PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Vývojová psychologie 1 - APS100080
Anglický název: Developmental Psychology 1
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z [HT]
Počet míst: 60 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Kamila Urban, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D.
PhDr. Alice Maulisová, Ph.D.
PhDr. RNDr. Tereza Nekovářová, Ph.D.
Mgr. Ondřej Pešout, Ph.D.
prof. PhDr. Filip Smolík, Ph.D.
Mgr. Kamila Urban, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: APS100081
Anotace -
Předmět postihuje základní témata obecné i speciální vývojové psychologie. Jsou předkládána přednáškovou i seminární formou a doplňována aktuálními výzkumnými poznatky a různými aktuálními materiály z oblasti praxe.  <br>
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy obecné a speciální vývojové psychologie.  <br>
<br>
Získané znalosti: Student zná definice, historii a hlavní témata vývojové psychologie; rozumí pohledům na vývoj jedince, jak je prezentovali Freud, behavioristé, Piaget, Vygotskij, Wallon a Gesell. Umí vysvětlit klíčové koncepty jako je nature vs. nurture, kontinuita vs. diskontinuita, mechanismy změn, sociokulturní kontext a individuální rozdíly. Student chápe běžné problémy společenské praxe, které souvisejí s poznatky vývojové psychologie. <br>
<br>
Získané dovednosti: Student dokáže vysvětlit rozdíly v celkových pohledech na vývoj jedince s ohledem na specifické problémy. Je schopen charakterizovat a rozlišit jednotlivá vývojová stádia a aplikovat získané poznatky na aktuální společenské problémy. <br>
<br>
Obsah předmětu: Úvod do vývojové psychologie; Výzkumné metody a etické otázky ve vývojové psychologii; Vývoj jazyka a komunikace; Teorie kognitivního vývoje; Teorie sociálního vývoje; Emoční vývoj a temperament; Rodina a rodičovství; Vývoj Self; Morální vývoj; Neurobiologický vývoj.
Poslední úprava: Urban Kamila, Mgr., Ph.D. (26.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

Podmínky pro získání zápočtu: skupinová prezentace empirické studie + úspěšné absolvování zápočtového testu.

Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
Literatura -

Povinná:

Siegler, R.S., Saffran, J., Eisenberg, N., Gershoff, E. (2020). How Children Develop. (6th ed). Worth Publishers. ISBN: 978-1319184568
Feldman, R. S., & Bishop, J. (2018). Development across the life span (5th Edition). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Portál.
McDevitt, T. M., Ormrod, J. E. (2019). Child development and education. 7th edition. Pearson Higher Education AU.

Povinná četba na jednotlivé přednášky bude upřesněna v průběhu výuky.

Doporučená:

Berger, K. S. (2016). Invitation to the life span. Worth Publishers, Inc.
 Berk, L. E. (2013). Child Development (9th ed.). Boston, MA: Pearson.
Bornstein, M. H., & Lamb, M. E. (Eds.). (2015). Developmental science: An advanced textbook. Taylor & Francis Grou Erikson, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: doplněné vydání o devátém stupni vývoje od Joan M. Eriksonové. Praha: Lidové noviny, 1999. Psychologie P. ISBN 80-7106-291-X.
Dunovský, J.; Dytrych, Z.; Matějček, Z. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada.
Dytrych, Z.; Matějček, Z.; Schuller, V. (1977). Nechtěné děti. Praha: Zprávy VÚPS.
Erikson, E. H. Childhood and Society. (1963). New York: W. W. Norton.
Fingerman, K. L., Berg, C., Smith, J. & Antonucci, T. (2011). Handbook of Lifespan Development. Springer.
Harris, M. (2008). Exploring developmental psychology: Understanding theory and methods. Sage.
Hopkins, B., Geangu, E., & Linkenauger, S. (Eds.). (2017). The Cambridge encyclopedia of child development. Cambridge University Press.
Hubmann, P. (2017). Child Development: Adaptive Behavior and Biological Embedding. Cuvillier Verlag.
Jones, N. A., Platt, M., Mize, K. D., & Hardin, J. (2019). Conducting Research in Developmental Psychology. Taylor & Francis Group.
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2009). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
Piaget, J. (1966). Psychologie inteligence. Praha: SPN.
Piaget, J. ; Inhelderová, B. (1970). Psychologie dítěte. Praha: SPN.
Richardson, K. (2005). Developmental psychology: How nature and nurture interact. Psychology Press.
Shiller, V. M. (2017). The attachment bond: Affectional ties across the lifespan. Lexington Books.
Sigelman, C. K., & Rider, E. A. (2021). Life-span human development. Cengage Learning.
Vágnerová, M. (1996). Vývojová psychologie I. a II. Praha: Karolinum.
Zittoun, T., Valsiner, J., Gonçalves, M. M., Vedeler, D., Salgado, J., & Ferring, D. (2013). Human development in the life course: Melodies of living. Cambridge University Press.

Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK