PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Vývojová psychologie 2 - APS100081
Anglický název: Developmental Psychology 2
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:písemná
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Kamila Urban, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D.
Mgr. BcA. Kristýna Hrdličková
Mgr. Kateřina Kubíková, Ph.D.
PhDr. Alice Maulisová, Ph.D.
prof. PhDr. Filip Smolík, Ph.D.
Mgr. Kamila Urban, Ph.D.
Prerekvizity : APS100080
Je prerekvizitou pro: APS100088
Anotace -
Předmět postihuje základní témata obecné i speciální vývojové psychologie. Jsou předkládána přednáškovou i seminární formou a doplňována aktuálními výzkumnými poznatky a různými aktuálními materiály z oblasti praxe.  <br>
<br>
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy obecné a speciální vývojové psychologie.  <br>
<br>
Získané znalosti: Student zná základní vymezení, historii a hlavní témata vývojové psychologie; ovládá základní pohledy na vývoj jedince. Ovládá charakteristiky jednotlivých vývojových stadií (prenatální období, kojenecký věk, batolecí věk, předškolní věk, mladší školní věk, adolescence, raná dospělost, střední dospělost a pozdní dospělost). Umí propojit tyto znalosti s konkrétními problémy společenské praxe, které se váží na vývojovou psychologii. Student dále zvládá zpracovat a prezentovat empirické články přiřazené k jednotlivým tematickým okruhům <br>
<br>
Získané dovednosti: student dokáže vysvětlit rozdíly v celkovém pohledu na vývoj jedince, i s ohledem na specifické problémy, umí charakterizovat a odlišit od sebe jednotlivá vývojová stadia, umí uplatnit nabyté poznatky na aktuální problémy společenské praxe; orientuje se a umí vysvětlit základní pozice při řešení aktuálních témat společenské praxe s ohledem na poznatky vývojové psychologie (rušení kojeneckých ústavů, střídavá výchova, snížení hranice trestní odpovědnosti, vzdělávací a výchovné otázky apod.)  <br>
<br>
Obsah předmětu: Porod - různé přístupy k vedení porodu, působení prenatálních a perinatálních faktorů. Novorozenecké období, popis základních reflexů, vývoj analyzátorů, rané formy učení, prosociální reakce, interakce matka - dítě, potřeby novorozence, vývoj lokomotoriky. Kojenecké období. Gesellovy vývojové zákonitosti. Vývoj lokomotoriky, řečové a sociální reakce. Teorie mateřské deprivace, citové a sociální potřeby, typy interakce rodič - dítě. Období batolete. Vývoj řeči. Jemná a hrubá motorika, intelektové schopnosti, postup socializace. Různá pojetí procesu socializace, případně personalizace /individualizace/. Předškolní věk - kognitivní vývoj od symbolického k názornému myšlení, interiorizace sociálních norem, role, význam hry. Vývoj morálního cítění. Problematika školní zralosti. Školní věk. Jeho specifika, faktory vlivu na školní prospěch, autorita učitele, adaptace na školní prostředí, kooperace x soutěživost. Pubescence /prepuberta a puberta/. Časové vymezení, biologické, psychické a sociální změny, kognitivní vývoj, osobnostní zvraty, rané sexuální zkušenosti, profesionální orientace, životní orientace, sebepojetí. Vliv vrstevnické skupiny. Adolescence. Raná, střední a pozdní dospělost. Specifika, sociální role, pracovní a reprodukční podmínky. Životní styl, rodina a její vývoj. Tvůrčí činnost. Stárnutí a stáří. Involuční změny bio - psycho - sociální. Semináře: Dětská kresba. Problematika školní úspěšnosti. Období dospívání a drogy. Extrémně mladá manželství + Náhradní rodinná péče. Rané sexuální zkušenosti. Mezigenerační konflikty v dospívání. Význam modelů původní rodiny pro volbu partnera. Dnešní životní styl a mentální hygiena. Specifika stáří  <br>
<br>
S respektem k časovým možnostem proběhnou diskuse a ukázky sociálně psychologických výcvikových technik. 
Poslední úprava: Urban Kamila, Mgr., Ph.D. (26.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

Podmínky pro absolvování zkoušky: úspěšné absolvování testu, který bude sestávat z látky probírané na přednáškách + povinné literatury pro jednotlivá témata.  

Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
Literatura -

Povinná:

Siegler, R.S., Saffran, J., Eisenberg, N., Gershoff, E. (2020). How Children Develop. (6th ed). Worth Publishers. ISBN: 978-1319184568

Feldman, R. S., & Bishop, J. (2018). Development across the life span (5th Edition). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.

Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Portál.

Georgi, H., Dragomirecká, E., & Jarolímová, E. (Eds.). (2024). Psychologie stárnutí a stáří. Grada.

McDevitt, T. M., Ormrod, J. E. (2019). Child development and education. 7th edition. Pearson Higher Education AU.

Povinná četba na jednotlivé přednášky bude upřesněna v průběhu výuky.

Doporučená:

Berger, K. S. (2016). Invitation to the life span. Worth Publishers, Inc.
 Berk, L. E. (2013). Child Development (9th ed.). Boston, MA: Pearson.
Bornstein, M. H., & Lamb, M. E. (Eds.). (2015). Developmental science: An advanced textbook. Taylor & Francis Group
Erikson, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: doplněné vydání o devátém stupni vývoje od Joan M. Eriksonové. Praha: Lidové noviny, 1999. Psychologie P. ISBN 80-7106-291-X.
Dunovský, J.; Dytrych, Z.; Matějček, Z. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada.
Dytrych, Z.; Matějček, Z.; Schuller, V. (1977). Nechtěné děti. Praha: Zprávy VÚPS.
Erikson, E. H. Childhood and Society. (1963). New York: W. W. Norton.
Fingerman, K. L., Berg, C., Smith, J. & Antonucci, T. (2011). Handbook of Lifespan Development. Springer.
Harris, M. (2008). Exploring developmental psychology: Understanding theory and methods. Sage.
Hopkins, B., Geangu, E., & Linkenauger, S. (Eds.). (2017). The Cambridge encyclopedia of child development. Cambridge University Press.
Hubmann, P. (2017). Child Development: Adaptive Behavior and Biological Embedding. Cuvillier Verlag.
Jones, N. A., Platt, M., Mize, K. D., & Hardin, J. (2019). Conducting Research in Developmental Psychology. Taylor & Francis Group.
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2009). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
Piaget, J. (1966). Psychologie inteligence. Praha: SPN.
Piaget, J. ; Inhelderová, B. (1970). Psychologie dítěte. Praha: SPN.
Richardson, K. (2005). Developmental psychology: How nature and nurture interact. Psychology Press.
Shiller, V. M. (2017). The attachment bond: Affectional ties across the lifespan. Lexington Books.
Sigelman, C. K., & Rider, E. A. (2021). Life-span human development. Cengage Learning.
Vágnerová, M. (1996). Vývojová psychologie I. a II. Praha: Karolinum.
Zittoun, T., Valsiner, J., Gonçalves, M. M., Vedeler, D., Salgado, J., & Ferring, D. (2013). Human development in the life course: Melodies of living. Cambridge University Press.

Poslední úprava: Urban Kamila, Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK