|
|
|
||
Přednášky (Prof. PhDr. Vlastimil Zuska, CSc.)
V návaznosti na předchozí téma film jako filosofie, tedy filmu jako nástroje filosofování a tedy přinášení nových podnětů a myšlenek i na nejobecnější úrovni poznání, zaměří se letošní kurz na otázku, která se nabízí: aby mohl (a nutně nemusí) film přinášet „transfilmové“ poznání, musí či měl by filmový divák především a nejprve poznat/porozumět filmového dílu samému. Na tuto otázku se zaměřuje recentní směr filmové teorie - kognitivismus, který bude hlavním předmětem kurzu. V jeho rámci pak nastíníme problematiku narativního porozumění diváka, opět z kognitivní perspektivy v kontrastu s komunikativním pojetím, problém filmového vypravěče, opositum kódu a inference a v závěru i extenzi kognitivismu do kognitivní sémiotiky. Seminář (Tereza Hadravová) V semináři budeme sledovat problematiku filmové adaptace literárního díla. Seznámíme se se způsobem, jakým o filmových adaptacích přemýšlejí vybraní estetici a estetičky, budeme diskutovat o adaptovatelnosti různých vlastností literárního díla a o hodnotící kategorii věrnosti. Poslední úprava: Hadravová Tereza, Mgr., Ph.D. (03.10.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je se pomocí tematicky několika úzce zaměřených sond (prizmatem pojmů "kognitivismus" či "vypravěč") zorientovat v rozsáhlém prostoru teorií filmu a audiovize druhé poloviny XX. století a současnosti. Studenti absolvující kurz porozumí základním pojmům soudobé filmové teorie, budou schopni komparovat různé přístupy a způsoby kladení otázek a dokáží kriticky hodnotit různé druhy odpovědí. Poslední úprava: Hadravová Tereza, Mgr., Ph.D. (03.10.2024)
|
|
||
ZKOUŠKA - písemný test zaměřený na odpřednášenou látku. ZÁPOČET Aktivní účast v hodinách (četba zadané literatury, sledování zadaných filmů, účast na diskuzi) Dvě písemné práce: 1. krátká recenze / anotace / popis filmu; 2. esej Poslední úprava: Hadravová Tereza, Mgr., Ph.D. (03.10.2024)
|
|
||
Přednášky - základní studijní literatura Základní literatura: -- Seminář BAZIN, André. L'adaptation ou le cinéma comme Digeste. Esprit. 1948, roč. 7, č. 146, s. 32-40. BUBENÍČEK, Petr. Filmová adaptace: Hledání interdisciplinárního dialogu. Iluminace. 2010, roč. 22, č. 1, s. 7-21. CHATMAN, Seymour. What Novels Can Do That Films Can’t (and vice versa). Critical Inquiry. 1980, roč. 7, č. 1, s. 121-140. DICECCO, Nico. State of the Conversation: The Obscene Underside of Fidelity. Adaptation. 2015, roč. 8, č. 2, s. 161–175. HAROLD, James. The Value of Fidelity in Adaptation. British Journal of Aesthetics. 2018, roč. 58, č. 1, s. 89-100. HELMANOVÁ, Alicja. Tvořivá zrada. Filmové adaptace literárních děl. In: MAREŠ, Petr a SZCZEPANIK, Petr (ed.). Tvořivé zrady. Současné polské myšlení o filmu a audiovizuální kultuře. Praha: Národní filmový archiv, 2006, s. 140-143. ISBN 8070041196. LIVINGSTON, Paisley Nathan. On the appreciation of cinematic adaptations. Projections. 2010, roč. 4, č. 2, s. 104-127. NANNICELLI, Ted. Instructions and Artworks: Musical Scores, Theatrical Scripts, Architectural Plans, and Screenplays. The British Journal of Aesthetics. 2011, roč. 51, č. 4, s. 399-414. Poslední úprava: Hadravová Tereza, Mgr., Ph.D. (03.10.2024)
|
|
||
Kurz sestává z přednášky a semináře. Semináře budou naplněny společnou interpretacích některých významných textů a poskytování kolektivní zpětné vazby k vlastním textům. Poslední úprava: Hadravová Tereza, Mgr., Ph.D. (06.10.2022)
|
|
||
Zkouška (písemný test) ověřuje porozumění problematice sledované na přednáškách a probírané literatuře. Zápočet je udělen na základě aktivity studenta či studentky během hodin a po odevzdání dvou písemných prací. Poslední úprava: Hadravová Tereza, Mgr., Ph.D. (03.10.2024)
|
|
||
Přednášky (Prof. PhDr. Vlastimil Zuska, CSc.) Poslední úprava: Hadravová Tereza, Mgr., Ph.D. (03.10.2024)
|
|
||
Kurz je určen především pro studenty a studentky magisterského studia oboru estetika, pokročilejší studenti bakalářského stupně (2. a 3. ročník) jsou však také vítáni. Kurz je zároveň otevřený pro studenty a studentky z jiných kateder FF UK. Přednášky navazují na některá témata probíraná v rámci bakalářského kurzu Filmová teorie a estetika, jeho absolvování však není vstupní podmínkou. Poslední úprava: Kubalík Štěpán, Mgr., Ph.D. (20.06.2022)
|