PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Kazuistický seminář: psychologie - APR519004
Anglický název: Case study seminar: psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (36)
letní:neurčen / neurčen (36)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AUS500006
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Kamila Urban, Ph.D.
Anotace -
Konkrétní náplň semináře vychází z aktuálních problémů školní praxe, se kterými se student setkává v rámci své vlastní oborové praxe. Kurz poskytuje studentům praktické dovednosti pro řešení problémů ve školní praxi prostřednictvím analýzy konkrétních případových studií (např. analýza náročného chování žáka, možné příčiny potíží v učení a s tím spojeného neprospěchu, problematické vztahy mezi učitelem a žákem, obtížná spolupráce s rodiči, psychické potíže). Seminář seznamuje studenty s metodami učitelské diagnostiky s důrazem na pedagogickou intervenci a sociální dovednosti pedagoga Kurz klade důraz na rozvoj citlivosti učitelů vůči individuálním potřebám žáků a na efektivní využívání pedagogických kompetencí v praxi.
Poslední úprava: Pekárková Simona, Mgr., Ph.D. (28.09.2024)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je seznámit studenty s praktickým řešením problémů školní praxe.

Poslední úprava: KPSBIDLO (01.10.2010)
Literatura -

Cangelosi, J. S. (2009) Strategie řízení školní třídy. Praha: Portál.

Krejčová, L., Mertin, V. (Eds.). (2011) Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Praha: Wolters Kluwer.

Kyriacou,Ch. (2012) Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.

Matějček,Z. (2011) Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN .

Mertin, V., Krejčová, L. a kol. (2013) Problémy s chováním ve škole. Individuální výchovný plán. Praha: Wolters Kluvers.

Pasch, M. a kol. (2005) Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.

Petty, G. (2013) Moderní vyučování. Praha: Portál.

Další odborné publikace jsou doporučovány ve vztahu k aktuálně řešeným otázkám edukační praxe.

Poslední úprava: Draberová Jana, PhDr., Ph.D. (10.02.2022)
Metody výuky

seminář

Poslední úprava: KPSBIDLO (01.10.2010)
Požadavky ke zkoušce -

Kazuistický seminář z psychologie absolvuje student po pedagogické praxi nebo souběžně s ní. 

Požadavky ke zkoušce nebo zápočtu:

-  Aktivní účast v předmětu

-  85 % povinná docházka (tj. tolerance absence je 3 vyučovací hodiny)

-  Vypracování návrhu diagnostiky klimatu školní třídy 

 Zápočet nebo zkouška jsou uděleny za zpracování kazuistiky školní třídy s důrazem na pedagogicko-psychologickou analýzu a navržení možných způsobů pedagogické intervence (včetně úvah o jejich efektivitě a možných úskalích).

 

 

Poslední úprava: Pekárková Simona, Mgr., Ph.D. (28.09.2024)
Sylabus -

Předmět seznamuje  studenty s praktickými řešeními problémů školní praxe. Rozborem konkrétních kazuistik jsou rozvíjeny dovednosti pedagogické diagnostiky s psychologickým přesahem.Dále seminář doplňuje studentům informace o symptomech, projevech dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (např. poruchy chování a učení, PAS, dvojí výjimečnost, děti s nadáním, psychické potíže dětí, děti s odlišným mateřským jazykem, děti ohrožené školní neúspěšností, problematika spolupráce s rodiči či kolegy pedagogy aj.) v souvislostech s poskytováním pedagogické intervence a nastavováním možných podpůrných opatření. Studenti jsou vedeni k celostnímu i diferenciálnímu pohledu na situaci dítěte/žáka a zvědomění vlivu, dopadu jeho specifik na osobní, školní život i jeho budoucí vzdělávací kariéru. Jde o trénink používání pedagogických odborných kompetencí řešení školních situací, postupů pedagogické intervence, jejich možné dopady a úskalí, jejich efektivitu ve vztahu k žákovi, školní třídě a výsledkům učení. Předmět si klade za hlavní cíl kultivovat citlivost učitele vůči každému žákovi a jeho potřebám, požadavkům i optimálním cestám jeho rozvoje. 

Poslední úprava: Pekárková Simona, Mgr., Ph.D. (28.09.2024)
Vstupní požadavky

absolvovaná či souběžně probíhající pedagogická praxe 

Poslední úprava: Draberová Jana, PhDr., Ph.D. (02.02.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK