|
|
|
||
V semináři jsou studenti – na základě poznatků obecně pedagogických – konfrontováni s vybranými problémy didaktiky výchovy a vzdělávání neslyšících dětí a žáků (a obecněji dětí a žáků se sluchovým postižením) - to vše obecně i v podmínkách současného českého vzdělávacího systému. Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (04.10.2022)
|
|
||
Předmět má tři hlavní cíle: 1. Studentům budou známy základní obecně pedagogické a obecně didaktické principy a budou se zamýšlet nad uplatněním těchto obecných zásad ve vztahu ke specifické situaci vzdělávání neslyšících dětí a žáků (obecně, ale též v současném českém vzdělávacím systému). 2. Studenti budou umět reflektovat osvojené teoretické poznatky v rámci své vlastní vzdělávací trajektorie a zapojovat je do své vlastní pedagogické praxe. 3. Studenti budou účinně používat různé učebnice, aplikace, programy a další výukové nástroje. Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (04.10.2022)
|
|
||
Aktivní účast na semináři a exkurzích, účast na pedagogických výstupech, plnění průběžně zadávaných úkolů (není nutné plnit je průběžně, z hlediska efektivity ped. procesu je to ale doporučeno), úspěch u zápočtového testu (jeho součástí je i diskuse nad testem; test se odevzdává a diskuse nad ním probíhá ve zkouškovém období, tzn. student má na splnění této části atestace tři pokusy, k nimž se zapisuje v SIS). Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (04.10.2022)
|
|
||
Vybraná doporučená literatura (seznam je pouze orientační, jeho cílem je studenta nasměrovat při vlastním výběru studijní literatury): CARLGREN, F. Výchova ke svobodě: Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar, 1991. CERNEY, J. Deaf education in America: voices of children from inclusion settings. Washington, D.C.: Gallaudet University Press, 2009. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ČAPEK, R. Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe, 2018. ČAPEK, R. Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe, 2017. ČAPEK, R. Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe, 2020. ČAPEK, R. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada, 2015. ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2014. ČAPEK, R. Učitel a rodič. Praha: Grada, 2013. Čeština ve výuce neslyšících – elektronický sborník (Soubor článků sebraných k příležitosti ukončení lektorského kurzu pro pedagogy.) Praha: Jazykové centrum Ulita, 2011. DVOŘÁKOVÁ, M. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum, 2009. FABER, A., MAZLISH, E. Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly, jak naslouchat, aby nám děti důvěřovaly. Brno: CPres, 2013. [nebo jiné publikace těchto autorek] FENSTERMACHER, G. D., SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. FEŘTEK, T. Co je nového ve vzdělávání. Praha: Nová Beseda, 2015. GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2003. GRAY, P. Svoboda učení. Praha: PeopeComm, 2016. HAVLÍNOVÁ, M. Zdravá mateřská škola. Praha: Portál, 1995. HODGKINSON, T. Líný rodič. Brno: JOTA, 2011. HUDÁKOVÁ, A. (ed.) Neslyšící pedagogové. 1. pololetí školního roku 2011/2012. Přehled. Praha: FF UK, Ústav jazyků a komunikace neslyšících, 2012. CHVÁTALOVÁ, P. Několik poznámek k uplatnění neslyšících pedagogů v procesu bilingvální výchovy a vzdělávání neslyšících žáků. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2-3, s. 234-236. JELÍNEK, M. Vnitřní svět vítězů. Praha: Grada, 2019. JUNGOVÁ, V. Inkluze a integrace dětí se sluchovým postižením v ZŠ hlavního vzdělávacího proudu - vývoj situace v ČR v posledních 30 letech. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2014. KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. KASTNEROVÁ, E. Pohled slyšících vedoucích pracovníků na zaměstnávání neslyšících pedagogů na školách pro sluchově postižené. Bakalářská práce. Olomouc: UPOL, 2015. KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada Publishing, 2009. KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. NEVOLOVÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2008. KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J. Školní hodnocení žáků se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál, 2012. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. MAKOVSKÁ, L. Rozumí neslyšící žáci učebním textům? Diplomová práce. Praha: FF UK, 2013. MAŇÁK, J., KNECHT, P. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. MAŇÁK, J., KNECHT, P. Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006. Manuál pro tvorbu ŠVP [online; cit. 2019-07-02]. Dostupné z: . MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. Metodika vzdělávání neslyšících žáků-uživatelů českého znakového jazyka: čeština, český znakový jazyk. Praha: NÚV, 2018 a dále. [online; cit. 2021-10-04]. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=83791&view=14026 a https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=14026 Dostupné z: Obsah - DIGIFOLIO (rvp.cz) Dostupné z: Metodická podpora - DIGIFOLIO (rvp.cz) Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=87808&view=16167 Metodická podpora pro učitele žáků se sluchovým postižením [online]. Praha: NÚV, do r. 2019. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=13278. MONTESSORI, M. Absorbující mysl. Vývoj a výchova dítěte od narození do šesti let. Praha: SPS – nakladatelství světových pedagogických směrů, 2003. [nebo jiné publikace M.M.] MOORES, D. F., MEADOOW-ORLANS, K. P. Educational and Developmental Aspects of Deafness. Washington, D.C.: Gallaudet University Press, 1990. MüHLFEIT, J., NOVOTNÁ, K. Odemykání dětského potenciálu. Každé dítě je originál. Brno: Management Press, 2018. MUKNŠNÁBLOVÁ, M. Péče o dítě s postižením sluchu. Praha: Grada, 2014. NEILL, A.S. Summerhill. Praha: PeopeComm, 2013. Obsahová analýza učebnic pro základní školy: Závěrečná zpráva. Praha: Člověk v tísni, 2002. PÁNEK, P. Komunikace učitelů ve středních školách pro sluchově postižené v ČR. Diplomová práce. Praha: UK, 2014. POL, M. Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy? Brno: Masarykova univerzita, 1995. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2004. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. PRŮCHA, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno : Paido, 1998. PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013. SHERMAN, T., HOMOLÁČ, J. "Maybe the worst thing is that I speak with a Czech accent": Language and trajectories of young Vietnamese in the Czech Republic (v tisku). SCHIMUNEK, F.-P. Slovní hodnocení žáků. Praha: Portál, 1994. ŠORMOVÁ, K., HUDÁKOVÁ, A. a kol. Čeština jako druhý jazyk. Metodická perspektiva. Praha: FF UK, 2019. Dostupné z: https://books.ff.cuni.cz/cestina-jako-druhy-jazyk/. ŠORMOVÁ, K., ŠEBESTA, K. a kol. Korpusy v jazykovém vyučování. Praha: FF UK, 2019. TITĚROVÁ, K. (ed.) Hledá se dvojjazyčný asistent. Zkušenosti s dojjazyčnými asistenty v českých školách a inkluzí žáků s odlišným mateřským jazykem. Praha: META, 2014. TITĚROVÁ, K. a kol. Vzdělávání a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem. Systémová doporučení. Praha: META, 2014. Učím s radostí. Praha: Kritické myšlení, o. s., a Step by Step v Agentuře Strom, 2003 . VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2010. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. VOJTOVÁ, M. Asistent pedagoga ve školách pro sluchově postižené v České republice. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2011. VYBÍRALOVÁ, M. Společné působení několika pedagogů v jedné třídě: východiska, cíle, kompetence. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2014. WAUTERS, L., KNOORS, H. Social Integration of Deaf Children in Inclusive Settings. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, roč. 13, 2008, č. 1, s. 21-36. WENKE, H., RÖHER, R. Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido, 2000. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. ZVONEK, A. Sluchově postižený pedagog. Diplomová práce. Brno: PedF MU, 2001.
