|
|
|
||
Předmět vytváří podmínky pro propojení teoretické a praktické přípravy budoucích učitelů formou pedagogických pozorování na vybraných středních školách, následných rozborů a diskusí o klíčových tématech učitelské praxe, jako jsou např. příprava na vyučování, hodnocení, výběr a adaptace materiálů, třídní management, individualizace výuky, spolupráce s rodiči, začínající učitel aj. Jádrem předmětu budou observace středoškolských učitelů při výuce (3 x 4 vyučovací hodiny) a jejich následný rozbor za přítomnosti příslušného učitele. Dle aktuálních možností si studenti vyzkoušejí také vlastní výuku v menších úsecích (příprava jedné aktivity nebo asistování vyučujícími či tandemové učení). Studenti se seznámí s různými observačními technikami a získají dovednost je v praxi aplikovat a volit vhodné techniky pro různé účely. Dále se naučí podávat zpětnou vazbu vyučujícímu formou post-observačního rozboru a observačního protokolu. Seznámí se i s možnostmi aplikace observačních dovedností pro účely pedagogického, didaktického a akčního výzkumu. Předmět je koncipován jako příprava na povinnou pedagogickou praxi v rámci tzv. pedagogického minima a rozvíjí schopnosti reflektivního přístupu k učitelské profesi.<br>
Poslední úprava: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)
|
|
||
Rozvinout analytické schopnosti a komunikační dovednosti potřebné ke kritickému zhodnocení výukového procesu na základě pedagogického pozorování. Rozvinout chápání interakce učitele v jazykové třídě a rolí učitele a studentů. Prohloubit chápání složek vstupujících do přípravy učitele na výuku. Rozvinout chápání vyučování jako dynamického procesu zohledňujícího kurikulum, osnovy, cíle výuky a potřeby studentů v kontextu proměnných ovlivňujících vyučování. Rozvinout schopnost skupinové spolupráce při hodnocení vyučování. Rozvinout schopnosti potřebné pro sestavení efektivní zpětné vazby jak formou ústního rozboru, tak prostřednictvím observačního protokolu. Rozvinout schopnosti aplikovat různé observační techniky pro řešení specifických problémů, které při výuce vyvstávají. Poslední úprava: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)
|
|
||
Dokáži observovat své kolegy při výuce, rozpoznat různé metodické postupy v jejich práci a poskytnout jim konstrkutivní zpětnou vazbu. Dokáži kriticky zhodnotit observovanou výuku na základě znalostí teoretických principů. Dokáži poskytnout efektivní zpětnou vazbu jak formou ústního rozboru, tak prostřednictvím observačního protokolu. Dokáži chápat vyučování jako dynamický proces zohledňující kurikulum, osnovy, cíle výuky a potřeby studentů v kontextu proměnných ovlivňujících vyučování a tyto faktory zahrnout do zpětné vazby či protokolu. Poslední úprava: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)
|
|
||
Účast na úvodním a závěrečném semináři na FF UK. Účast na všech hospitačních blocích (3x 4 hodiny). Účast na pohospitačních rozborech (3x 1 hodina). Odevzdání 3 hospitačních protokolů a zpracovaných reflexí Odevzdání jednoho libovolného artefaktu do vlastního profesního portfolia
Poslední úprava: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)
|
|
||
Bailey, K. M. (2006) Language teacher supervision. A case-based approach. Cambridge: Cambridge University Press. Bitljanová, V. & Edwards, S. & Pekařová, I. (2000) Práce se studenty na praxi ve škole. Příručka pro mentory. Liberec. Čapek, R. (2001) Pedagogická praxe pro studenty: od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus. Malderez, A. & C. Bodóczky. (1999) Mentor courses. Cambridge: Cambridge University Press. Mason, J. (2002) Researching your own practice. London: Routledge. Saginor, N. (2008) Diagnostic classroom observation. Thousand Oaks: SAGE. Corwin Press. Wajnryb, R. (1992) Classroom observation tasks: A resource book for language teachers and trainers. Cambridge: Cambridge University Press. Walker, R. & C. Adelman (2005) A guide to classroom observation. London: Routledge. Wragg, E.C. (1999) An Introduction to Classroom Observation. London: Routledge. Poslední úprava: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)
|
|
||
1. Úvodní seminář na FF 2. Návštěva první školy, observace, příp. výuka v rozsahu min. 4 výukových jednotek 3. Návštěva druhé školy, observace, příp. výuka v rozsahu min. 4 výukových jednotek 4. Návštěva třetí školy, observace, příp. výuka v rozsahu min. 4 výukových jednotek 5. Závěrečný seminář na FF Poslední úprava: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)
|
|
||
- studium učitelského studijního programu Učitelství pro střední školy - úspěšně absolvovaný min. první semestr Didaktiky němčiny Poslední úprava: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)
|