Předmět postihuje základní témata obecné i speciální vývojové psychologie. Jsou předkládána přednáškovou i seminární formou a doplňována aktuálními výzkumnými poznatky a různými aktuálními materiály z oblasti praxe. <br>
<br>
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy obecné a speciální vývojové psychologie. <br>
<br>
Získané znalosti: Student zná základní vymezení, historii a hlavní témata vývojové psychologie; ovládá základní pohledy na vývoj jedince. Ovládá charakteristiky jednotlivých vývojových stadií (prenatální období, kojenecký věk, batolecí věk, předškolní věk, mladší školní věk, adolescence, raná dospělost, střední dospělost a pozdní dospělost). Umí propojit tyto znalosti s konkrétními problémy společenské praxe, které se váží na vývojovou psychologii. Student dále zvládá zpracovat a prezentovat empirické články přiřazené k jednotlivým tematickým okruhům <br>
<br>
Získané dovednosti: student dokáže vysvětlit rozdíly v celkovém pohledu na vývoj jedince, i s ohledem na specifické problémy, umí charakterizovat a odlišit od sebe jednotlivá vývojová stadia, umí uplatnit nabyté poznatky na aktuální problémy společenské praxe; orientuje se a umí vysvětlit základní pozice při řešení aktuálních témat společenské praxe s ohledem na poznatky vývojové psychologie (rušení kojeneckých ústavů, střídavá výchova, snížení hranice trestní odpovědnosti, vzdělávací a výchovné otázky apod.) <br>
<br>
Obsah předmětu: Porod - různé přístupy k vedení porodu, působení prenatálních a perinatálních faktorů. Novorozenecké období, popis základních reflexů, vývoj analyzátorů, rané formy učení, prosociální reakce, interakce matka - dítě, potřeby novorozence, vývoj lokomotoriky. Kojenecké období. Gesellovy vývojové zákonitosti. Vývoj lokomotoriky, řečové a sociální reakce. Teorie mateřské deprivace, citové a sociální potřeby, typy interakce rodič - dítě. Období batolete. Vývoj řeči. Jemná a hrubá motorika, intelektové schopnosti, postup socializace. Různá pojetí procesu socializace, případně personalizace /individualizace/. Předškolní věk - kognitivní vývoj od symbolického k názornému myšlení, interiorizace sociálních norem, role, význam hry. Vývoj morálního cítění. Problematika školní zralosti. Školní věk. Jeho specifika, faktory vlivu na školní prospěch, autorita učitele, adaptace na školní prostředí, kooperace x soutěživost. Pubescence /prepuberta a puberta/. Časové vymezení, biologické, psychické a sociální změny, kognitivní vývoj, osobnostní zvraty, rané sexuální zkušenosti, profesionální orientace, životní orientace, sebepojetí. Vliv vrstevnické skupiny. Adolescence. Raná, střední a pozdní dospělost. Specifika, sociální role, pracovní a reprodukční podmínky. Životní styl, rodina a její vývoj. Tvůrčí činnost. Stárnutí a stáří. Involuční změny bio - psycho - sociální. Semináře: Dětská kresba. Problematika školní úspěšnosti. Období dospívání a drogy. Extrémně mladá manželství + Náhradní rodinná péče. Rané sexuální zkušenosti. Mezigenerační konflikty v dospívání. Význam modelů původní rodiny pro volbu partnera. Dnešní životní styl a mentální hygiena. Specifika stáří <br>
<br>
S respektem k časovým možnostem proběhnou diskuse a ukázky sociálně psychologických výcvikových technik.
