|
|
|
||
Předmět má přispět k pochopení výkonové motoriky člověka, tj. proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má trénink
obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku (adaptace, motorické učení, interakce)
v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Poznatky o struktuře sportovního výkonu včetně
metodologie zkoumání, zatěžování, složkách tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava),
dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.
Poslední úprava: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (12.05.2022)
|
|
||
Výstupy z učení Student zná a je schopen užívat odbornou terminologii. Student rozumí obsahu sportovního tréninku z hlediska systémové a procesuální stránky. Student vysvětlí adaptační modely a principy zatěžování. Tyto principy je schopen aplikovat na jednotlivé adaptační podněty. Student chápe strukturu sportovního tréninku a dokáže provést základní analýzu faktorů sportovního výkonu v jednotlivých sportech či disciplínách Student dokáže aplikovat didaktické postupy a přístupy pro jednotlivé věkové skupiny. Zná specifika komunikace s konkrétními skupinami sportovců i jednotlivcem. Student rozumí jednotlivým činnostem při řízení tréninku a souvislostem mezi nimi Dokáže připravit tréninkový plán, dokáže evidovat jednotlivé tréninkové ukazatele a kontrolovat trénovanost a výkonnost. Chápe souvislosti mezi tréninkem trénovaností a výkonností. Zná parametry zatížení pro jednotlivé specifické složky kondice (rychlost síla vytrvalost) a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických tréninků. Student dokáže aplikovat základní diagnostické metody (monitoring srdeční frekvence, laktátová křivka) a vyhodnotit individuálně výsledky. Student rozumí problematice koordinačních schopností, dokáže tuto problematiku aplikovat do tréninku techniky a propojit ji s oblastí motorického učení. Student je schopen aplikovat oblasti spojené s motorickým učením do oblasti nácviku specifických pohybových dovedností v technické přípravě. Student chápe obsah taktické přípravy a rozumí postupům pro osvojování taktických znalostí a dovedností. Student rozumí pojmům koncepce a plánování a dokáže tyto pojmy prakticky propojit s jednotlivými etapami sportovní přípravy v různých sportech. Dokáže analyzovat rizika spojená s ranou specializací v jednotlivých sportech. Student je seznámen s gendrovými a specifickými (OSP) tréninkovými potřebami a rozumí jejich významu v kontextu sportovního tréninku.
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (11.11.2023)
|
|
||
PERIČ, T. AND J. DOVALIL Sportovní trénink. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. DOVALIL, J. AND M. CHOUTKA Výkon a trénink ve sportu. Edtion ed.: Olympia, 2012. ISBN 8073763265. DOVALIL, J. Lexikon sportovního tréninku. Edtion ed.: Karolinum, 2008. ISBN 8024614049. BOMPA, T. O. AND G. G. HAFF Periodization: Theory and methodology of training. Edtion ed.: Human Kinetics Publishers, 2009. ISBN 073607483X. ELLIOTT, B. AND J. MESTER Training in sport: applying sport science. Edtion ed.: John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0471978701. MANNO, R. Les bases de l'entraînement sportif. Edtion ed.: Ed. Revue EP. S, 1992. ISBN 2867130824. MARTENS, R. Successful coaching 4th edition. Edtion ed.: Human Kinetics, 1996. ISBN 1450439535. RILEY, P. Cesta k vítězství. Edtion ed. Frýdek-Místek: Alpress, 1996. SCHNABEL, G. Trainingslehre-Trainingswissenschaft: Leistung-Training-Wettkampf. Edtion ed.: Meyer & Meyer Verlag, 2008. ISBN 3898993329. Poslední úprava: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (12.05.2022)
|
|
||
Požadavky na zápočet a zkoušku :
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (15.01.2025)
