|
|
|
||
AAN500126 / PSYCHOLOGIE UČENÍ DOSPĚLÝCH
5AND / Navazující magisterské studium 2024/2025 doc. PhDr. František Baumgartner, CSc. LS 2/0; povinný předmět Zk / 4 kredity Obsahem předmětu je problematika lidského učení, s akcentem na učení v dospělosti. Předmět zahrnuje relevantní teoretické a aplikační aspekty. Charakterizovány jsou starší i novější teorie učení. Jevům učení a vyučování nelze porozumět bez znalosti souvisejících psychologických poznatků. Pozornost je proto zaměřena na důležité kognitivní procesy (zejména pozornost, vnímání, paměť a myšlení), které mají řadu souvislostí s osvojováním vědomostí a pojmových systémů. Kromě kognice je významná i role motivačních činitelů a emocí v procesu učení. V souvislosti se zaměřením předmětu na učení dospělých jsou sledována vývojová hlediska a zejména specifika procesu a výsledku učení v jednotlivých fázích dospělosti. Předmět poskytuje základní orientaci v tématech psychologie učení dospělých, v jejich teoretickém a metodologickém uchopení v rámci soudobého poznání a v možnostech aplikace poznatků v praxi učení dospělých.<br> Poslední úprava: Gáspárová Kateřina (06.02.2025)
|
|
||
Zkouška: Zkouška má formu písemného testu zahrnujícího probíraná témata. Požadavkem ke zkoušce je písemné zpracování a přednesení ve výuce zvoleného tématu z oblasti studia psychologie učení dospělých. Témata si studentky/studenti vybírají na základě zadání vyučujícího. Poslední úprava: Gáspárová Kateřina (06.02.2025)
|
|
||
Povinná literatura: HARTL, Pavel. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-841-7. KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1. PRŮCHA, Jan. Psychologie učení: teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Praha: Grada, 2020. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-2853-2.
ATHANASOU, James A. (ed.). Adult educational psychology. Rotterdam: Sense Publishers, 2008. ISBN 978-90-8790-553-8. ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X. HOARE, Carol (ed.). Handbook of adult development and learning. New York: Oxford University Press, 2006. ISBN 978-0-19-517190-7. MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8. PETŘKOVÁ, Anna. Psychologie učení a vzdělávání dospělých. Olomouc: Hanex, 2006. ISBN 80-85783-63-0. PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2023. ISBN 978-80-200-3347-5. SCHUNK, Dale H. Learning theories: an educational perspective. Upper Saddle River: Pearson education, 2008. ISBN 978-0-13-243565-9. TENNANT, Mark. Psychology and adult learning. New York: Routledge, 2006. ISBN 0-415-37335-2. THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. Poslední úprava: Gáspárová Kateřina (06.02.2025)
|
|
||
Charakteristika obsahu předmětu: 1. Úvod do psychologie učení dospělých, vývoj pedagogickopsychologického myšlení, psychologie učení ve světě. 2. Vývoj názorů na učení – behaviorismus, kognitivní orientace, humanistická psychologie. 3. Aspekty učení dospělých – druhy učení, teorie učení, zkušenostní učení. 4. Role kognice v učení – vnímání, představivost, pozornost. 5. Role kognice v učení – paměť, myšlení, jazyk. 6. Role motivace a emocí v učení – aktivace a motivace, vnitřní a vnější motivace, emoce a učení. 7. Psychický vývoj v dospělosti – dospělost, zralost, vývoj osobnosti dospělého. 8. Fyziologie učení dospělých – nervová soustava, smyslové orgány, výkonnost dospělých. 9. Pojetí sebevzdělávání, sebeřízené/autoregulované učení. 10. Učení z textu, zkoumání procesu učení z textu, text jako determinanta učení. 11. Transformativní učení, konstruktivisticky zaměřený přístup k procesu učení. 12. Psychologie vyučování dospělých – způsobilost k učení, osobnost učitele dospělých. 13. Vzdělávání v organizaci – podniková kultura, znaky dobrého učebního prostředí. Poslední úprava: Gáspárová Kateřina (06.02.2025)
|