Poslední úprava: Urban Kamila, Mgr., Ph.D. (26.09.2024)
The course covers the basic topics of general and special developmental psychology. They are presented in both lecture and seminar form and supplemented with current research findings and a variety of current practice materials. <br>
The aim of the course is to introduce students to the basics of general and special developmental psychology. <br>
Acquired knowledge: The student knows the definitions, history, and main topics of developmental psychology; understands the basic perspectives on individual development. The student masters the characteristics of individual developmental stages (prenatal period, infancy, toddlerhood, preschool age, middle childhood, adolescence, early adulthood, middle adulthood, and late adulthood). They can connect this knowledge to specific societal practice issues related to developmental psychology. Furthermore, the student is able to process and present empirical articles assigned to the individual thematic areas <br>
Acquired skills: the student can explain the differences in the overall view of the development of the individual, also with regard to specific problems, can characterize and distinguish individual developmental stages from each other, can apply the acquired knowledge to current problems of social practice; oriented and able to explain the basic positions in dealing with current topics of social practice with regard to the knowledge of developmental psychology (abolition of infant institutions, alternate education, lowering the threshold of criminal responsibility, educational and upbringing issues, etc.) <br>
Course content: childbirth - different approaches to the management of childbirth, the influence of prenatal and perinatal factors. Neonatal period, description of basic reflexes, development of analyzers, early forms of learning, prosocial reactions, mother-infant interaction, needs of the newborn, locomotor development. Infancy, Gesell's developmental laws. Locomotor development, speech and social reactions. Maternal deprivation theory, emotional and social needs, types of parent-infant interaction. The toddler period. Speech development. Fine and gross motor skills, intellectual abilities, progression of socialization. Different conceptions of the socialisation process, or personalisation /individualisation/. Pre-school age - cognitive development from symbolic to demonstrative thinking, internalisation of social norms, roles, meaning of play. Development of moral sense. Issues of school maturity. School age. Its specifics, factors influencing school performance, teacher authority, adaptation to the school environment, cooperation x competition. Pubescence /puberty and puberty/. Timing, biological, psychological and social changes, cognitive development, personality reversals, early sexual experiences, career orientation, life orientation, self-concept. Peer group influence. Adolescence. Early, middle and late adulthood. Specifics, social roles, working and reproductive conditions. Lifestyle, family and its development. Creative activity. Ageing and old age. Evolutionary bio-psycho-social changes. Seminars: Children's drawing. Issues of school success. Adolescence and drugs. Extremely Young Marriages + Surrogate Family Care. Early sexual experiences. Intergenerational conflicts in adolescence. Importance of original family models for mate choice. Today's lifestyles and mental hygiene. Specifics of old age. <br>
Respecting time constraints, discussions and demonstrations of social psychological training techniques will take place. <br>
Poslední úprava: Urban Kamila, Mgr., Ph.D. (26.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
Podmínky pro absolvování zkoušky: úspěšné absolvování testu, který bude sestávat z látky probírané na přednáškách + povinné literatury pro jednotlivá témata.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
Conditions for passing the exam: successful completion of the test, which will consist of the material covered in the lectures + required readings for each topic.
Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (13.10.2023)
Literatura -
Povinná:
Siegler, R.S., Saffran, J., Eisenberg, N., Gershoff, E. (2020). How Children Develop. (6th ed). Worth Publishers. ISBN: 978-1319184568
Feldman, R. S., & Bishop, J. (2018). Development across the life span (5th Edition). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Portál.
Georgi, H., Dragomirecká, E., & Jarolímová, E. (Eds.). (2024). Psychologie stárnutí a stáří. Grada.
McDevitt, T. M., Ormrod, J. E. (2019). Child development and education. 7th edition. Pearson Higher Education AU.
Povinná četba na jednotlivé přednášky bude upřesněna v průběhu výuky.
