PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Dětská psychodiagnostika - APS500016
Anglický název: Child psychodiagnostics
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: 60 / neurčen (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: základní
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Alice Maulisová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Alice Maulisová, Ph.D.
Anotace -
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům základní znalosti a dovednosti, jež jsou předpokladem psychodiagnostické práce s dětmi a mládeží. Posluchači se seznámí se specifiky dětské diagnostiky, zásadami a strategiemi i etickými principy psychodiagnostické práce. Mají příležitost poznat základní psychodiagnostické metody podle věku dítěte a podle typů metod a problémových okruhů. V rámci těchto metod a technik se setkají s klinickými i testovými postupy.

Obsah předmětu: Specifické zvláštnosti dětské diagnostiky; Diagnostické metody a jejich třídění; Klinické metody; Základní testové metody; Vývojová diagnostika; Testy inteligence; Testy speciálních schopností; Dotazníky; Projektivní techniky; Speciální otázky dětské psychodiagnostiky ; Vyšetření dítěte útlého věku; Diagnostika předškolních dětí; Školní zralost; Diagnostika inteligence a poruch inteligence; Diagnostika výukových problémů, neprospěch; Diagnostika laterality; Diagnostika specifických vývojových poruch učení a chování; Organická postižení CNS, neuropsychologická diagnostika; Rodinná diagnostika a diagnostika rodinných vztahů; Diagnostika v období dospívání a adolescence; Forenzní diagnostika; Dokumentace a formulace zpráv a nálezů; Etické otázky v dětské psychodiagnostice.
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (02.08.2023)
Cíl předmětu

Cílem výuky je vybavit studenty takovými kompetencemi, aby byli připraveni na psychodiagnostické vyšetření dítěte, zvládali validně i citlivě interpretovat a zpracovat výsledky psychologického vyšetření dítěte.

Poslední úprava: Šporclová Veronika, Mgr., Ph.D. (06.10.2019)
Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Completion of a written and oral examination focused on knowledge and practical skills in the scope of lectures and exercises and based on the study of recommended literature. 
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (03.08.2023)
Literatura - angličtina

Carr, A. (2006). The handbook of child and adolescent clinical psychology: A contextual approach (2nd ed.). Routledge/Taylor & Francis Group. 

Kamphaus, R. W., & Frick, P. J. (2005). Clinical assessment of child and adolescent personality and behavior (2nd ed.). Springer Science + Business Media.  
 

Recommended 

Standards for Educational and Psychological Testing (APA) (2001): Testcentrum. 

The list of recommended literature is refined during the course. 

Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (03.08.2023)
Požadavky ke zkoušce

Prezentace vybrané testové metody vztahující se k danému tématu, podrobnější popis vyšetření s použitím konkrétní metody (skupinová práce).  Písemný test a ústní pohovor zaměřené na ověrení znalostí a praktických dovedností v rozsahu přednášek a cvičení a na podkladě studia doporučené literatury.

Poslední úprava: Maulisová Alice, PhDr., Ph.D. (16.09.2022)
Sylabus
  • Specifika diagnostiky dětí, práce s dětskými klienty, etické principy. Seznámení s požadavky k atestaci a průběhu přednášek.
  • Vývojová psychodiagnostika
  • Vývojová anamnéza, analýza videa z vyšetření, kritické zhodnocení závěrů, psaní zprávy z vyšetření, sdělení závěrů z vyšetření 
  • Dynamická diagnostika
  • Testování úrovně psychomotorických schopností (vývojové škály, testy inteligence, motorické škály), testování specifických kognitivních funkcí.  Interpretace výsledků testových metod.
  • Školní zralost, diagnostika SPU
  • Diagnostika školního prostředí, třídního klimatu; styly učení
  • Diagnostika poruch autistického spektra
  • Projektivní a kresebné techniky
  • Diagnostika vztahů v rodině
  • Specifické dotazníky – úzkostnost, deprese, sebepojetí, frustrační tolerance apod.



Poslední úprava: Morávková Krejčová Lenka, doc. PhDr., Ph.D. (07.10.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK