behavior. John Wiley & Sons.
Shermer, M. (2002). Why people believe weird things: Pseudoscience, superstition, and other confusions of our time. Macmillan.
Sternberg, R. J., Roediger III, H. L., & Halpern, D. F. (Eds.). (2007). Critical thinking in psychology. Cambridge University Press.

Seznam doporučené literatury je upřesňován v průběhu výuky.

Poslední úprava: Zernerová Lucie, Bc., M.Sc., Ph.D. (16.09.2025)
Sylabus

Zopakování základních metodologických principů a jejich význam pro psychologii jako vědeckou disciplínu

Struktura reportu vědecké práce

Kritické zhodnocené věděcké studie

Významu výzkumu a výzkumných metod

Rešerše informací (přehledové studie a metaanalýza)

Výzkumné designy

Reliabilita a validita metod sběru dat

Výzkumné otázka a Testování hypotéz

Skupinové konzultace

Skupinové prezentace

Poslední úprava: Pešout Ondřej, Mgr., Ph.D. (03.02.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK