|
|
|
||
Předmět "Vizuální rétorika II." je kombinací přednášek a seminářů, jejíž cílem je problematizování zdánlivě samozřejmých
postupů v recepci a interpretaci obrazů. Kurs navazuje na předmět "Vizuální rétorika I." a doplňuje je jej o četbu
vybraných textů z oblasti aktuálního výzkumu vizuální rétoriky, především z hlediska jejího vztahu k problematice
obratu k obrazu, jak se zformovalo v USA a ve Francii v 2. polovině 20. století. Záměrem předmětu je naučit
studenty pracovat s odbornou terminologií za účelem formulace vlastního kritického myšlení a následné aplikace
daných konceptů na dosud neprobádané oblasti rétorického působení obrazů.
Poslední úprava: Fišerová Michaela, doc., Ph.D. (25.02.2017)
|
|
||
Výuka probíhá formou přednášek (1x za 14 dní v předem ohlášených termínech - viz. sylabus). V průběhu semestru si každý ze studentů zvolí jedno z níže uvedených témat. Na základě studia relevantní literatury k němu zpracuje referát o rozsahu 5 normostran. V referátu je třeba zohlednit právě rétorickou perspektivu, tj. zaměřit se na to, v čem spočívají specifika "rétoriky" daného typu obrazu. Při zpracování referátu prosím dbejte na dodržení této struktury a požadovaného rozsahu: · Zmapování dostupných publikací/zdrojů (cca 1 ns) · Definice klíčových konceptů (0,5 ns) · Identifikace klíčových problémů – jaká hlavní témata se v souvislosti s danou vizuální formou řeší? (1,5 ns) · Vlastní příklad a argument o dané vizuální formě (2 ns)
TÉMATA Komiks Dokumentární fotografie Animovaný film Móda Design (produktový) Počítačová hra Internetové memy
Poslední úprava: Řehořová Irena, Mgr., Ph.D. (04.03.2019)
|
|
||
TERMÍNY A TÉMATA PŘEDNÁŠEK 26.2. VIZUÁLNÍ RÉTORIKA; OBRAZ A TEXT. VIZUÁLNÍ METAFORA. 12.3., 26.3. ROLAND BARTHES. RÉTORIKA OBRAZU. AFEKTIVITA 9.4. SOCIÁLNÍ SÉMIOTIKA, MULTIMODÁLNÍ VÝZKUM. 23.4. FIXNÍ OBRAZ A NARACE. 7.5. RÉTORIKA DIGITÁLNÍHO OBRAZU. 21.5. ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ.
Základní literatura Kress. G.: Multimodality. A Social Semiotic Approach to Visual Communication. New York/London: Routledge 2010. Barthes, R.: Světlá komora. Poznámka k fotografii. Praha: Fra 2005. Manovich, L., The Language of New Media, London, The MIT Press 2001. Hill, Ch. A., Helmers, M. (eds.): Defining Visual Rhetorics. New Jersy, London: LAWRENCE ERLBAUM 2004.
Doplňující literatura FIŠEROVÁ, M. (2015): Obraz a moc. Rozhovory s francouzskými mysliteli. Praha: Karolinum. MIRZOEFF, N. (2012): Úvod do vizuální kultury, Praha: Academia. MIRZOEFF, N. (ed.) (1998): The Visual Culture Reader. Routledge, London. STURKEN, M., CARTWRIGHT, L. (2009): Studia vizuální kultury. Praha: Portál. POSPISZYL, T. (ed.) (1998): Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Praha: OSVU. Valoušek, M.: Fotografie a právo. Austorské právo a ochrana osobnosti ve vztahu k fotografii. Praha: Leges 2014. Eco, U.: O zrcadlech. In: O zrcadlech a jiné eseje. Praha: Mladá fronta 2002. Burke Feldman, E.: Varieties of Visual Experience. New York: Harry N. Abrams, Prentice Hall 1992. Amihay, O., Walsch, L., The Future of Text and Image. Cambridge Shcolars 2012. Cadava, E.: The Words of Light. Princeton: Princeton University Press 1997. PEIRCE, C. S. (1955) Philosophical Writings of Peirce, ed. J. Buchler. Mineola, N.Y.: Dover. Přibyl, O.: Jedinečnost a reprodukce fotografického obrazu. Praha: Umprum 2014. Barthes, R.: Základy sémiologie. In: Kritika a pravda. Praha: Dauphin. Cazeaux, C.: Metaphor and Continental Philosophy From Kant to Derrida. New York, London: Routledge 2007. Naumann, F., Dějiny informatiky: Od abaku k internetu. Praha: Academia, 2009, s. 345-366. Díaz-Vera, J. E. (Ed.): Metaphor and Metonymy across Time and Cultures. Perspectives on the Sociohistorical Linguistics of Figurative Language. Berlin/Munich/Boston: DE GRUYTER MOUTON 2015. Rene Dirven, Ralf Parings (eds.): Metaphor and Metonymy in Comparison and Contrast. Berlin · New York: Mouton de Gruyter 2003. Pechar, J.: Lacan a Freud. Praha: Slon 2013. Fulka, J.: Psychoanalýza a francouzské myšlení. Praha: Herrmann a synové 2008. Krauss, R. Optické nevědomí. In: Císař, K. (ed.): Co je to fotografie? Praha: Herrmann a synové, 2004. Berger, J.: Způsoby vidění. Praha: Labyrint 2016. Aumont, J.: Obraz. Praha: AMU, 2010. Walsham, A. : Relics and Remains. Oxford: Oxford University Press 2010. Siegel, S.: The Contents of Visual Experience. Oxford: OXFORD UNIVERSITY PRESS 2010 Lotman, Jurij: On the Semiosphere. Sign Systems Studies 33/1, 2005. van Leeuven, T., Jewitt, C. (2001): Handbook of Visual Analysis. Los Angeles, London: Sage. Kress. G., Hodge, R. (1988): Social Semiotics. Ithaca, New York: Cornell University Press. White, N., Griffiths, I. (eds.): The Fashion Business. Theory, Practice, Image. Oxford, New York: Berg 2000. Lipovetsky, G.: Říše pomíjivosti. Móda a její úděl v moderních společnostech. Prostor 2002. Coblenceová, F.: Dandysmus. Povinnost pochybnosti. Prostor 2003. Kitch, C.: The Girl on the Magazine Cover: the origins of visual stereotypes in American mass media. North Carolina Press 2011. Wigan, M.: Text and Image. Lausanne: AVA 2008. / Wigan, M.: Vizuální myšlení. Umění ilustrace. Computer Press 2010. Sedláčková, L.: Islám v médiích. Liberec: Bor 2010. Eisner, W.: Comics and Sequential Art. Florida: Poorhouse Press 1985. Saraceni, M. The Language of Comics. London: Routledge 2003. McCloud, S.: Making Comics. Storytelling Secrets of Comics, Manga and Graphic Novels. New York: Harper 2006. Eco, U.: O zrcadlech. In: O zrcadlech a jiné eseje. Praha: Mladá fronta 2002. Cadava, E.: The Words of Light. Princeton: Princeton University Press 1997. Barthes, R.: Photographic Message. In: Image, Music, Text. Fontana Press: 1977. MANOVICH, L., Principy nových médií, in: Dvořák, T. (ed.), Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU 2010, s. 33-49.
Poslední úprava: Řehořová Irena, Mgr., Ph.D. (09.04.2019)
|