Doporučená:
Berger, K. S. (2016). Invitation to the life span. Worth Publishers, Inc. Berk, L. E. (2013). Child Development (9th ed.). Boston, MA: Pearson. Bornstein, M. H., & Lamb, M. E. (Eds.). (2015). Developmental science: An advanced textbook. Taylor & Francis Group Erikson, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: doplněné vydání o devátém stupni vývoje od Joan M. Eriksonové. Praha: Lidové noviny, 1999. Psychologie P. ISBN 80-7106-291-X. Dunovský, J.; Dytrych, Z.; Matějček, Z. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada. Dytrych, Z.; Matějček, Z.; Schuller, V. (1977). Nechtěné děti. Praha: Zprávy VÚPS. Erikson, E. H. Childhood and Society. (1963). New York: W. W. Norton. Fingerman, K. L., Berg, C., Smith, J. & Antonucci, T. (2011). Handbook of Lifespan Development. Springer. Harris, M. (2008). Exploring developmental psychology: Understanding theory and methods. Sage. Hopkins, B., Geangu, E., & Linkenauger, S. (Eds.). (2017). The Cambridge encyclopedia of child development. Cambridge University Press. Hubmann, P. (2017). Child Development: Adaptive Behavior and Biological Embedding. Cuvillier Verlag. Jones, N. A., Platt, M., Mize, K. D., & Hardin, J. (2019). Conducting Research in Developmental Psychology. Taylor & Francis Group. Langmeier, J., Krejčířová, D. (2009). Vývojová psychologie. Praha: Grada. Piaget, J. (1966). Psychologie inteligence. Praha: SPN. Piaget, J. ; Inhelderová, B. (1970). Psychologie dítěte. Praha: SPN. Richardson, K. (2005). Developmental psychology: How nature and nurture interact. Psychology Press. Shiller, V. M. (2017). The attachment bond: Affectional ties across the lifespan. Lexington Books. Sigelman, C. K., & Rider, E. A. (2021). Life-span human development. Cengage Learning. Vágnerová, M. (1996). Vývojová psychologie I. a II. Praha: Karolinum. Zittoun, T., Valsiner, J., Gonçalves, M. M., Vedeler, D., Salgado, J., & Ferring, D. (2013). Human development in the life course: Melodies of living. Cambridge University Press.
Poslední úprava: Urban Kamila, Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
* Required: Siegler, R.S., Saffran, J., Eisenberg, N., Gershoff, E. (2020). How Children Develop.(6th ed). Worth Publishers. ISBN: 978-1319184568� Feldman, R. S., & Bishop, J. (2018). development across the life span (5th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.� McDevitt, T. M., Ormrod, J. E. (2019). Child development and education. 7th edition. Pearson Higher Education AU. Required readings for individual lectures will be specified during the course.
* Recommended: Berger, K. S. (2016). Invitation to the life span. Worth Publishers, Inc. � Berk, L. E. (2013). child development 9th ed.� Bornstein, M. H., & Lamb, M. E. (Eds.) (2015). Developmental science: An advanced textbook. Taylor & Francis Group� Erikson, E. H. Childhood and Society. (1963). New York: W. W. Norton.� Fingerman, K. L., Berg, C., Smith, J. & Antonucci, T. (2011). Handbook of Lifespan Development. Springer.� Harris, M. (2008). exploring developmental psychology: understanding theory and methods. Sage.� Hopkins, B., Geangu, E., & Linkenauger, S. (Eds.) (2017). The Cambridge encyclopedia of child development. Cambridge University Press.� Hubmann, P. (2017). Child Development: Adaptive Behavior and Biological Embedding. Cuvillier Verlag. � Jones, N. A., Platt, M., Mize, K. D., & Hardin, J. (2019). Conducting Research in Developmental Psychology. Taylor & Francis Group.� Richardson, K. (2005). Developmental psychology: How nature and nurture interact. Psychology Press.� Shiller, V. M. (2017). The attachment bond: Affectional ties across the lifespan. Lexington Books.� Sigelman, C. K., & Rider, E. A. (2021). life-span human development. Cengage Learning. � Zittoun, T., Valsiner, J., Gonçalves, M. M., Vedeler, D., Salgado, J., & Ferring, D. (2013). Human development in the life course: Melodies of living. Cambridge University Press.
Poslední úprava: Urban Kamila, Mgr., Ph.D. (09.10.2024)