Další zdroje informací: Knihovna elektronických zdrojů ÚJKN, časopisy (zejm. Sign Language Studies, Sign Language & Linguistics, American Annals of the Deaf, Journal of Deaf Studies and Education, Dětský sluch, Unie, Speciální pedagogika), studentské práce (zejm. bakalářské, diplomové a disertační), legislativní normy související s probíranými tématy, vzdělávací programy, učebnice a učební pomůcky, počítačové programy, relevantní webové stránky (včetně zahraničních) aj.
K předmětu je založen kurz v Moodlu (www.dl1.cuni.cz), kde jsou průběžně vyvěšovány aktuální informace, další studijní texty a pokyny pro práci v semináři. Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (04.10.2022)
|
|
||
Předmět navazuje na většinu oborových předmětů vyučovaných v prvním a druhém ročníku bakalářského studijního programu Jazyky a komunikace neslyšících a zároveň je druhým z povinných předmětů ze třech předmětů specializačního Modulu 5: Vzdělávání neslyšících. V semináři jsou studenti – na základě poznatků obecně pedagogických – konfrontováni s vybranými problémy didaktiky výchovy a vzdělávání Neslyšících (a obecněji žáků se sluchovým postižením). V tomto procesu je činných mnoho proměnných (u žáků se sluchovým postižením obecně více než u žáků bez sluchového postižení). Proto jsou studenti v rámci seminárních diskusí vedeni ke kritické práci s texty, materiály a zdroji; cílem je přitom směřování k efektivnímu a pro každého konkrétního neslyšící žáka přínosnému výchovně vzdělávacímu procesu - a to jak v obecném rámci, tak v současném českém vzdělávacím systému. Součástí předmětu jsou: a) exkurze do škol pro sluchově postižené v České republice, které studenti v rámci svého dosavadního studia oboru Jazyky a komunikace neslyšící ještě nenavštívili, b) vlastní pedagogické výstupy a jejich následná reflexe. Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají) - základní obecně pedagogické a obecně didaktické poznatky, principy a zásady a jejich aplikace do vzdělávání Neslyšících (obecněji dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením) - Maslowova pyramida potřeb a vzdělávání - moderní vs. tradiční pedagogické přístupy - transmisivní vs. konstruktivní vyučování - tzv. alternativní pedagogické směry, domácí vzdělávání, komunitní školy atd. - učební styly a strategie - osobnost pedagoga - vyučovací styly učitele - obecné a speciální didaktické zásady - výukové a vzdělávací cíle - stanovování cílů metodou SMART - Bloomova taxonomie cílů - výstupy učení (learnig outcomes) - škola jako systém - organizace a systém vzdělávání/výuky - organizační formy vzdělávání/výuky - příprava a struktura vyučovací jednotky - pedagogické hodnocení - učebnice, učební materiály a nástroje a učební pomůcky (včetně aplikací, počítačových programů atd.) - spolupráce učitele s tlumočníkem, asistentem pedagoga nebo osobním asistentem; párová/tandemová výuka - práce v týmu - spolupráce školy a rodičů - poradenské služby ve vzdělávání - funkce školy a vzdělávání v širších souvislostech (šikana, žáci s odlišným mateřským jazykem atd.) - různé programy ve vzdělávání (Rodiče vítáni, Skutečně zdravá škola atd.) - individuální (domácí) vzdělávání - distanční vzdělávání - psychohygiena, syndrom vyhoření - psychické zdraví, well-being - financování vzdělávání/škol u nás - pedagogická dokumentace - AI ve vzdělávání - kvalita vzdělávání - legislativa vztahující se k jednotlivým tematickým okruhům - aktuální témata Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (15.10.2024)
|
|
||
Kurz je určen studentům bakalářského studijního programu Jazyky a komunikace neslyšících, kteří navštěvují předměty specializačního Modulu 5: Vzdělávání neslyšících. Ostatní studenti jej mohou navštěvovat pouze v případě volné kapacity a po konzultaci s vyučující. Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (22.09.2022)
|