|
|
|
||
Předmět Pedagogická psychologie se zabývá aplikací psychologických poznatků do pedagogické praxe. Poskytuje
základní přípravu pedagogům v oblasti pedagogicko – psychologického působení. Psychologie sportu přináší
poznatky o vztahu mezi psychikou a pohybem, rozebírá úlohu psychiky v průpravné motorice. Soustřeďuje se na
prožívání pohybové aktivity jako základu zájmu o pohyb.
Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (30.01.2019)
|
|
||
Obecné cíle předmětu: - cílem předmětu je poskytnout studentům všeobecný přehled ze základu psychologie a psychologie sportu s důrazem na pedagogické přístupy s využitím v pedagogické praxi Výstupy učení – po absolvování předmětu je student schopen: - objasnit význam pedagogické psychologie a psychologie sportu, jejich funkci a poslání - orientovat se a systematicky uvažovat v rozsáhlé oblasti pedogogicko psychologického a sportovně psychologického poznání a adekvátně užívat terminologii - charakterizovat pedagogickou psychologii a psychologii sporu jako vědní disciplínu, zařadit je do systému psychologických disciplín - vymezit hlavní aktéry vyučovacího procesu, charakterizovat podstatu procesu učení v pedagogických situacích - charakterizovat motivaci v pedagogických situacích, motivaci ve vztahu k učebnímu procesu - vysvětlit, jak může pedagogická psychologie a psychologie sportu přispívat ke změně osobnosti - vysvětlit funkci psychickéých procesů, objasnit význam kognitivních a exekutivních funkcí v učení a ve sportu - aplikovat získané pedogogicko psychologické znalosti a dovednosti z přednášek a seminářů do edukačního procesu - efektivně využívat získané pedogogicko psychologické poznatky a principy psychologické přípravy v pedagogické, trenérské či lektorské činnosti Poslední úprava: Harbichová Ivana, PhDr., Ph.D. (20.03.2024)
|
|
||
Povinná:
MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8. ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1. SLEPIČKA, P., HOŠEK, V., HÁTLOVÁ, B. Psychologie sportu. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1602-5. TOD, D., THATCHER, J., RAHMAN, R. Psychologie sportu. Praha: Grada, 2012. Z pohledu psychologie. ISBN 978-80-247-3923-6. Doporučená: SLEPIČKA, P., MUDRÁK, J., SLEPIČKOVÁ, I. Sport a pohyb v životě seniorů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3110-3. SLEPIČKA, P. a kol. Divácká reflexe sportovního výkonu. Karolinum: Praha: Karolinum 2010. Poslední úprava: Krupková Dominika, Mgr. (14.10.2022)
|
|
||
Znalost odpřednášené látky a základní doporučené literatury. Písemný test - 75% správných odpovědí v testu. Poslední úprava: Harbichová Ivana, PhDr., Ph.D. (20.03.2024)
|
|
||
Přednášky:
1. Pedagogická psychologie, pojetí, zaměření 2. Osobnost žáka a její vývoj, mechanismy vývoje 3. Poznávání žáků učitelem 4. Současné pojetí výchovy a psychologie výchovy 5. Zvládání školní zátěže, psychosociální stres 6. Učení, senzomotorické učení 7. Klima školní třídy, psychologické přístupy. 8. Psychologie sportu, pohyb a psychika 9. Psychologická analýza sportovní činnosti 10. Kognitivní funkce ve sportu 11. Osobnost a její vývoj ve sportu 12. Emoce, motivace a vůle ve sportu 13. Sociální interakce, facilitace a sociální skupiny ve sportu 14. Agrese ve sportu, sportovní diváctví, doping Semináře: 1. Metodologie psychologického výzkumu 2. Kognitivní strategie ve sportu (rozhovor, kvalitativní výzkum) 3. Závodní úzkost (pozorování, dotazníkové metody) 4. Školní třída jako sociální skupina a sportovní družstvo (sociometrie) 5. Imaginace - příprava tréninkového programu (experiment) 6. Pozornost, měření pozornosti (psychofyziologické měření) 7. Aktuální téma z oblasti sport a zdraví, cvičení a well-being, adherence ke cvičení (dotazníkový průzkum) Poslední úprava: Krupková Dominika, Mgr. (14.10.2022)
|
|
||
Online výuka bude probíhat v prostředí MS Teams. Kód pro připojení je Studijní opory jdou k dispozici v Moodle 1 https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14347 Poslední úprava: Harbichová Ivana, PhDr., Ph.D. (02.11.2022)
|