|
|
|
||
Pedagogická praxe probíhá na základních školách průběžně, po celý semestr. Tzn. souběžné s výukou na fakultě. Doporučeno je učit maximálně 4 vyučovací hodiny za týden. Aktivity směřují k získávání pedagogických zkušeností jednak řízeným pozorováním práce zkušených (minimálně 5 let praxe) a plně kvalifikovaných učitelů a dále pak vlastní vyučovací činností. V rozsahu 4 hospitačních hodin a 36 hodin vlastní výuky. Jedná se o rozvíjení praktických učitelských dovedností v podmínkách konkrétní základní školy. Hlavním cílem je prohloubení individuální učitelské způsobilosti. Dále seznámení se s chodem školy a požadovanou administrativou. Poslední úprava: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (04.11.2022)
|
|
||
Společným cílem předmětů pedagogických praxí je zdokonalování učitelských dovedností, které v souhrnu pomáhají utvářet absolventa kompetentního vykonávat povolání učitele tělesné výchovy. Nad rámec rozvoje profesních kompetencí se studenti seznamují s prostředím základní školy a činnostmi, které jsou součástí výkonu povolání učitele na základní škole (administrativa, komunikace atd.). Třetím cílem pedagogických praxí je absolvovat v reálných podmínkách základní školy pracovní zátěž učitele tělesné výchovy prostřednictvím absolvování několikatýdenního pobytu na škole. Po úspěšném absolvování předmětu bude student/ka schopen/schopna:
Poslední úprava: Nürnbergerová Veronika, PhDr., Ph.D. (27.10.2023)
|
|
||
Povinná: TILINGER, P. a kol. (2014). Odborné a pedagogické praxe v tělesné výchově. Praha : Karolinum. FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. (2014). Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum. FLEMR, L. (2018). Aktuální témata tělesné výchovy na 2. stupni základní školy. Česká kinantropologie, vol. 22, no. 3-4, pp. 7-12. RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. (2004). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha : Univerzita Karlova. DRAGOUNOVÁ, Z. (2018) Development and standardization of a rating scale designed for floorball skills diagnostics of young school-age children. Baltic Journal of Health and Physical Activity, vol. 10, no. 2, pp. 34-48. HRABINEC, J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha : Karolinum. DVOŘÁKOVÁ, H., ENGELTHALEROVÁ, Z. (2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha : Karolinum.https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67504&view=9832 Jak na výuku žáků v heterogenní školní třídě. NÁRODNÍ PEDAGOGICKÝ INSTITUT ČESKÉ REPUBLIKY. Národní pedagogický institut České republiky [online]. 2023, 16.01.2023 [cit. 2023-09-22]. Dostupné z: https://www.npi.cz/aktuality/10553-vyuka-zaku-v-heterogenni-skolni-tride?highlight=WyJoZXRlcm9nZW5uaSJd Poslední úprava: Nürnbergerová Veronika, PhDr., Ph.D. (22.09.2023)
|
|
||
Požadavky na udělení zápočtu: dosáhnout min. 80 bodů ze 100 1. účast na úvodním semináři k praxi – 10 (8)* bodů 2. splnění praxe v rozsahu 4 vyučovacích hodin náslechů ve výuce provázejícího učitele a 36 vyučovacích hodin vlastní výuky vč. kladného hodnocení provázejícího učitele ZŠ - 0-50 bodů 3. účast na reflektovaném semináři v balintovské skupině (vč. zpracované kazuistiky) je pro kombinované studující volitelná – 10 (8) bodů 4. vedení, zpracování a včasné odevzdání požadované dokumentace: 1 tematický plán, 1 rozvrh, 4 hospitační záznamy, min. 18 příprav na VJ, 1 deník praxe, 1 přehled rozborových hodin, 2 paré DPP PU, 1 sebehodnocení, 1 monitorovací dotazník FU - 30 dokumentů - 0-30(26) bodů 5. účast na závěrečném hodnotícím semináři k praxi – 10 (8) bodů * Počet bodů uvedený v závorce platí v případě účasti na balintovské skupině. Podmínky pro studující zaměstnané ve školském zařízení na pozici učitele TV jsou sděleny na začátku semestru v úvodním semináři. Pro uznání dosavadní praxe je třeba doložit rozvrh realizované výuky a kopii platné pracovní smlouvy. Poslední úprava: Nürnbergerová Veronika, PhDr., Ph.D. (03.03.2025)
|
|
||
Obsah výuky: Výběr z nabízených pražských základních škol nebo dle uznání dosavadní praxe (pro studenty a studentky zaměstnané jako učitelé); Úvodní seminář na půdě fakulty; Příprava tematického plánu výuky a tvorba rozvrhu a strategie absolvování pedagogické praxe s vedoucím učitelem praxí ze ZŠ; 4 hospitace s následnými rozbory ve třídách, kde bude student 36 hodin učit; Vypracování dokumentů k praxím - tematický plán, min. 18 příprav na vyučovací jednotku, deník praxe, hodnocení studenta provázejícím učitelem, sebehodnocení studenta + dodání smluvních dokumentů uzavřených mezi provázejícím učitelem a FTVS, přehled rozborových hodin, monitorovací dotazník fakultního učitele Vyučovací výstupy s následnými rozbory pedagogické činnosti praktikujícího studenta; Závěrečný hodnotící seminář na půdě fakulty. Podmínky pro studující zaměstnané ve školském zařízení na pozici učitele TV jsou sděleny na začátku semestru v úvodním semináři. Pro uznání dosavadní praxe je třeba doložit rozvrh realizované výuky a kopii platné pracovní smlouvy. Poslední úprava: Nürnbergerová Veronika, PhDr., Ph.D. (25.03.2024)
|
|
||
Podklady (prezentace s informacemi, záznam úvodního semináře, formuláře, rozvrhy, pokyny, zdroje, rozdělovník studentů a studentek na praxe, komunikace) uloženy v MS Teams, kód týmu: 8q8mc8g Poslední úprava: Nürnbergerová Veronika, PhDr., Ph.D. (20.02.2025)
|