|
|
|
||
Předmět představuje a vysvětluje teoretické metodologické i statistické koncepty pro porozumění měření v
psychologii. Předmět je strukturován do tří tematických oddílů.
První oddíl charakterizuje psychometriku jako pomocnou psychologickou disciplínu a zasazuje ji do historického
rámce vývoje psychologického myšlení. Akcentuje v tomto vývoji podstatné i diskutabilní momenty a to
prostřednictvím konkrétních příkladů z historie psychologického výzkumu.
Druhý oddíl se věnuje obecným principům měření v psychologii, problémům měření v psychologii a
psychodiagnostickým metodám. Výklad k psychodiagnostickým metodám je provázen vhodnými příklady z
poradenské i klinické praxe v českém prostředí.
Třetí oddíl se zaměřuje na objasnění důležitých principů, metod a postupů pro tvorbu psychodiagnostických
nástrojů pro měření v psychologickém výzkumu. Vysvětluje způsoby posuzování reliability a validity v
psychometrických nástrojích, objasňuje způsoby zacházení s normalitou a normami v psychodiagnostice.
Přednáškový cyklus je provázen seminárními pasážemi, které rozvíjí především dovednosti aplikace teoretických
poznatků psychometriky pro potřeby vlastního výzkumného projektu.
Témata:
1. Co je psychometrika, problém měření v psychologii.
2. Historie měření v psychologii ve vztahu k vývoji psychologického myšlení.
3. Jak měřit i neměřit v psychologii- příklady z výzkumu v psychologii a etické souvislosti.
4. Psychodiagnostika.
5. Základní koncepty měření v psychologii: reliabilita, validita, standardizace, objektivita.
6. Reliabilita – konceptualizace a způsoby zjišťování.
7. Validita – charakteristika a zdroje důkazů.
8. Normalita a její pojetí v psychologii.
9. Normy a principy jejich konstrukce.
10. Psychodiagnostické testy – specifické otázky českého a evropského prostoru.
11. Základy konstrukce testových metod a principy analýzy položek.
12. Specifické otázky využití moderních technologií v psychodiagnostice.
13. Etické otázky psychodiagnostiky.
Poslední úprava: Macková Kristýna, Bc. (29.08.2019)
|
|
||
Povinná literatura:
URBÁNEK, T., DENGLEROVÁ, D., ŠIRŮČEK, J. (2011). Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-836-4. CRIPPS, B. (Ed.). (2017). Psychometric testing: Critical perspectives. John Wiley & Sons. Vybrané kapitoly: s. 1- 84; 185-266. ISBN 978-1-119-18301-3. GOULD, S. J. (1997). Jak neměřit člověka: Pravda a předsudky v dějinách hodnocení lidské inteligence. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. Vybrané kapitoly. ISBN 80-7106-168-9. Doporučená literatura: SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2014) Vývoj jazykových schopností. Praha: Grada, str. 177-217. VOTAVOVÁ, K., SMOLÍK, F. (2010). Diagnostika rané slovní zásoby rodičovskými dotazníky: přehled a pilotní studie. Československá psychologie, 54(3), s. 301-313. ISSN 0009-062X. ŠIRŮČEK, J., ŤÁPAL, A., LINHARTOVÁ, P. (2014). Potřeba poznávání: Studie psychometrických charakteristik zkrácené české verze škály potřeby poznávání. Československá Psychologie, 58(1). s. 52-61. HŘEBÍČKOVÁ, M., JELÍNEK, M., BLATNÝ, M., BROM, C., BUREŠOVÁ, I., GRAF, S., ZÁBRODSKÁ, K. (2016). Big five inventory: základní psychometrické charakteristiky české verze BFI-44 A BFI-10. Československá psychologie, 60(6), s. 567-583. ISSN 0009-062X. SALKIND N. J. (2016). Statistics for people who (think they) hate statistics. Sage Publications. Statistics for people who think they hate statistics. s. 101-123. ISBN 1506333834. Poslední úprava: Macková Kristýna, Bc. (29.08.2019)
|