PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Sociální sítě v muzeích a galeriích: výzkumný experiment - AMSV00057
Anglický název: Social networks in museums and galleries: a research experiment
Zajišťuje: Ústav českých dějin (21-UCD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 40 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Nina Wanča, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Nina Wanča, Ph.D.
Anotace
Sociální sítě a online propagace muzeí může mít v současném muzeu mnohem komplexnější povahu než pouhé informování o akcích. Předmět navazuje na aktuálně řešenou diplomovou práci na Muzejních studiích (FF UK). Muzea mohou efektivně využívat sociální sítě k oslovování generace Z, která např. Instagram nebo TikTok bere jako zdroj informací. Vzdělání a seberozvoj je totiž jedním z častých důvodů pro používání těchto sítí. V rámci semináře se seznámíte s tímto typem muzejního obsahu, s nároky generace Z na tento obsah a budete se podílet na sběru dat pro diplomovou práci v rámci experimentu. Dozvíte se také okolnosti vzniku výzkumu a získáte praktické zkušenosti se sběrem dat metodou výzkumného deníku.
Poslední úprava: Wanča Nina, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
Cíl předmětu

Vzdělávací cíle předmětu

  1. Seznámit s tématem muzejního vzdělávání prostřednictvím sociálních sítí

  2. Díky vlastní zkušenosti s účastí ve výzkumu si osvojíte 2 metodologické postupy (reflexe, výzkumný deník) v oblasti visitor studies

  3. Seznámit se s procesem designu výzkumu v kontextu rozvíjení vědecké zvídavosti



Poslední úprava: Wanča Nina, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavkem k zápočtu je:

1. Účast na dvou výukových hodinách

2. Aktivní účast na 2 reflexích

3. Průběžné vyplňování výzkumného deníku (Pravděpodobně formou audio zpráv v kombinaci s fotografiemi / screenshoty. Deníků bude 10 ks). 

Seznam dat

Odevzdání deníku každý třetí den, vždy do 22:00 hod.

  • 2. dubna 2025

  • 5. dubna 2025

  • 8. dubna 2025

  • 11. dubna 2025

  • 14. dubna 2025

  • 17. dubna 2025

  • 20. dubna 2025

  • 23. dubna 2025

  • 26. dubna 2025

  • 29. dubna 2025

Poslední úprava: Wanča Nina, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
Literatura

Matthias Berg & Caroline Düvel: Qualitative media diaries: An instrument for doing research from a mobile media ethnographic perspective:

Volpe, C. R. (2019). Digital diaries: New uses of PhotoVoice in participatory research with young people. Children’s Geographies, 17(3), 361–370. https://doi.org/10.1080/14733285.2018.1543852

Caronia, L. (2005). Feature Report: Mobile Culture: An Ethnography of Cellular Phone Uses in Teenagers’ Everyday Life. Convergence, 11(3), 96–103. https://doi.org/10.1177/135485650501100307

Poslední úprava: Wanča Nina, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
Sylabus

  • 25. Března 2025 (první hodina)
     Muzejní edutainment na sociálních sítí
     Sociální sítě jako nástroj pro vzdělání
     Seznámení s výzkumem a výzkumnými otázkami

  • 1. Dubna 2025 (druhá hodina)
     Organizační pokyny ke sběru dat
     Nastavení efektivní workflow
     Informovaný souhlas s účastí ve výzkumu

  • Sběr dat a proběžné odevzdávání výzkumného deníku, viz data v podmínkách zápočtu (28 dní)
     Start: 2. dubna - Konec: 29. dubna
     Během této doby budete sledovat profil instituce a reflektovat jeho přínos formou výzkumného deníku

  • První reflexe 15. dubna

  • Druhá reflexe 6. května

Poslední úprava: Wanča Nina, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK