|
|
|
||
Předmět prohlubuje vědomosti studentů o aplikovaných pohybových aktivitách (APA) a sportu osob se zdravotním postižením. Shrnuje dosavadní studijní poznatky z těchto oblastí, přičemž připravuje studenty na státní závěrečnou zkoušku. Znalosti studentů jsou dále konfrontovány s poznatky získanými při seminářích, hospitacích a zejména při praktické realizaci edukačních / zdravotně-tělovýchovných a sportovních akcí. Předmět je částečně vyučován v anglickém jazyce.
Poslední úprava: Daďová Klára, doc. PhDr., Ph.D. (12.08.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je prohloubit vědomosti a zkušenosti studentů v oblasti aplikovaných pohybových aktivit a pomocí malých projektů je propojit s praxí. Výstupem předmětu a kompetencí úspěšného studenta je získat dostatečně hluboký přehled o nejdůležitějších aspektech APA, umět vyhledat informace z oboru, dokázat analyzovat informace podstatné pro vedení APA, uvažovat o potřebných adaptacích a zdravotních kontraindikacích jednotlivých činností a být schopen vést cvičební jednotky či sportovní tréninky pro jedince se specifickými potřebami. Důležitou součástí předmětu je praktická zkušenost v APA realizovaná formou participace na trénincích, soutěžích a edukačních projektech. Výstupy z učení / learning outcomes: Absolvent předmětu: - definuje aplikované pohybové aktivity v kontextu kinantropologie a příbuzných vědních oborů, orientuje se v historii a současných trendech parasportu, zná aktivity profesní organizace ČAAPA - vyjmenuje hlavní organizace parasportu (IPC, Deaflympics, Special Olympics, ČPV, ČDF, IBSA, IWAS, CP-ISRA, VIRTUS, a další) a dokáže popsat rozdíly mezi paralympijským, deaflympijským a speciálně-olympijským hnutím - má přehled o možnostech sportovních aktivit pro jedince s nejčastějším typem postižení - ve vyspělých zemích i v ČR - definuje příčiny nejčastějších zdravotních postižení a také jejich důsledky na každodenní život, vzdělávání, motorický vývoj a participaci na pohybových aktivitách - vyjmenuje pozitiva i rizika pohybové aktivity pro jedince se zdravotním postižením, je schopen uvažovat o faktorech udržitelnosti dlouhodobé pohybové aktivity u jedince s postižením - popíše základní metodické postupy ve výuce, modifikace a pravidla vybraných paralympijských sportů (plavání, atletika, goalball, boccia, basketbal/rugby vozíčkářů, lyžování apod.) a inkluzivních aktivit (polybat, baskin atd.) - dokáže definovat klasifikaci v parasportu a popsat její základní východiska a příklady hodnocení a rozdělení do tříd u parasportovců - dokáže vyhledat a porovnat technické parametry sportovně-kompenzačních pomůcek pro vybrané aplikované sporty - definuje pracovní pozici "konzultant APA" - je schopen vést cvičební jednotku / trénink pro osoby se specifickými potřebami Poslední úprava: Daďová Klára, doc. PhDr., Ph.D. (25.09.2024)
|
|
||
Povinná:
Doporučená:
Poslední úprava: Daďová Klára, doc. PhDr., Ph.D. (12.08.2023)
|
|
||
100 % aktivní účast na seminárních úkolech a při realizaci zadaných akcí: splnění úkolů v MS Teams prezentace projektových úkolů na základě nastavení v první přednášce písemný test ústní pohovor Poslední úprava: Daďová Klára, doc. PhDr., Ph.D. (25.09.2024)
|
|
||
Přednášky (2 hod. jedenkrát za 2 týdny): 1. Souhrn dosavadních znalostí z aplikovaných pohybových aktivit. Nové trendy v problematice. Zdroje informací. 1. Drobné aplikované hry. APA ve fitness. 2. Pohybové aktivity osob jinak zrakově disponovaných. Možnosti, metodiky, adaptace, kasuistiky. 3. Kruhový trénink pro nevidomé. 4.-11. Zdravotně-kondiční cvičení s běžnými pomůckami adaptované pro jedince s těžkým zrakovým postižením. 12. Zakončení předmětu - prezentace studentských projektů (metodiky, kasuistiky). 13.-14. Hospitace na sportovním tréninku vybraného sportu a jeho hodnocení. Příprava a realizace sportovní soutěže v oblasti APA (dobrovolnictví na soutěži v rámci klubů a sportovních svazů). Studijní materiály, podklady k přednáškám a další zdroje jsou v MS Teams. Poslední úprava: Daďová Klára, doc. PhDr., Ph.D. (25.09.2024)
|