PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Seminář filmové analýzy B - AFV100024
Anglický název: Film Analysis: Seminar B
Zajišťuje: Katedra filmových studií (21-KFS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Anotace
Seminář filmové analýzy B navazuje na kurz Seminář filmové analýzy A. Kurz se zaměří na exemplární analýzy vybraných filmů, ve shodě s metodou neformalistické analýzy (podle knihy David Bordwell a Kristin Thompsonová: Umění filmu), respektive zaměří se na obecnější otázky rozkrývání významů, problém formy a stylu. Na základě jednoho filmu budou studenti postupně analyzovat jednotlivé stylové prvky, na závěr pak napíší shrnující analýzu.
Kurz je povinný kurz pro studenty prvního ročníku ve druhém semestru a vyžaduje aktivní účast na hodinách a soustavnou přípravu na jednotlivé hodiny. Na každou hodinu bude zadávána četba textů k prostudování a písemnému shrnutí a písemné úkoly. Studenti budou veškeré úkoly odevzdávat i nadále na google docs - do nové složky, nebude-li zadání znít jinak.
Poslední úprava: Svatoňová Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (19.01.2024)
Literatura

David Bordwell a Kristin Thompsonová: Umění filmu.

Poslední úprava: Svatoňová Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (06.01.2021)
Požadavky ke zkoušce

aktivní účast v seminárních debatách, adekvátní odborná úroveň výstupů a jejich odevzdávání v daných termínech, vyhotovenení závěrešné analýzy a prezentace zvukové ukázky

Poslední úprava: Svatoňová Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (19.01.2024)
Sylabus

Předběžný harmonogram kurzu:

19. 2. Hodina se nekoná; četba mladý pan Lincoln na příští hodinu (11)

26. 2.– Jakub Felcman – host – úvod do Cashier du Cinema; na příště si přečtěte texty z úkolu č. 12

1. 3. – workshop 1.3. v 19:30 v Ponrepu

5. 3.– Styly psaní – odborný styl, esejistický styl (úkol č. 12); na příště si přečtěte texty o neoformalistické analýze (13A) od K. Thompsonové, případně texty Jarmily Křenkové a Jiřího Angera (13B)

12. 3. Co to je formální analýza? Neoformalistická analýza filmových prostředků; Jak na neoformalistickou analýzu filmových prostředků

Úkol: založit novou složku

četba: David Bordwell a Kristin Thompsonová: Vyprávění jako formální systém. In: Umění filmu.

Úkol: napište narativní analýzu vybraného filmu – 17. 3. do půlnoci

19. 3 – Narativní analýza; ukázka: O slavnosti a hostech

rozbor textů o naraci

Četba na příště: David Bordwell a Kristin Thompsonová: Záběr: Mizanscéna. In: Umění filmu.

Úkol: napište analýzu mizanscény vybraného filmu – 24. 3. do půlnoci

26. 3. – Mizanscéna; ukázky: Vertigo

četba: David Bordwell a Kristin Thompsonová: Záběr: Kamera In: Umění filmu.

Úkol: napište analýzu kamery vybraného filmu – 31. 3. do půlnoci

2. 4.  – Kamera, ukázky: Občan Kane

Četba na příště: David Bordwell a Kristin Thompsonová: Střih ve filmu. In: Umění filmu

Úkol: napište analýzu střihu vybraného filmu do 9. 4. do půlnoci

9. 4. – Hodina se nekoná

16. 4. – Střih; ukázky: Křižník Potěmkin, Apokalypsa

četba: David Bordwell a Kristin Thompsonová: Zvuk ve filmu. In: Umění filmu

Úkol: napište analýzu zvuku vybraného filmu do 25. 4. do půlnoci

23. 4.Hodina se nekoná; připravte si zvukovou ukázku

30. 4. – prezentace zvukové ukázky; začátek psaní celkové analýzy – domácí práce

7. 5. – hodina se nekoná; psaní celkové analýzy; odevzdání do 11.5.

14. 5. – závěrečná hodina; představení celkové analýzy

Poslední úprava: Svatoňová Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (10.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK