|
|
|
||
Předmět zkoumá možnosti moderních technologií ve vzdělávání v mezipředmětových vztazích (didaktika dějepisu a didaktiky dalších humanitních oborů, muzejní, galerijní a památková edukace). Zaměřuje se na práci se zdroji (text, obraz, fotografie, film, audio ad.) v interaktivním digitálním prostředí, přičemž se opírá o zkušenosti a data spojená s vývojem a provozem aplikace HistoryLab (od 2016).
Kurz cíleně propojuje několik perspektiv: různé oborové didaktiky zaměřené na práci s historickými zdroji, praktická výuka ve škole, edukace v galerii, v muzeu a na památce, technologie ve vzdělávání. Nabízí účastníkům příležitost reflektovat konkrétní historická témata z těchto různorodých perspektiv. V průběhu semestru získají účastníci kurzu mnohovrstevnatou zkušenost s HistoryLabem, která je přenosná i do jiného prostředí. Na závěr si zkusí navrhnout vlastní cvičení. Předmět rozvíjí dovednosti vhodné pro budoucí učitele nejen dějepisu, ale může být prospěšný též muzejním či galerijním pracovníkům a historikům se zájmem o popularizaci historiografie a dějiny ve veřejném prostoru. Zápočet bude udělen za aktivní účast na výuce (práce v HistoryLabu, četba textů, diskuze v rámci setkání), zkouška za návrh cvičení. Poslední úprava: Činátl Kamil, doc. Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
|
|
||
ČINÁTL, Kamil, NAJBERT, Jaroslav, RIPKA, Vojtěch, Historická gramotnost v aplikaci HistoryLab: Realistický přístup k osvojování didaktické teorie dějepisu. Historie-otázky-problémy, 2021, 13(2), s. 50–70. DOSTÁL, Jiří, Badatelsky orientovaná výuka: Pojetí, podstata, význam a přínosy. UPOL, Olomouc 2015. HAVLŮJOVÁ, Hana, HUDEC, Petr, INDROVÁ, Martina a kol., Památky nás baví I–V, NPÚ, Praha 2015 Lublaňský manifest o čtení (2023), dostupné online: https://readingmanifesto.org/ SCHEP, Mark, KINTZ, Pauline (ed.), Průvodcovství jako profese: muzejní průvodce v uměleckých a historických muzeích, PedF UK, Praha 2022, dostupné online: https://vydavatelstvi.pedf.cuni.cz/index.php/2022/12/15/pruvodcovstvi-je-profese/ SEIXAS, Peter, MORTON, Tom: The big six: Historical thinking concepts. Nelson Education, Toronto 2013. SÝKOROVÁ, Pavla, RIPKA, Vojtěch, Epistemická přesvědčení v dějepise. Historie – Otázky – Problémy, 15(2), 2023, s. 55-72. Závěrečná zpráva projektu Dějepis plus, MŠMT, Praha 2023, dostupné online: https://dejepisplus.npi.cz/wp-content/uploads/2024/01/zaverecna-zprava-d-web.pdf Poslední úprava: Činátl Kamil, doc. Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
|
|
||
1) Historické vzdělávání v éře nových médií a digitalizace: problémy a příležitosti? 2) Co je to HistoryLab? Seznámení s digitální dílnou pro práci s prameny. 3) Jakou roli mají prameny v současném historickém vzdělávání? Jak vybrat vhodný zdroj či kompozici zdrojů? Seznámení se současnou didaktickou teorií. 4) Praktika: výběr vhodného pramene či kompozice. 5) Práce s prameny v mezipředmětových souvislostech: muzejní a památková edukace, podpora pokročilých čtenářských dovedností ad. 6) Jak hodnotit historické myšlení žáků v digitálním prostředí? Rozbor anonymizovaných výsledků práce studentů ZŠ, SŠ a gymnázií s pohledu učitele. 7) Jak vzniká cvičení v HistoryLabu? Podrobný příběh vybraného cvičení: od prvního návrhu, přes prototyp, jeho testování a následnou úpravu dle zpětné vazby z praxe. 8) O čem vypovídají uživatelská data z HistoryLabu? Možnosti „evidence based“ výzkumu a kriteriální hodnocení výkonu žáků. 9) Praktika: pokus o vytvoření vhodného setu pramenů a metodického postupu pro cvičení v HistoryLabu. 10) Prezentace návrhů vlastních cvičení a evaluace kurzu.
Poslední úprava: Činátl Kamil, doc. Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
|