PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Vizuální rétorika II. - YMM02VR2
Anglický název: Visual rhetorics II.
Zajišťuje: Program Elektronická kultura a semiotika (24-KEKS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: student může plnit i v dalších letech
Garant: Mgr. Irena Řehořová, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: YMSMK037PV
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Předmět "Vizuální rétorika II." je kombinací přednášek a seminářů, jejíž cílem je problematizování zdánlivě samozřejmých postupů v recepci a interpretaci obrazů. Kurs navazuje na předmět "Vizuální rétorika I." a doplňuje je jej o četbu vybraných textů z oblasti aktuálního výzkumu vizuální rétoriky, především z hlediska jejího vztahu k problematice obratu k obrazu, jak se zformovalo v USA a ve Francii v 2. polovině 20. století. Záměrem předmětu je naučit studenty pracovat s odbornou terminologií za účelem formulace vlastního kritického myšlení a následné aplikace daných konceptů na dosud neprobádané oblasti rétorického působení obrazů.
Poslední úprava: Fišerová Michaela, doc., Ph.D. (25.02.2017)
Metody výuky

Výuka probíhá formou přednášek (1x za 14 dní v předem ohlášených termínech - viz. sylabus).

V průběhu semestru si každý ze studentů zvolí jedno z níže uvedených témat. Na základě studia relevantní literatury k němu zpracuje referát o rozsahu 5 normostran. V referátu je třeba zohlednit právě rétorickou perspektivu, tj. zaměřit se na to, v čem spočívají specifika "rétoriky" daného typu obrazu. 

Při zpracování referátu prosím dbejte na dodržení této struktury a požadovaného rozsahu:

·        Zmapování dostupných publikací/zdrojů (cca 1 ns) 

·        Definice klíčových konceptů (0,5 ns)

·        Identifikace klíčových problémů – jaká hlavní témata se v souvislosti s danou vizuální formou řeší? (1,5 ns)

·        Vlastní příklad a argument o dané vizuální formě (2 ns)

 

TÉMATA 

Komiks

Dokumentární fotografie

Animovaný film

Móda

Design (produktový)

Počítačová hra 

Internetové memy

 

 

 

Poslední úprava: Řehořová Irena, Mgr., Ph.D. (04.03.2019)
Sylabus

 

TERMÍNY A TÉMATA PŘEDNÁŠEK

26.2. VIZUÁLNÍ RÉTORIKA; OBRAZ A TEXT. VIZUÁLNÍ METAFORA. 

12.3., 26.3. ROLAND BARTHES. RÉTORIKA OBRAZU. AFEKTIVITA  

9.4. SOCIÁLNÍ SÉMIOTIKA, MULTIMODÁLNÍ VÝZKUM.  

23.4. FIXNÍ OBRAZ A NARACE.    

7.5.  RÉTORIKA DIGITÁLNÍHO OBRAZU.         

21.5. ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ.   

 

 

Základní literatura  

Kress. G.: Multimodality. A Social Semiotic Approach to Visual Communication. New York/London: Routledge 2010.

Barthes, R.: Světlá komora. Poznámka k fotografii. Praha: Fra 2005.

Manovich, L., The Language of New Media, London, The MIT Press 2001.

Hill, Ch. A., Helmers, M. (eds.): Defining Visual Rhetorics. New Jersy, London: LAWRENCE ERLBAUM 2004. 

 

Doplňující literatura

FIŠEROVÁ, M. (2015): Obraz a moc. Rozhovory s francouzskými mysliteli. Praha: Karolinum.

MIRZOEFF, N. (2012): Úvod do vizuální kultury, Praha: Academia.


MIRZOEFF, N. (ed.) (1998): The Visual Culture Reader. Routledge, London.

STURKEN, M., CARTWRIGHT, L. (2009): Studia vizuální kultury. Praha: Portál. 

POSPISZYL, T. (ed.) (1998): Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Praha: OSVU. 

Valoušek, M.: Fotografie a právo. Austorské právo a ochrana osobnosti ve vztahu k fotografii. Praha: Leges 2014. 

Eco, U.: O zrcadlech. In: O zrcadlech a jiné eseje. Praha: Mladá fronta 2002.

Burke Feldman, E.: Varieties of Visual Experience. New York: Harry N. Abrams, Prentice Hall 1992. 

Amihay, O., Walsch, L., The Future of Text and Image. Cambridge Shcolars 2012.

Cadava, E.: The Words of Light. Princeton: Princeton University Press 1997. 

PEIRCE, C. S. (1955) Philosophical Writings of Peirce, ed. J. Buchler. Mineola, N.Y.: Dover.

Přibyl, O.: Jedinečnost a reprodukce fotografického obrazu. Praha: Umprum 2014. 

Barthes, R.: Základy sémiologie. In: Kritika a pravda. Praha: Dauphin. 

Cazeaux, C.: Metaphor and Continental Philosophy From Kant to Derrida. New York, London: Routledge 2007. 

Naumann, F., Dějiny informatiky: Od abaku k internetu. Praha: Academia, 2009, s. 345-366.

Díaz-Vera, J. E. (Ed.): Metaphor and Metonymy across Time and Cultures. Perspectives on the Sociohistorical Linguistics of Figurative Language. Berlin/Munich/Boston: DE GRUYTER MOUTON 2015.  

Rene Dirven, Ralf Parings (eds.): Metaphor and Metonymy in Comparison and Contrast. Berlin · New York: Mouton de Gruyter 2003. 

Pechar, J.: Lacan a Freud. Praha: Slon 2013.

Fulka, J.: Psychoanalýza a francouzské myšlení. Praha: Herrmann a synové 2008.

Krauss, R. Optické nevědomí. In: Císař, K. (ed.): Co je to fotografie? Praha: Herrmann a synové, 2004. 

Berger, J.: Způsoby vidění. Praha: Labyrint 2016. 

Aumont, J.: Obraz. Praha: AMU, 2010.

Walsham, A. : Relics and Remains. Oxford: Oxford University Press 2010. 

Siegel, S.: The Contents of Visual Experience. Oxford: OXFORD UNIVERSITY PRESS 2010

Lotman, Jurij: On the Semiosphere. Sign Systems Studies 33/1, 2005. 

van Leeuven, T., Jewitt, C. (2001): Handbook of Visual Analysis. Los Angeles, London: Sage.

Kress. G., Hodge, R. (1988): Social Semiotics. Ithaca, New York: Cornell University Press.

White, N., Griffiths, I. (eds.): The Fashion Business. Theory, Practice, Image. Oxford, New York: Berg 2000. 

Lipovetsky, G.: Říše pomíjivosti. Móda a její úděl v moderních společnostech. Prostor 2002. 

Coblenceová, F.: Dandysmus. Povinnost pochybnosti. Prostor 2003. 

Kitch, C.: The Girl on the Magazine Cover: the origins of visual stereotypes in American mass media. North Carolina Press 2011. 

Wigan, M.: Text and Image. Lausanne: AVA 2008. / Wigan, M.: Vizuální myšlení. Umění ilustrace. Computer Press 2010. 

Sedláčková, L.: Islám v médiích. Liberec: Bor 2010. 

Eisner, W.: Comics and Sequential Art. Florida: Poorhouse Press 1985.

Saraceni, M. The Language of Comics. London: Routledge 2003.

McCloud, S.: Making Comics. Storytelling Secrets of Comics, Manga and Graphic Novels. New York: Harper 2006.  

Eco, U.: O zrcadlech. In: O zrcadlech a jiné eseje. Praha: Mladá fronta 2002.

Cadava, E.: The Words of Light. Princeton: Princeton University Press 1997.

Barthes, R.: Photographic Message. In: Image, Music, Text. Fontana Press: 1977.

MANOVICH, L., Principy nových médií, in: Dvořák, T. (ed.), Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU 2010, s. 33-49.

 

 

Poslední úprava: Řehořová Irena, Mgr., Ph.D. (09.04.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK