Předmět se skládá z kombinace čtení základních textů z oblasti public history a paměťových studií a praktických <br>
sond do aktuální kultury vzpomínání. Cílem předmětu je vybavit studenty znalostí o základních principech fungování <br>
současné kultury vzpomínání a schopností se v ní orientovat a porozumět místu muzejních institucí v kultuře <br>
vzpomínání. Hlavní pilíře předmětu jsou především v těchto oblastech: 1) média paměti, 2) politiky paměti, včetně <br>
konkrétních příkladů, 3) menšinové perspektivy a aktuální trendy, demokratizace paměti. Přirozenou vlastností <br>
literatury k četbě a diskusi je její mezinárodní charakter / angličtina.<br>
Hlavní témata:<br>
<br>
1. LS 2024/2025
Prezenční výuka na FF probíhá v místnosti 205.
Předmět se skládá s kombinace čtení základních textů z oblasti public history a paměťových studií a praktických sond do aktuální kultury vzpomínání. Hlavní osou výuky v letním semestru je perspektiva jednotlivých médií paměti. Cílem předmětu je vybavit studující znalostí o základních principech fungování současné kultury vzpomínání a schopnosti se v ní orientovat a intervenovat do ní.
1. Public history a paměťová studia jako disciplíny
2. Média paměti: fotografie
3. Média paměti: fotografie v digitálním prostředí
3. Média paměti: film
4. Média paměti: pomníky, architektura a výtvarné umění
5. Média paměti: pamětnické svědectví
6. Média paměti: komiks
7. Beletrie jako médium paměti
8. Videohry jako médium paměti
9. Současné umění jako médium paměti
10. Demokratizace kultury vzpomínání
11. Menšinové perspektivy v kultuře vzpomínání
12. Paměť v éře antropocénu
Poslední úprava: Sixta Václav, Mgr., Ph.D. (03.02.2025)
Literatura
Literatura povinná:
Kamil ČINÁTL, Editorial, In: Historie - Otázky - Problémy, 2018, 10, č. 1, s. 7-12. Public history reader
Sara YOUNG - Astrid ERLL - Ansgar NÜNNING, ed., A companion to cultural memory studies. Berlin 2010.
NORA, Pierre, Mezi pamětí a historií. Problematika míst, In: Hubinger, Václav, ed. a Bensa, Alban, ed. Město: antologie francouzských společenských věd, Praha, Francouzský ústav pro výzkum ve společenských vědách 1996, s. 48-50.
Gregor FEINDT - Félix KRAWATZEK - Daniela MEHLER - Friedmann PESTEL a Rieke TRIMÇEV, Entangled Memory: Toward a Third Wave In Memory Studies, History and Theory, 53, 2014, s. 24-44.
Literatura doporučená:
CHAKRABARTHY, Dipesh, Climate of history: Four Theses, Critical Inquiry, Vol. 35, No. 2 (Winter 2009), pp. 197-222.
HARTOG, François. Věřit v dějiny. Překlad Petr Horák. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury 2016.
MIRZOEFF, Nicholas. Jak vidět svět. Překlad Andrea Průchová Hrůzová a Jan J. Škrob. Praha: ArtMap 2018.
SCHAMA, Simon. Krajina a paměť. Vyd. 1. Praha: Argo 2007.
Kamil ČINÁTL - Jan MERVART - Jaroslav NAJBERT, Jaroslav, eds., Podoby československé normalizace: dějiny v diskuzi, Praha 2017.
Kamil ČINÁTL - Čeněk PÝCHA, Nová vizualita druhé světové války, in: Petr A. BÍLEK - Josef ŠEBEK, eds. Česká populární kultura: transfery, transponování a další tranzitní procesy, Praha 2017, s. 279-296.
Sharon MACDONALD, Memorylands: heritage and identity in Europe today, London 2013.
Lev MANOVICH, Principy nových médií, In: Tomáš DVOŘÁK, ed. Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha 2010.
Čeněk PÝCHA, Digitální paměť: úložiště vzpomínek pamětníků, In: Tomáš DVOŘÁK et al. Temporalita (nových) médií. Praha 2016, s. 171-204.
Steffi DE JONG, The Wittness as Object: Video Testimony in Memorial Museums, New York/Oxford 2020.
Poslední úprava: Paštěka Václav, Mgr. (06.02.2023)