|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s evidence-based psychologií zdraví a akcentovat význam psychologie a
psychologického výzkumu v souvislosti se zlepšováním zdraví (fyzického i mentálního) a zdravotní péče v
populaci. Předmět se bude zaměřovat na poznatky s ohledem na zjištění vztahů mezi psychickou a zdravím
jedince. Klíčové koncepty psychologie zdraví budou představeny spolu s dosavadními poznáními. Důraz bude
kladen na způsob získávání dat a poznatky z šetření.
1. Zdraví a psychologie, WHO
2. Diskurz zdraví a nemoci, kvalita života
3. Emoce a prožívání
4. Regulace emocí
5. Stres
6. Well-being – výzkum a praxe
7. Coping – výzkum a praxe
8. Sociální opora – výzkum a praxe
9. Resilience – výzkum a praxe
10. Hardiness – výzkum a praxe
11. HBSC studie
12. Nerovnosti ve zdraví
13. Take away
Poslední úprava: Macková Kristýna, Bc. (29.08.2019)
|
|
||
Povinná literatura:
KEBZA, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, ISBN 80- 200-1307-5. KŘIVOHLAVÝ, J. (2003). Psychologie zdraví. Praha: Portál. ISBN 80-7178-774-4. KŘIVOHLAVÝ, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada. ISBN 80-247-0179-0. KEBZA, V. et al. (v tisku) Psychologie zdraví. Monografie v přípravě. Academia.
Doporučená literatura: ŠOLCOVÁ, I. (2009). Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada. ISBN 987- 80-247-2947-3. POLÁČKOVÁ ŠOLCOVÁ, I. (2018). Emoce: regulace a vývoj v průběhu života: funkce a zákonitosti emocí, sociální a kulturní souvislosti, měření emocí. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5128-3. HOŠEK, V. (2001). Psychologie odolnosti. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-889-1. ŠOLCOVÁ, I., KEBZA, V. (2016). Circumstances of well-being among Czech college students. In: Well-Being and Cultures. Springer, Dordrecht, 161-170. ŠOLCOVÁ, I, et al. (2017). Self-reported health status predicting resilience and burnout in longitudinal study. Central European journal of public health, 25.3, 222-227. Poslední úprava: Macková Kristýna, Bc. (29.08.2019)
|