PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická psychologie a psychologie sportu - PPPD191N
Anglický název: Educational psychology and Sports Psychology
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / 50 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jiří Buriánek, CSc.
PhDr. Ivana Harbichová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ivana Harbichová, Ph.D.
Mgr. Michaela Kousalová
Neslučitelnost : PPPD191NK
Záměnnost : PPPD191NK
Je záměnnost pro: PPPD191NK
Anotace -
Předmět Pedagogická psychologie se zabývá aplikací psychologických poznatků do pedagogické praxe. Poskytuje základní přípravu pedagogům v oblasti pedagogicko – psychologického působení. Psychologie sportu přináší poznatky o vztahu mezi psychikou a pohybem, rozebírá úlohu psychiky v průpravné motorice. Soustřeďuje se na prožívání pohybové aktivity jako základu zájmu o pohyb.
Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (30.11.2018)
Cíl předmětu

Obecné cíle předmětu:

- cílem předmětu je poskytnout studentům všeobecný přehled ze základu psychologie a psychologie sportu s důrazem na pedagogické přístupy s využitím v pedagogické praxi 

Výstupy učení – po absolvování předmětu je student schopen:

- objasnit význam pedagogické psychologie a psychologie sportu, jejich funkci a poslání 

- orientovat se a systematicky uvažovat v rozsáhlé oblasti pedogogicko psychologického a sportovně psychologického poznání a adekvátně užívat terminologii 

- charakterizovat pedagogickou psychologii a psychologii sporu jako vědní disciplínu, zařadit je do systému psychologických disciplín

- vymezit hlavní aktéry vyučovacího procesu, charakterizovat podstatu procesu učení v pedagogických situacích

- charakterizovat motivaci v pedagogických situacích, motivaci ve vztahu k učebnímu procesu

- vysvětlit, jak může pedagogická psychologie a psychologie sportu přispívat ke změně osobnosti

- vysvětlit funkci psychickéých procesů, objasnit význam kognitivních a exekutivních funkcí v učení a ve sportu

- aplikovat získané pedogogicko psychologické znalosti a dovednosti z přednášek a seminářů do edukačního procesu

- efektivně využívat získané pedogogicko psychologické poznatky a principy psychologické přípravy v pedagogické, trenérské či lektorské činnosti

Poslední úprava: Harbichová Ivana, PhDr., Ph.D. (20.03.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet - aktivní účast na seminářích.

Zkouška - písemný test, 75% správných odpovědí. Znalost odpřednášené látky a základní doporučené literatury.

Poslední úprava: Harbichová Ivana, PhDr., Ph.D. (24.01.2024)
Literatura

Povinná:

MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.

ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.

SLEPIČKA, P., HOŠEK, V., HÁTLOVÁ, B. Psychologie sportu. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1602-5.

TOD, D., THATCHER, J., RAHMAN, R. Psychologie sportu. Praha: Grada, 2012. Z pohledu psychologie. ISBN 978-80-247-3923-6.

Doporučená:

SLEPIČKA, P., MUDRÁK, J., SLEPIČKOVÁ, I. Sport a pohyb v životě seniorů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3110-3.

SLEPIČKA, P. a kol. Divácká reflexe sportovního výkonu. Karolinum: Praha: Karolinum 2010.

Poslední úprava: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (12.10.2022)
Sylabus -

Přednášky:

1. Pedagogická psychologie, pojetí, zaměření

2. Osobnost žáka a její vývoj, mechanismy vývoje

3. Poznávání žáků učitelem

4. Současné pojetí výchovy a psychologie výchovy

5. Zvládání školní zátěže, psychosociální stres

6. Učení, senzomotorické učení

7. Klima školní třídy, psychologické přístupy.

8. Psychologie sportu, pohyb a psychika

9. Psychologická analýza sportovní činnosti

10. Kognitivní funkce ve sportu

11. Osobnost a její vývoj ve sportu

12. Emoce, motivace a vůle ve sportu

13. Sociální interakce, facilitace a sociální skupiny ve sportu

14. Agrese ve sportu, sportovní diváctví, doping

Semináře:

1. Metodologie psychologického výzkumu

2. Kognitivní strategie ve sportu (rozhovor, kvalitativní výzkum)

3. Závodní úzkost (pozorování, dotazníkové metody)

4. Školní třída jako sociální skupina a sportovní družstvo (sociometrie)

5. Imaginace - příprava tréninkového programu (experiment)

6. Pozornost, měření pozornosti (psychofyziologické měření)

7. Aktuální téma z oblasti sport a zdraví, cvičení a well-being, adherence ke cvičení (dotazníkový průzkum)

Poslední úprava: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (12.10.2022)
Studijní opory

Online výuka bude probíhat v prostředí MS Teams. Kód pro připojení je

v1uv7ti

Studijní opory jdou k dispozici v Moodle 1

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14347

Poslední úprava: Harbichová Ivana, PhDr., Ph.D. (02.11.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK