Přednáška je určena všem zájemcům o evropské kulturní dějiny 17. a 18. století. Věnuje se rozdílům a shodám ve
vývoji jednotlivých států a společností Evropy, zaměřuje se na otázku komunikace mezi lidmi a státy, studuje
pohled na druhého a proces modernizace společnosti v raném novověku. Pozornost je věnována zvláště
vzdělanosti a vzdělávání lidí této doby v jednotlivých zemích, vztahům mezi církví a společností, stejně jako mezi
státem a společností. Představuje dobové snahy o určité "intelektuální sjednocení" Evropy formou nadstátní
instituce "Republiky učených" i "Republiky vědců" a pojetí kosmopolitismu a individualismu v osvícenské době.
Kurz se snaží posluchačům přinést nový pohled na tyto aspekty evropských dějin i formou analyzování nové
zahraniční literatury k dané problematice a společným rozborem vybraného pramenného materiálu.
Poslední úprava: Beranová Eva, Mgr. (29.05.2019)
Literatura
Povinná:
Im Hof, Ulrich. Evropa a osvícenství. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2001, 268 s. ISBN 80-7106-394-0.
Black, J. . Evropa 18. století. Praha: Vyšehrad, 2003, s. ISBN 9788070213766.
Šedivá Koldínská, M., Cerman, I. . Základní problémy studia raného novověku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2013, s. ISBN 978-80-7422-251-1.
Poslední úprava: Pražáková Seligová Markéta, Mgr., Ph.D. (10.02.2020)
Sylabus
Témata: 1) Představení problematiky a bibliografie. Škola Annales a dějiny mentalit. Hra s prameny - dešifrování raně novověkého rukopisu. 2) Evropa a "Evropané", vnímání pojmu a pohled na druhého ve "světě" raného novověku. Cizinec, hranice, přítel, nepřítel. 3) Cestování a pohled na krajinu a na cizinu a jeho změny v průběhu raného novověku. 4) Pocity "Evropana" 18. století, štěstí, optimismus, melancholie, jistota a nejistota. 5) Vzdělání, gramotnost, představy a realita. 6) Republika učených, akademie, salony, korespondenční sítě. 7) Muž a žena, role pohlaví, raný "feminismus". 8) Stará a nová církev, Bůh trestající a Bůh chápající, víra a zbožnost. 9) Panovník, úředník a "občan". 10) Statistika a politická aritmetika. 11) Zrod veřejného mínění, periodika a propaganda. 12) Stát: ideál a realita. 13) Pojem reforma a revoluce.
Doporučená literatura:
CONDORCET, A. Náčrt historického obrazu pokroků lidského ducha. Praha: Academia, 1968. HAZARD, P. La pensée européenne au XVIIIe siècle. Paris: Pluriel, 2006. ISBN 2012793401. GOODMAN, D. The Republic of Letters: A Cultural History of the French Enlightenment. Cornell University Press, 1996. ISBN 0801481740.
Poslední úprava: Pražáková Seligová Markéta, Mgr., Ph.D. (10.02.2020)