|
|
||
1 Úvod do předmětu základní informace o předmětu, sportovní trénink jako didaktický proces, didaktika a její obsah, sport a sportovní trénink v současné společnosti 2 Sportovní trénink - teoretická interpretace Sportovní trénink, cíle a úkoly, systémová a procesuální charakteristika ST. Sportovní trénink jako proces spec. adaptace, motorického učení, soc. interakce. 3 Sportovní výkon Sportovní výkon a jeho struktura, zkoumáni struktury sportovního výkonu. Sportovní výkon jako výsledek dlouhodobé adaptace. Otázky struktury sportovního výkonu 4 Sportovní výkon Individuální a týmový sportovní výkon, modelové charakteristiky struktury sportovního výkonu 5 Zatížení Klasifikace těl. cvičení jako adaptačních podnětů. Míra specifičnosti, intenzita. Objem zatížení. Velikost zatížení. 6 Zotavení, zatěžování Fáze zotavení a jejich význam pro trénink. Teorie superkompenzace, frekvence zátěžových podnětů 7 Sportovec jako subjekt a objekt ve sportovním tréninku Věková specifika a jejich význam při učení, komunikaci, organizaci tréninku, preferované styly učení (dle různých kritérií) a z nich vycházející strategie učení 8 Trenér – nároky na práci trenéra Nároky na trenéra (profesiografická analýza), předpoklady úspěšné práce trenéra (autorita, odbornost, osobnostní vlastnosti, didaktické kompetence, sportovní i osobní zkušenosti, práce s emocemi, organizační schopnosti), komunikace (včetně přístupu k dětem, profesionálním sportovcům, klientům…) 9 Trenér – didaktické a pedagogické kompetence Didaktické a pedagogické kompetence (plánování a příprava, realizace /včetně aktivizace/, řízení tréninku, pozitivní klima, kázeň, hodnocení, reflexe a evaluace…), typologie a diagnostika (ADI, DEMOR – dotazník vnitřní motivace, DEMOR – dimenze postojů, EPI apod.) 10 Složky ST, rychlostní schopnosti a jejich trénink Systémový přístup k obsahu a organizaci tréninku: složky sportovního tréninku. Kondiční příprava. Rychlostní schopnosti a jejich struktura, relativní nezávislost. Fyziologická a funkční podstata stimulace rychlostních schopností. Trénink jednotlivých projevů rychlosti 11 Silové schopnosti a jejich trénink Silové schopnosti a jejich struktury, Fyziologická a funkční podstata stimulace silových schopností. Metodotvorné činitele a jejich význam pro trénink silových schopností. Trénink jednotlivých projevů síly 12 Vytrvalostní schopnosti a jejich trénink Vytrvalostní schopnosti a jejich struktury, Fyziologická a funkční podstata stimulace vytrvalostních schopností. Aerobní výkon, aerobní kapacita, hladina laktát a jejich význam pro trénink vytrvalostních schopností. Trénink jednotlivých projevů vytrvalosti. 13 Individualizace zatížení Význam individualizace zatížení, laktátová křivka a její význam, analýza laktátové křivky, regresní rovnice zatížení 14 Monitoring zatížení Monitoring zatížení – neinvazivní metody, využití sporttestrů, analýza grafů srdeční frekvence 15 Trénink koordinace a pohyblivosti Koordinační schopnosti a jejich struktury, Fyziologická a funkční podstata koordinačních schopností. Trénink koordinace. Pohyblivost a její význam ve sportu, činitelé pohyblivosti, Metody tréninku pohyblivosti. 16 Taktická příprava Taktická příprava a její obsah: taktika, taktické jednání, vědomosti, dovednosti, myšleni v tréninkovém procesu. 17 Psychologická příprava Psychologická příprava: pojetí, obsah, dlouhodobá a krátkodobá psychologická příprava. 18 Specifika psychologické přípravy ve sportu Formování výkonové motivace, koučování při tréninku a soutěžích 19 Motorické učení Teoretická interpretace procesu motorického učení, druhy učení, fáze učení, křivka učení, oblasti ovlivňující rychlost učení 20 Technická příprava Technická příprava: obecná východiska, technika, kritéria techniky. Sportovní dovednosti, teoretické i praktické aspekty osvojování a zdokonalováni dovedností. 21 Současné trendy technické přípravy Technická příprava jako proces učení – implicitní a explicitní učení, průběh učení 22 Rekondice Význam rekondice ve sportu, druhy rekondičního tréninku. Vztah kondičního a rekondičního tréninku 23 Stavba sportovního tréninku Cykly ve sportovním tréninku, roční tréninkový cyklus a jeho struktura, mezocykly a mikrocykly, ladění sportovní formy 24 Tréninková jednotka Tréninková jednotka jako základní stavební jednotka dlouhodobého zvyšování trénovanosti. Druhy tréninkové jednotky. Struktura tréninkové jednotky a cíle a úkoly jednotlivých částí 25 Didaktické formy - metodicko organizační Metodicko organizační formy (MOF) tréninku – definice, význam. Metodicko organizační formy v jednotlivých druzích sportovního výkonu. Využití MOF v ročním tréninkovém cyklu. Netradiční MOF a jejich uplatnění v tréninku 26 Didaktické formy - sociálně interakční Sociálně interakční formy (SOF) tréninku – definice, význam. SOF v jednotlivých druzích sportovního výkonu. Výhody a nevýhody jednotlivých SOF. SOF a jejich specifické uplatnění v tréninku z hlediska ontogeneze, výkonnosti a dalších aspektů. 27 Didaktické styly a jejich využívání Didaktické styly – definice, význam. Kognitivní práh a jeho důležitost pro didaktické styly. Využití didaktických stylů v závislosti na typu sportovního výkonu, ontogenetických zákonitostí a vývoje výkonnosti. 28 Diagnostická technika a prostředky v didaktickém procesu Diagnostika a její možnosti v rámci didaktického procesu. Diagnostické techniky ve sportovním tréninku. Kvantitativní a kvalitativní přístupy k diagnostice. Didaktická technika a jají využití v tréninku. Soudobé trendy didaktické techniky a jejich perspektiva. 29 Dlouhodobá koncepce ST Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku. Dvě základní koncepce. Kritická analýza rané specializace. Všestrannost a její význam v dlouhodobém tréninku: 30 Etapy ST Etapa seznámení se sportem, základního, specializovaného a vrcholového tréninku. Zdůvodnění, obsah. 31 řízení sportovního tréninku Řízení tréninku: systémové pojetí, identifikace systému, plánování tréninku, evidence, kontrola trénovanosti, vyhodnocování tréninku. 32 Aklimatizace ve sportu Aklimatizace - výšková a vysokohorský trénink, časová, tepelná. Základní východiska aklimatizace na trénink a soutěže 33 Vysokohorský trénink a jeho význam ve sportovním tréninku a soutěžích Fyziologická východiska vysokohorského tréninku. Fáze aklimatizace. Problémové otázky vysokohorského tréninku. Vysokohorský trénink a soutěže. 34 Specifika tréninku žen – ženy a sport Ženy ve sportu – historická východiska. Specifika ženského organizmu a sport – morfologická, funkční, psychická a sociální specifika. Trenérský přístup k ženám. 35 Specifika tréninku žen – specifika tréninku Ontogeneze pohybových schopností (porovnání chlapců a děvčat). Specifika tréninku v jednotlivých složkách sportovního tréninku. Trénink a menstruace, trénink a těhotenství. 36 Sport OSP – specifika didaktické interakce Klasifikace OSP, specifika potřeb jednotlivých klasifikačních stupňů. Historie sportu a tréninku OSP – paralympiády, soutěže neslyšících a mentálně postižených. Kompenzační pomůcky a jejich význam pro trénink a soutěže OSP. Specifické sportovní soutěže a disciplíny OSP. 37 Trénink OSP Specifika tréninku v jednotlivých složkách sportovního tréninku. Specifické tréninkové metody a prostředky. Stavba a řízení tréninku OSP. Možné zdravotní kontraindikace tréninku OSP. Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (02.10.2022)
|