|
|
|
||
Cílem kurzu je představit studentům témata a metody terénního výzkumu jazyka. Soustředí se hlavně na témata a metody tzv. strukturního terénního výzkumu, jehož daty jsou jazykové struktury. Vedle teoreticky zaměřených lekcí obsahuje kurz i lekce praktické, v nichž si studenti sami vyzkoušejí některé procedury strukturního terénního výzkumu, a hodiny, v nichž specialisté ve svých oborech představí svůj vlastní lingvistický terénní výzkum. Poslední úprava: Elšík Viktor, Mgr., Ph.D. (23.09.2020)
|
|
||
Kurz je zakončen klasifikovanou atestací. Ta je založena na následujícím bodovém hodnocení: 90–100 bodů = výborně, 80–89 bodů = velmi dobře, 70–79 bodů = dobře, 0–69 bodů = neprospěl/a. Body lze získat pravidelnou domácí přípravou a aktivní účastí v seminárních částech kurzu. Písemné zpracování textů a domácích úkolů vkládejte do dropboxu vždy do 20:00 dne předcházejícího výuce; pozdější dodání úkolu je považováno za jeho nesplnění. Poslední úprava: Elšík Viktor, Mgr., Ph.D. (23.09.2020)
|
|
||
Povinná literatura Chelliah, Shobhana L. 2001. The role of text collection and elicitation in linguistic fieldwork. In: Newman, Paul / Ratliff, Martha (eds.) Linguistic Fieldwork. Cambridge: Cambridge University Press. 152–165. Hyman, Larry M. 2001. Fieldwork as state of mind. In: Newman, Paul / Ratliff, Martha (eds.) Linguistic Fieldwork. Cambridge: Cambridge University Press. Mihas, Elena I. 2012. Subcontracting native speakers in linguistic fieldwork: A case study of the Ashéninka Perené (Arawak) research community from the Peruvian Amazon. Language Documentation & Conservation 6: 1–21. Rice, Keren. 2005. A typology of good grammars. Studies in Language 30, 385–415. Weber, David J. 2005. Thoughts on growing a grammar. Studies in Language 30, 417–444.
Doporučená literatura Ameka, Felix K. – Dench, Alan – Evans, Nicholas (eds.) 2006. Catching language: the standing challenge of grammar writing. Mouton de Gruyter. Bowern, Claire. 2008. Linguistic fieldwork: A practical guide. Palgrave Macmillan. Chelliah, Shobhana L. – De Reuse, Willem J. 2011. Handbook of descriptive linguistic fieldwork. Spinger. Crowley, Terry. 2007. Field linguistics: A beginner’s guide. Oxford University Press. Dixon, R. M. W. 2007. Field linguistics: A minor guide. Sprachtypologie und Universalienforschung (STUF) 60(1): 12–31. Newman, Paul – Ratliff, Martha (eds.) 2001. Linguistic fieldwork. Cambridge University Press. Payne, Thomas E. 1997. Describing morphosyntax: A guide for field linguists. Cambridge University Press. Sakel, Jeanette – Everett, Daniel L. 2012. Linguistic fieldwork. Cambridge University Press. Vaux, Bert & Cooper, Justin. 1999. Introduction to linguistic field methods. Munich: Lincom. Poslední úprava: Elšík Viktor, Mgr., Ph.D. (23.09.2020)
|
|
||
V případě distanční výuky budou přednášky i semináře probíhat živě online, a to na platformě Zoom. Bez ohledu na formu výuky budou všechny soubory (sylabus, handouty, prezentace, úkoly apod.) sdíleny pomocí platformy Dropbox. Pozvání do zoomové místnosti i do dropboxové složky dostanou studenti emailem před první hodinou. Poslední úprava: Elšík Viktor, Mgr., Ph.D. (23.09.2020)
|
|
||
Struktura kurzu 1. Terénní výzkum jazyka 2. Konzultanti a výzkumníci 3. Etika terénního výzkumu 4. Elicitace dat a získávání textů 5.–6. Praktikum: Konstrukce dotazníku 7. Gramatikografie 8. Praktikum: Práce s gramatikami 9. Praktikum: Elicitace, transkripce a analýza dat 10.–12. Příklady terénního výzkumu 13. Reflexe příkladů terénního výzkumu
Zapsaným studentům je k dispozici podrobný sylabus. Poslední úprava: Elšík Viktor, Mgr., Ph.D. (23.09.2020)
|