PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
PVP HistoryLab: práce s prameny v dějepisném vzdělávání - AHSN00188
Anglický název: PVP HistoryLab: Using Sources in the historical education
Zajišťuje: Ústav českých dějin (21-UCD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AHSV01029
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D.
Anotace
Předmět zkoumá možnosti moderních technologií ve vzdělávání v mezipředmětových vztazích (didaktika dějepisu a didaktiky dalších humanitních oborů, muzejní, galerijní a památková edukace). Zaměřuje se na práci se zdroji (text, obraz, fotografie, film, audio ad.) v interaktivním digitálním prostředí, přičemž se opírá o zkušenosti a data spojená s vývojem a provozem aplikace HistoryLab (od 2016).
Kurz cíleně propojuje několik perspektiv: různé oborové didaktiky zaměřené na práci s historickými zdroji, praktická výuka ve škole, edukace v galerii, v muzeu a na památce, technologie ve vzdělávání. Nabízí účastníkům příležitost reflektovat konkrétní historická témata z těchto různorodých perspektiv. V průběhu semestru získají účastníci kurzu mnohovrstevnatou zkušenost s HistoryLabem, která je přenosná i do jiného prostředí. Na závěr si zkusí navrhnout vlastní cvičení. Předmět rozvíjí dovednosti vhodné pro budoucí učitele nejen dějepisu, ale může být prospěšný též muzejním či galerijním pracovníkům a historikům se zájmem o popularizaci historiografie a dějiny ve veřejném prostoru.

Zápočet bude udělen za aktivní účast na výuce (práce v HistoryLabu, četba textů, diskuze v rámci setkání), zkouška za návrh cvičení.

Poslední úprava: Činátl Kamil, doc. Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
Literatura

ČINÁTL, Kamil, NAJBERT, Jaroslav, RIPKA, Vojtěch, Historická gramotnost v aplikaci HistoryLab: Realistický přístup k osvojování didaktické teorie dějepisu. Historie-otázky-problémy, 2021, 13(2), s. 50–70.

DOSTÁL, Jiří, Badatelsky orientovaná výuka: Pojetí, podstata, význam a přínosy. UPOL, Olomouc 2015.

HAVLŮJOVÁ, Hana, HUDEC, Petr, INDROVÁ, Martina a kol., Památky nás baví I–V, NPÚ, Praha 2015

Lublaňský manifest o čtení (2023), dostupné online: https://readingmanifesto.org/

SCHEP, Mark, KINTZ, Pauline (ed.), Průvodcovství jako profese: muzejní průvodce v uměleckých a historických muzeích, PedF UK, Praha 2022, dostupné online: https://vydavatelstvi.pedf.cuni.cz/index.php/2022/12/15/pruvodcovstvi-je-profese/

SEIXAS, Peter, MORTON, Tom: The big six: Historical thinking concepts. Nelson Education, Toronto 2013.

SÝKOROVÁ, Pavla, RIPKA, Vojtěch, Epistemická přesvědčení v dějepise. Historie – Otázky – Problémy, 15(2), 2023, s. 55-72.

Závěrečná zpráva projektu Dějepis plus, MŠMT, Praha 2023, dostupné online: https://dejepisplus.npi.cz/wp-content/uploads/2024/01/zaverecna-zprava-d-web.pdf

Poslední úprava: Činátl Kamil, doc. Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
Sylabus

1) Historické vzdělávání v éře nových médií a digitalizace: problémy a příležitosti?

2) Co je to HistoryLab? Seznámení s digitální dílnou pro práci s prameny.

3) Jakou roli mají prameny v současném historickém vzdělávání? Jak vybrat vhodný zdroj či kompozici zdrojů? Seznámení se současnou didaktickou teorií.

4) Praktika: výběr vhodného pramene či kompozice.

5) Práce s prameny v mezipředmětových souvislostech: muzejní a památková edukace, podpora pokročilých čtenářských dovedností ad.

6) Jak hodnotit historické myšlení žáků v digitálním prostředí? Rozbor anonymizovaných výsledků práce studentů ZŠ, SŠ a gymnázií s pohledu učitele.

7) Jak vzniká cvičení v HistoryLabu? Podrobný příběh vybraného cvičení: od prvního návrhu, přes prototyp, jeho testování a následnou úpravu dle zpětné vazby z praxe.

8) O čem vypovídají uživatelská data z HistoryLabu? Možnosti „evidence based“ výzkumu a kriteriální hodnocení výkonu žáků.

9) Praktika: pokus o vytvoření vhodného setu pramenů a metodického postupu pro cvičení v HistoryLabu.

10) Prezentace návrhů vlastních cvičení a evaluace kurzu.

 

Poslední úprava: Činátl Kamil, doc. Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK